تاریخ : 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

Mehrabad airport 2.jpg

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته است.

پیشینه

نام اصلی روستای مهرآباد «حسین‏آباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسين‏آباد را به ناصرالدین شاه هبه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمت‌الدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی رویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک او خارج شد و دادخواهی پسر دوستمحمدخان، دوستعلی‏ معیری نزد رضاشاه هم بی فایده بوده است.

در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به آلمان واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال،۱۳۱۷ به دست ایشان عملاً فرودگاه مهرآباد بنیادگذاری شد.

 نقش آمریکاییان

از کسانی که در ساخت و توسعهٔ ترمینالهای بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند می‌توان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که بهمراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند.[۱][۲] مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.[۳]

پس از انقلاب

در سال ۲۰۰۵ میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارت‌اند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره ۳ فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه‌های چهار و پنج و شش که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار می‌رود.


فرودگاه مهرآباد در سال ۲۰۰۵ قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری و ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بین‌المللی بوده است.

در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران خدمات دهی به ۶۱ میلیون مسافر در سال بود و ۹۰ درصد مسافران هواپیما از ۱۲ فرودگاه پرواز می‌کردند. به طوری که ۴۵ درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههای مراکز استان‌ها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده می‌شوند.»

این فرودگاه مجهز به سیستمهای ILS و VOR است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید