تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

تحریم هواپیمایی ماهان تایید شد




اتحادیه اروپا تحریم هواپیمایی ماهان را تایید کرد.
این آخرین خبر در مورد سیستم هوایی ایران است که در ۲۷ سال گذشته شاید سخت ترین تحریم ها یا به عبارت بهتر رویارویی های اقتصادی غرب را تحمل کرده است.
گزارش های موجود نشان می دهد که فقدان دسترسی به استانداردهای ایمنی دلیل اصلی اروپا برای جلوگیری از پروازهای ماهان است. پیش از این البته انگلیسی ها نیز هواپیمایی ماهان را تحریم کرده بودند. با این اتفاق در واقع می توان گفت که آسمان اروپا به روی یکی از شرکت های اصلی هواپیمایی ایران بسته شده است.
شاید حالا دیگر زمان آن رسیده باشد که راهی برای برون رفت از تحریم خطوط هوایی ایران پیدا شود. تحلیلگران بر این باورند که اگر وضع به همین صورت ادامه یابد سایر شرکت های هوایی ایران نیز به زودی با مشکل مواجه خواهند شد.
دیروز مقامات حمل و نقل اتحادیه اروپا با تایید تحریم ماهان اعلام کردند که خط هوایی ماهان و خط هوایی اوکراین ـ مدیترانه به دلیل عدم رعایت استاندارد های امنیتی اتحادیه اروپا در لیست سیاه قرار گرفته و از پرواز به این بلوک منع شده اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، آنها گفتند که اخطار هایی از برخی کشور های اروپایی مبنی بر پرواز های این دو شرکت دریافت کرده اند.
در همین حال شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت؛ اتحادیه اروپا روز سه شنبه (۱۱ سپتامبر) اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل مسائل ایمنی از پرواز به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه منع کرده است.
مقام های حمل و نقل اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل یک شرکت هواپیمایی اوکراینی و شرکت هواپیمایی ماهان را به لیست سیاه شرکت های هواپیمایی افزوده اند که استانداردهای ایمنی و هوایی اتحادیه اروپا را رعایت نمی کنند.
مقام های رسمی اتحادیه اروپا گفته اند که چندین شکایت در زمینه عملکرد ایمنی این شرکت های هواپیمایی دریافت کرده اند. مسوولان این دو شرکت هواپیمایی در مورد نگرانی های اتحادیه اروپا توضیحاتی به مقام های مسوول در این اتحادیه داده اند.
فهرست سیاه هوایی اتحادیه اروپا مرتب به روز می شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه کاملاً فعال هستند.
چندی پیش وزارت حمل و نقل انگلیس نیز پرواز هواپیماهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل ایمن نبودن به انگلیس ممنوع اعلام کرد.
مقامات انگلیسی به شرکت هواپیمایی ماهان اعلام کردند که هواپیماهای این شرکت از این پس حق پرواز در آسمان انگلیس را نخواهند داشت.
با تصمیم دولت انگلیس پنج پرواز هفتگی شرکت هواپیمایی ماهان به انگلیس لغو شد. سهامدار اصلی شرکت ماهان که در سال ۱۹۹۲ در کرمان تاسیس شده، موسسه مولی الموحدین است. این موسسه به گفته مقامات دولتی یک موسسه خیریه است که بخش عمده یی از سهام شرکت خودروسازی کرمان خودرو را نیز در اختیار دارد.
با ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به انگلیس دوباره مساله فرسودگی هواپیماهای ایرانی مطرح می شود. مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های امریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
این تحریم ها بعد از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها امریکایی باشد خریداری کند، حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
آمارهای منتشره نشان می دهد که در طول ۲۵ سال گذشته ۱۷ هواپیمای ایرانی دچار سانحه و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از سرنشینان آنها کشته شده اند. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود ۲۵ سال بوده اما دولت اعلام کرده با خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم و از رده خارج کردن هواپیمای فرسوده، عمر ناوگان هوایی کشور به کمتر از ۲۰ سال رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش رسمی که به تازگی منتشر شده در ایران ۱۵ شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی فعالیت می کنند که ۱۲۲ هواپیما در اختیار دارند. از مجموع هواپیماهایی که شرکت های هواپیمایی در اختیار دارند ۷۴ فروند آنها ملکی و ۳۸ فروند دیگر اجاره یی است که در مسیرهای داخلی و خارجی مسافر جابه جا می کنند.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متوسط عمر هواپیماهای شرکت ماهان ۲۰ سال است که نزدیک به سه سال کمتر از متوسط عمر هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران است.
میانگین سن هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران که به بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پرواز دارد نزدیک به ۲۳ سال گزارش شده است. ایران در طول سال های اخیر تلاش های زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اما عمده این تلاش ها بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته در خرید هواپیما از بند تحریم های امریکا بگریزد.
منبع خبر: آفتاب


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

مديرعامل ايران ايرتور: نمي‌توان تا بهمن توپولوف‌ها را از رده خارج كرد

مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور گفت: با توجه به اينكه هواپيما موجود نيست و از نظر زماني بهمن ماه فرصت كوتاهي براي جايگزين توپولوف‌ها است، تا پايان سال با واردات شش فروند بويينگ MD ديگر 12 فروند توپولوف اين شركت زمين‌گير مي‌شوند.
سيدمهدي صادقي در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره جايگزيني ناوگان توپولوف تا پايان بهمن ماه، ‌گفت: اين شركت 13 فروند هواپيماي توپولوف داشته است كه يك فروند آن اخيرا از رده پروازي حذف شده و 12 فروند ديگر همچنان در حال پرواز هستند. همچنين سه فروند هواپيمايي بويينگ MD به ناوگان اين شركت اضافه شده كه در مجموع 15 فروند هواپيما در ايران ايرتور پرواز مي‌كنند.
 
وي افزود: با توجه به اينكه هواپيما موجود نيست و از نظر زماني فرصت كوتاه است نمي‌توان تا بهمن ماه توپولوف‌ها را از رده پروازي خارج و ناوگان ديگري جايگزين كرد.
 
صادقي با بيان اينكه خروج هواپيماهاي توپولوف‌ خواسته ما نيست، تاكيد سازمان هواپيمايي كشوري است، اظهار كرد: طبق ابلاغ سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان سازمان متولي و حاكميتي حمل و نقل هوايي بايد تا قبل از پايان سال، توپولو‌ف‌ها از پرواز كنار گذاشته شوند؛ اما ما نمي‌خواهيم.
 
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور گفت: طبق برنامه‌ي ابلاغ شده سازمان هواپيمايي كشوري بايد 9 فروند بويينگ MD جايگزين 13 فروند توپولوف 154 شركت هواپيمايي ايرتور شود كه هم‌اكنون سه فروند وارد چرخه پرواز شده و اميد است تا پايان امسال كه فرصت كوتاهي است، بتوان شش فروند بويينگ MD را وارد و عملياتي كنيم.
 
به گفته وي، پس از اين‌كه 9 فروند بويينگ MD وارد آسمان كشور شدند 12 فروند توپولوف اين شركت زمين‌گير خواهد شد.
 
صادقي با بيان اينكه بويينگ‌هاي MD استيجاري جايگزين توپولوف‌هاي ملكي اين شركت مي‌شوند، تصريح كرد: تعداد صندلي‌هاي شركت با 9 فروند بويينگ MD نسبت به قبل كاهش مي‌يابد چراكه هر فروند بويينگ MD داراي 147 صندلي پرواز است در حالي كه هر فروند توپولوف داراي 150صندلي پروازي است، از سوي ديگر 9 فروند جايگزين 13 فروند مي‌شود.
 
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور خاطرنشان كرد: اعتبار جايگزيني توپولوف‌ها با 9 فروند بويينگ MD از اعتبار و نقدينگي شركت تامين مي‌شود و دولت در اين راستا اعتباري در اختيار اين شركت دولتي زيرمجموعه هما، نگذاشته است.
 
گفتني است: درپي وقوع چند سانحه براي هواپيماهاي توپولوف در ايران و ديگر كشورهاي شرقي كه اين ناوگان در آنها به پرواز درمي‌آيد، ‌تابستان امسال سازمان هواپيمايي كشوري تصميم به خروج اين هواپيماها از ناوگان گرفت و پايان بهمن ماه را فرصت نهايي خروج توپولو‌ف‌ها اعلام كرد؛ اين سازمان چندي پيش هم اعلام ‌كرد ذوب آهن هم حاضر به خريد توپولوف‌ها نيست.
 
همچنين چندي پيش برخي رسانه‌ها به نقل از وزير راه اعلام كردند: با توجه به اينكه صندلي‌هاي اين هواپيما مشكل دارد، اين ناوگان پس از اينكه از رده مسافربري خارج شد به عنوان هواپيماي باربري و براي صادرات سبزي استفاده مي‌شود كه البته رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين باره گفت: بايد گزارش‌هاي بررسي اين ناوگان در اختيار وزير راه و ترابري قرار گيرد تا ايشان از نتايج كامل بررسي‌ها مطلع شوند.
 
به گفته سازمان هواپيمايي كشوري خروج هواپيماهاي توپولوف خواسته مردم و مسوولان بوده، لذا برقراري امنيت هوايي مسافران از اهم وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است.
 


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

Esfahan airport.jpg

فرودگاه بین‌المللی اصفهان(IATA: IFN, ICAO: OIFM) از قدیمی‌ترین فرودگاههای کشور است که در منطقه صفه اصفهان قرار داشت و بنابر نیازهای وقت ، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در 10 ناتیکال مایلی شرقی اصفهان در منطقه کویری ، با مشخصات جغرافیایی • 32 درجه و '45 دقیقه و "3 ثانیه شمالی و• 51 درجه و'51 دقیقه و" 6 ثانیه شرقی و با ارتفاع 1542 متر از سطح دریا و در مساحت 1041 هکتار با هدف ارائه خدمات هوا یی برنامه ای و غیر برنامه ای ،آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال 1361 تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد. این فرودگاه دارای سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME ,LLS DME, DVOR, و رادار اپروچ ( SSR-PSR ) ، خودروهای کف ساب ، ماشین‌های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند به طول 4397 متر و عرض 45 متر و به شماره باندهای L 08 ، R 26 ، R 08 ، L 26 و 13 تاکسی وی و اپرون به مساحت 112464 مترمربع با 10 جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت 13750 مترمربع و ترمینال خارجی با سطح زیر بنای 7300 متر مربع می‌باشد . از مزیت‌های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاههای دیگر کشور را دارا نمی باشد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنین شهر اصفهان است .

فرودگاه در يك نگاه

  • نام فرودگاه : شهيد بهشتي
  • مختصات جغرافيائي 324503N و 0515146E واقع در استان اصفهان
  • مساحت كل فرودگاه 10،412،589 متر مربع فاصله از شهر10 ناتيكال مايل 5/18 كيلومتر)
  • ارتفاع از سطح دريا : 5059 پا
  • سال بهره برداري : 1361
  • سال آغاز پروازهاي خارجي : 1366
  • ساعات كار عملياتي فرودگاه 24 ساعته
  • ظرفيت كل پذيرش مسافر در سال : ظرفيت اسمي 3.600.000 نفر كه در حال حاضر در حدود 1.500.000 نفر ارائه خدمات مي شود.
  • تعداد ترمينالها : ترمينال داخلي ، ترمينال خارجي ( ترمينال حج )
  • امكانات و تسهيلات فرودگاه شامل :

- (هندلينگ و خدمات مسافر – مراكز خدماتي و ... ) : انجام فعاليت هندلينگ و خدمات مسافري توسط شركتهاي هواپيمائي (كيش اير – ايران اير - تابان - ساها - آسمان – كاسپين – ماهان اير ) موجود در فرودگاه انجام مي شود.

- تعداد تسمه نقاله انتقال بار : ترمينال داخلي ( يك عدد تسمه نقاله T ، دو عدد تسمه نقاله بيضي و 10 عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك) و ترمينال خارجي (يك عدد تسمه نقاله خطي ، يك عدد تسمه نقاله بيضي بزرگ ، يك عدد تسمه نقاله L بيضي بزرگ و شش عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك ) .

  • وضعيت ايمني زميني و آتش نشاني: CAT 8
  • وضعيت عوامل پروازي محل .... (طول وعرض باند : 4397 × 45 M وتاكسي وي عرض 23M به جز تاكسي وي J , G كه 85M مي باشد.
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي باري : فضاي خاصي در نظر گرفته نشده و از همان فضاي اپرون استفاده مي گردد.
  • تعداد آشيانه تعميرات هواپيما ومساحت آنها : درحال حاضر آشيانه تعميرات هواپيما نداريم ( فقط آشيانه متعلق به مركز آموزش فنون در ضلع غربي اپرون).
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي پست از همان فضاي اپرون در مساحت 112000 مترمربع استفاده مي گردد.
  • تعداد تاكسي وي ها : 13
  • انواع هواپيماهايي كه فرودگاه مي تواند بپذيرد : انواع هواپيماهاي موجود به جز (ايرباس 380 )
  • امكانات هواشناسي : ارسال گزارشات جوي يكساعته و نيم ساعته – پيش بيني هواي مسير ... – امكانات : ( سيستم ارتباط كامپيوتري شبكه هواشناسي – دستگاههاي قابل استفاده ؛ بادنما – فشار سنج – ترمومتر- باران سنج- تبخير- نقشه و ... )
  • امكانات گمرك و گذرنامه : گمرك داراي دستگاه GAT WAY , XRAY و گذرنامه داراي امكانات شبكه اي رايانه اي جهت چك پاسپورت مسافر مي باشد.
  • امكانات و تجهيزات هوانوردي و فرودگاهي شامل DME- DVOR- NDB- RADAR (PSR-SSR) - ILS
  • سيستم روشنائي باند و عوامل پروازي PALS – SALS- PAPI- THR , RWY , TWY EDGE LIGHT RWY & TWY EDGE LIGHT
  • دستگاههاي ارتباطي و مخابراتي : RCAG كنسولهاي برج و اپروچ – سيستم ATIS – سيستمهاي گيرنده و فرستنده مربوط به فركانسهاي 121.5 MHZ 124.6MHZ-118.3MHZ-121.9MHZ بصورت main و (stand byسيستم شبكه راديو ترانك – سيستم اعلان پرواز – سيستم پيچينگ اطلاعات پرواز-سيستم IPAD (AFTN ) – سيستم سانترال تلفن .
  • تعداد گيت وي : ده دستگاه ( 5 دستگاه مدل والن – سه دستگاه مدل متور 200- 2 دستگاه متور 300) .
  • تعداد ايكس ري يازده دستگاه ( 4 دستگاه هايمن – 2 دستگاه هيتركس- 3 دستگاه رپي اسكن- 2 دستگاه استره فيزيك ).
  • تعداد وعنوان دستگاههاي فعال در فرودگاه : پليس – يگان حفاظت – گمرك- گذرنامه ناجا – نهاد رياست جمهوري – شركتهاي هواپيمائي – مركز فنون- هواشناسي – واحد سوختگيري و ...
  • امكانات و تأسيسات سوخت رساني هواپيما : داراي مخازن سوخت به ظرفيت 24.500.000 ليتر سوخت هواپيما و داراي پنج واحد سوخت رساني به ظرفيت 140.000 ليتر و تحت نظارت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اصفهان
  • اقدامات حوزه معاونت عملياتي و مراقبت پرواز شامل :

- ظرفيت ارائه سرويس مراقبت پرواز به تعداد 250 پرواز در روز ( در صورت عدم محدوديت پاركينگ هواپيما) - انواع سرويس هاي مراقبت پرواز : سرويس رادار تقرب پرواز – سرويس تقرب پرواز- سرويس برج مراقبت پرواز– توجيه خلبان.

  • امكانات پزشكي و اورژانس : داراي اورژانس با تجهيزات كامل پزشكي (پزشك و پرستار ) و خدمات آمبولانس با انجام فعاليت 24 ساعته

خطوط هوایی

  • هواپیمایی آسمان ( تهران ، اهواز ، مشهد ، عسلویه ، بهرگان ، خارک ، جم ، بندرعباس )
  • ایران ایر ( اهواز ، بندرعباس ، دوبی ، کرمان ، شیراز ، تهران ، کویت ، جده ، مدینه ، رشت ، تبریز ، زاهدان ، سیری ، لاوان ، کیش ، آبادان ، جم ، بوشهر )
  • هواپیمایی ایران ایرتورز ( اهواز ، مشهد ، کیش ، آبادان ، نجف ، بغداد ، بندرعباس )
  • جزیره ایرویز ( کویت )
  • کیش ایر ( کیش ، مشهد ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، بندر ماهشهر )
  • هواپیمایی سعودی ( جده )
  • هواپیمایی ساها ( مشهد ، تهران )
  • ماهان ایر ( مشهد ، کرمانشاه )
  • تابان ایر ( مشهد ، تهران ، دمشق ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، اهواز ، کیش ، کرمانشاه ، قشم )
  • گلف ایر ( بحرین )
  • هواپیمایی کاسپین ( دمشق ، تهران )
  • نفت ایر ( تهران ، عسلویه ، اهواز ، سیری ، شیراز ، لاوان ، لامرد )
  • زاگرس ایر ( تهران ، سیری ، کیش ، بندر ماهشهر ، مشهد )
  • ترکاز ایر ( استانبول )
  • هواپیمایی فارس قشم ( مشهد )

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

فرودگاه بین المللی مشهد درسال 1330 درمحل زائرسرای فعلی احداث شد . قبل ازآن درمحل ميدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجودداشت که محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود . اولین باند فرودگاه مشهد درتوسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 وادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد از نوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 درمسیر تهران به مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده میکردند باافزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 ومتعاقباً بوئینگ 727،737،707 وایرباس درسال 1357 پارکینگ، ترمینال جدید، برج مراقبت پرواز وساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب ادامه یافت .

این فرودگاه در زميني به مساحت 540 هكتار در قسمت جنوب شرقي شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازي ظرفيت پذيرش كليه هواپيماها تا رده بويينگ 747 را دارد.

بيش از 10 شركت داخلي و 7 شركت خارجي به فرودگاه بين المللي مشهد پرواز دارند و ظرفيت اين فرودگاه سالانه حدود سه ميليون و 500 هزار نفر مسافر داخلي و نزديك به 730 هزار نفر مسافر خارجي است و هر ساله بيش از 27 هزار زائر حج تمتع و 208 هزار زائر حج عمره را مي‌پذيرد.

همچنين از فرودگاه مشهد به بيش از 26 فرودگاه داخلي و به طور متوسط روزانه 70 پرواز و در اوج تقاضا 120 پرواز انجام مي‌شود.

خطوط هوایی

  • آریا ایر (تهران)
  • بحرین ایر (بحرین)
  • هواپیمایی آسمان (اهواز، اصفهان، شیراز، تهران، زاهدان، بحرین، بیشکک، دوبی، دوشنبه)
  • ایران ایر (گرگان، بیرجند، بحرین، بیروت، فرانکفورت، تهران ، جده، کوالالامپور، کویت، دمام)
  • هواپیمایی ایران ایرتورز (آبادان، اردبیل، اهواز، تهران، بندرعباس، شیراز، بوشهر، چابهار، کرمانشاه، خرم آباد، رشت، ساری، شهرکرد، تبریز، ارومیه، یزد، زاهدان، اصفهان، بیشکک، دوبی)
  • جزیره ایرویز (کویت، دوبی)
  • کیش ایر (کیش، تهران، اصفهان، تبریز، دمشق)
  • ماهان ایر (تهران،اهواز، عسلویه، آبادان، کرمان، شیراز، زابل، زاهدان، اردبیل، زنجان، اصفهان، بندرعباس، کیش، بانکوک، دمام، دمشق، کویت، بحرین)
  • هواپیمایی سعودی (جده، دمام، مدینه)
  • ارم ایر (تهران، شیراز، تبریز)
  • هواپیمایی فارس قشم (تهران، اصفهان)
  • هواپیمایی کاسپین (تهران، دمشق)
  • گلف ایر (بحرین)
  • عراقی ایر (بصره، نجف)
  • کام ایر (کابل)
  • قطر ایر (دوحه)
  • هواپیمایی ساها (تهران، اصفهان)
  • شاهین ایر (لاهور)
  • ترکیش ایرلاینز (استانبول)
  • زاگرس ایر (تهران، اصفهان)



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید