تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

Esfahan airport.jpg

فرودگاه بین‌المللی اصفهان(IATA: IFN, ICAO: OIFM) از قدیمی‌ترین فرودگاههای کشور است که در منطقه صفه اصفهان قرار داشت و بنابر نیازهای وقت ، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در 10 ناتیکال مایلی شرقی اصفهان در منطقه کویری ، با مشخصات جغرافیایی • 32 درجه و '45 دقیقه و "3 ثانیه شمالی و• 51 درجه و'51 دقیقه و" 6 ثانیه شرقی و با ارتفاع 1542 متر از سطح دریا و در مساحت 1041 هکتار با هدف ارائه خدمات هوا یی برنامه ای و غیر برنامه ای ،آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال 1361 تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد. این فرودگاه دارای سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME ,LLS DME, DVOR, و رادار اپروچ ( SSR-PSR ) ، خودروهای کف ساب ، ماشین‌های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند به طول 4397 متر و عرض 45 متر و به شماره باندهای L 08 ، R 26 ، R 08 ، L 26 و 13 تاکسی وی و اپرون به مساحت 112464 مترمربع با 10 جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت 13750 مترمربع و ترمینال خارجی با سطح زیر بنای 7300 متر مربع می‌باشد . از مزیت‌های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاههای دیگر کشور را دارا نمی باشد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنین شهر اصفهان است .

فرودگاه در يك نگاه

  • نام فرودگاه : شهيد بهشتي
  • مختصات جغرافيائي 324503N و 0515146E واقع در استان اصفهان
  • مساحت كل فرودگاه 10،412،589 متر مربع فاصله از شهر10 ناتيكال مايل 5/18 كيلومتر)
  • ارتفاع از سطح دريا : 5059 پا
  • سال بهره برداري : 1361
  • سال آغاز پروازهاي خارجي : 1366
  • ساعات كار عملياتي فرودگاه 24 ساعته
  • ظرفيت كل پذيرش مسافر در سال : ظرفيت اسمي 3.600.000 نفر كه در حال حاضر در حدود 1.500.000 نفر ارائه خدمات مي شود.
  • تعداد ترمينالها : ترمينال داخلي ، ترمينال خارجي ( ترمينال حج )
  • امكانات و تسهيلات فرودگاه شامل :

- (هندلينگ و خدمات مسافر – مراكز خدماتي و ... ) : انجام فعاليت هندلينگ و خدمات مسافري توسط شركتهاي هواپيمائي (كيش اير – ايران اير - تابان - ساها - آسمان – كاسپين – ماهان اير ) موجود در فرودگاه انجام مي شود.

- تعداد تسمه نقاله انتقال بار : ترمينال داخلي ( يك عدد تسمه نقاله T ، دو عدد تسمه نقاله بيضي و 10 عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك) و ترمينال خارجي (يك عدد تسمه نقاله خطي ، يك عدد تسمه نقاله بيضي بزرگ ، يك عدد تسمه نقاله L بيضي بزرگ و شش عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك ) .

  • وضعيت ايمني زميني و آتش نشاني: CAT 8
  • وضعيت عوامل پروازي محل .... (طول وعرض باند : 4397 × 45 M وتاكسي وي عرض 23M به جز تاكسي وي J , G كه 85M مي باشد.
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي باري : فضاي خاصي در نظر گرفته نشده و از همان فضاي اپرون استفاده مي گردد.
  • تعداد آشيانه تعميرات هواپيما ومساحت آنها : درحال حاضر آشيانه تعميرات هواپيما نداريم ( فقط آشيانه متعلق به مركز آموزش فنون در ضلع غربي اپرون).
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي پست از همان فضاي اپرون در مساحت 112000 مترمربع استفاده مي گردد.
  • تعداد تاكسي وي ها : 13
  • انواع هواپيماهايي كه فرودگاه مي تواند بپذيرد : انواع هواپيماهاي موجود به جز (ايرباس 380 )
  • امكانات هواشناسي : ارسال گزارشات جوي يكساعته و نيم ساعته – پيش بيني هواي مسير ... – امكانات : ( سيستم ارتباط كامپيوتري شبكه هواشناسي – دستگاههاي قابل استفاده ؛ بادنما – فشار سنج – ترمومتر- باران سنج- تبخير- نقشه و ... )
  • امكانات گمرك و گذرنامه : گمرك داراي دستگاه GAT WAY , XRAY و گذرنامه داراي امكانات شبكه اي رايانه اي جهت چك پاسپورت مسافر مي باشد.
  • امكانات و تجهيزات هوانوردي و فرودگاهي شامل DME- DVOR- NDB- RADAR (PSR-SSR) - ILS
  • سيستم روشنائي باند و عوامل پروازي PALS – SALS- PAPI- THR , RWY , TWY EDGE LIGHT RWY & TWY EDGE LIGHT
  • دستگاههاي ارتباطي و مخابراتي : RCAG كنسولهاي برج و اپروچ – سيستم ATIS – سيستمهاي گيرنده و فرستنده مربوط به فركانسهاي 121.5 MHZ 124.6MHZ-118.3MHZ-121.9MHZ بصورت main و (stand byسيستم شبكه راديو ترانك – سيستم اعلان پرواز – سيستم پيچينگ اطلاعات پرواز-سيستم IPAD (AFTN ) – سيستم سانترال تلفن .
  • تعداد گيت وي : ده دستگاه ( 5 دستگاه مدل والن – سه دستگاه مدل متور 200- 2 دستگاه متور 300) .
  • تعداد ايكس ري يازده دستگاه ( 4 دستگاه هايمن – 2 دستگاه هيتركس- 3 دستگاه رپي اسكن- 2 دستگاه استره فيزيك ).
  • تعداد وعنوان دستگاههاي فعال در فرودگاه : پليس – يگان حفاظت – گمرك- گذرنامه ناجا – نهاد رياست جمهوري – شركتهاي هواپيمائي – مركز فنون- هواشناسي – واحد سوختگيري و ...
  • امكانات و تأسيسات سوخت رساني هواپيما : داراي مخازن سوخت به ظرفيت 24.500.000 ليتر سوخت هواپيما و داراي پنج واحد سوخت رساني به ظرفيت 140.000 ليتر و تحت نظارت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اصفهان
  • اقدامات حوزه معاونت عملياتي و مراقبت پرواز شامل :

- ظرفيت ارائه سرويس مراقبت پرواز به تعداد 250 پرواز در روز ( در صورت عدم محدوديت پاركينگ هواپيما) - انواع سرويس هاي مراقبت پرواز : سرويس رادار تقرب پرواز – سرويس تقرب پرواز- سرويس برج مراقبت پرواز– توجيه خلبان.

  • امكانات پزشكي و اورژانس : داراي اورژانس با تجهيزات كامل پزشكي (پزشك و پرستار ) و خدمات آمبولانس با انجام فعاليت 24 ساعته

خطوط هوایی

  • هواپیمایی آسمان ( تهران ، اهواز ، مشهد ، عسلویه ، بهرگان ، خارک ، جم ، بندرعباس )
  • ایران ایر ( اهواز ، بندرعباس ، دوبی ، کرمان ، شیراز ، تهران ، کویت ، جده ، مدینه ، رشت ، تبریز ، زاهدان ، سیری ، لاوان ، کیش ، آبادان ، جم ، بوشهر )
  • هواپیمایی ایران ایرتورز ( اهواز ، مشهد ، کیش ، آبادان ، نجف ، بغداد ، بندرعباس )
  • جزیره ایرویز ( کویت )
  • کیش ایر ( کیش ، مشهد ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، بندر ماهشهر )
  • هواپیمایی سعودی ( جده )
  • هواپیمایی ساها ( مشهد ، تهران )
  • ماهان ایر ( مشهد ، کرمانشاه )
  • تابان ایر ( مشهد ، تهران ، دمشق ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، اهواز ، کیش ، کرمانشاه ، قشم )
  • گلف ایر ( بحرین )
  • هواپیمایی کاسپین ( دمشق ، تهران )
  • نفت ایر ( تهران ، عسلویه ، اهواز ، سیری ، شیراز ، لاوان ، لامرد )
  • زاگرس ایر ( تهران ، سیری ، کیش ، بندر ماهشهر ، مشهد )
  • ترکاز ایر ( استانبول )
  • هواپیمایی فارس قشم ( مشهد )

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

فرودگاه بین المللی مشهد درسال 1330 درمحل زائرسرای فعلی احداث شد . قبل ازآن درمحل ميدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجودداشت که محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود . اولین باند فرودگاه مشهد درتوسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 وادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد از نوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 درمسیر تهران به مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده میکردند باافزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 ومتعاقباً بوئینگ 727،737،707 وایرباس درسال 1357 پارکینگ، ترمینال جدید، برج مراقبت پرواز وساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب ادامه یافت .

این فرودگاه در زميني به مساحت 540 هكتار در قسمت جنوب شرقي شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازي ظرفيت پذيرش كليه هواپيماها تا رده بويينگ 747 را دارد.

بيش از 10 شركت داخلي و 7 شركت خارجي به فرودگاه بين المللي مشهد پرواز دارند و ظرفيت اين فرودگاه سالانه حدود سه ميليون و 500 هزار نفر مسافر داخلي و نزديك به 730 هزار نفر مسافر خارجي است و هر ساله بيش از 27 هزار زائر حج تمتع و 208 هزار زائر حج عمره را مي‌پذيرد.

همچنين از فرودگاه مشهد به بيش از 26 فرودگاه داخلي و به طور متوسط روزانه 70 پرواز و در اوج تقاضا 120 پرواز انجام مي‌شود.

خطوط هوایی

  • آریا ایر (تهران)
  • بحرین ایر (بحرین)
  • هواپیمایی آسمان (اهواز، اصفهان، شیراز، تهران، زاهدان، بحرین، بیشکک، دوبی، دوشنبه)
  • ایران ایر (گرگان، بیرجند، بحرین، بیروت، فرانکفورت، تهران ، جده، کوالالامپور، کویت، دمام)
  • هواپیمایی ایران ایرتورز (آبادان، اردبیل، اهواز، تهران، بندرعباس، شیراز، بوشهر، چابهار، کرمانشاه، خرم آباد، رشت، ساری، شهرکرد، تبریز، ارومیه، یزد، زاهدان، اصفهان، بیشکک، دوبی)
  • جزیره ایرویز (کویت، دوبی)
  • کیش ایر (کیش، تهران، اصفهان، تبریز، دمشق)
  • ماهان ایر (تهران،اهواز، عسلویه، آبادان، کرمان، شیراز، زابل، زاهدان، اردبیل، زنجان، اصفهان، بندرعباس، کیش، بانکوک، دمام، دمشق، کویت، بحرین)
  • هواپیمایی سعودی (جده، دمام، مدینه)
  • ارم ایر (تهران، شیراز، تبریز)
  • هواپیمایی فارس قشم (تهران، اصفهان)
  • هواپیمایی کاسپین (تهران، دمشق)
  • گلف ایر (بحرین)
  • عراقی ایر (بصره، نجف)
  • کام ایر (کابل)
  • قطر ایر (دوحه)
  • هواپیمایی ساها (تهران، اصفهان)
  • شاهین ایر (لاهور)
  • ترکیش ایرلاینز (استانبول)
  • زاگرس ایر (تهران، اصفهان)



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

Mehrabad airport 2.jpg

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته است.

پیشینه

نام اصلی روستای مهرآباد «حسین‏آباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسين‏آباد را به ناصرالدین شاه هبه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمت‌الدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی رویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک او خارج شد و دادخواهی پسر دوستمحمدخان، دوستعلی‏ معیری نزد رضاشاه هم بی فایده بوده است.

در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به آلمان واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال،۱۳۱۷ به دست ایشان عملاً فرودگاه مهرآباد بنیادگذاری شد.

 نقش آمریکاییان

از کسانی که در ساخت و توسعهٔ ترمینالهای بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند می‌توان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که بهمراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند.[۱][۲] مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.[۳]

پس از انقلاب

در سال ۲۰۰۵ میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارت‌اند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره ۳ فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه‌های چهار و پنج و شش که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار می‌رود.


فرودگاه مهرآباد در سال ۲۰۰۵ قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری و ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بین‌المللی بوده است.

در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران خدمات دهی به ۶۱ میلیون مسافر در سال بود و ۹۰ درصد مسافران هواپیما از ۱۲ فرودگاه پرواز می‌کردند. به طوری که ۴۵ درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههای مراکز استان‌ها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده می‌شوند.»

این فرودگاه مجهز به سیستمهای ILS و VOR است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از هنگام تأسیس در سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۵۷ «هواپیمایی ملی ایران» نام داشت که به اختصار «هما» نیز خوانده می‌شد. نام رسمی بین‌المللی آن از آغاز تا کنون «ایران ایر» (Iran Air) است

تأسیس

گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۹۴۲، نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام ایرانین ایرویز تأسیس نمودند. این شرکت به جابجایی مسافر و بار در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای می‌پرداخت و علاوه بر آن یک پرواز هفتگی باری نیز به اروپا انجام می‌داد. ناوگان آن از تعدادی هواپیمای داگلاس دی سی ۳ تشکیل شده بود. بعدها تعدادی هواپیمای دی سی ۴ و ویسکانت نیز به ناوگان ایرانین ایرویز اضافه شد.

در سال ۱۹۵۴، یک شرکت هواپیمایی خصوصی دیگر به نام پرشین ایرسرویسز (پاس) در تهران تشکیل شد. پاس فعالیت‌های خود را در زمینه حمل بار آغاز کرد و بعدها به حمل مسافر در مسیرهای داخلی منتهی به تهران نیز پرداخت. این شرکت در سال ۱۹۶۰ پروازهای بین‌المللی خود را در مسیرهای اروپایی آغاز نمود. این مسیرها شامل تهران-لندن، تهران-پاریس، تهران-ژنو و تهران-بروکسل می‌شد. این پروازها با استفاده از هواپیماهای دی سی ۷ اجاره شده از شرکت سابنا انجام می‌گرفت.

در روز ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۲، دو شرکت ایرانین ایرویز و پرشین ایرسرویسز در یکدیگر ادغام شده و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر (IRAN AIR) تأسیس گشت. این شرکت ملی اعلام شد و تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور را در اختیار گرفت. در همان زمان نشان هما برای این شرکت تازه تأسیس طراحی گشت.

هما پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویکرز و آورویورک آغاز نمود و در سال ۱۹۴۶ به عضویت کامل یاتا در آمد.

دوران طلایی

اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۹۶۵ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای جت گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰ عصر طلایی هما نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ تعدادی بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ تعدادی بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران قیمت بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و اس پی از سال ۱۹۷۵ آغاز گشت.

در میانه دهه هفتاد میلادی، هما پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا انجام می‌داد، در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵ با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیث‌رو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرد.

در ۸ اکتبر سال ۱۹۷۲ هما قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا كه در آوریل ۱۹۸۰ با توجه به روی دادن انقلاب ایران و دگرگون شدن سیاست‌های حكومت، این قرارداد فسخ شد. هما آخرین شرکت هوایی خارجی بود که قرارداد خرید این هواپیما را فسخ می‌کرد.

در سال ۱۹۷۸ هما ۶ فروند ایرباس مدل آ-۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال هما به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقصد لس آنجلس و سیدنی بود.

در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ می‌شد.) در آن سال‌ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب عالم به نحو احسن استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند. این روند با انقلاب ۱۹۷۹ ایران به كلی متوقف شد.

ساختمان مرکزی هواپیمایی ایران ایر توسط مهندسان اسرائیلی ساخته شد.[۳]

پس از انقلاب ۱۳۵۷

پس از پیروزی انقلاب ایران، با دگرگون شدن سیاست‌های حکومت، انجام برخی پروازهای بین‌المللی هما تغییر نمود و از ۲۶ فوریه ۱۹۷۹، تعدادی از آنها نظیر تهران-تل آویو به کلی تعطیل شد. همچنین تهران به تنها مرکز انجام پروازهای بین‌المللی شرکت تبدیل شد و قرار شد فرودگاه بین‌المللی شیراز تنها در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین تمام فرودگاه‌های ایران به جز فرودگاه مهرآباد شبکه پروازهای بین‌المللی خود را از دست دادند.

آخرین فرود هما در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در روز ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد. دولت آمریکا پرواز روز بعد هما را درحالی که برای فرود آماده می‌شد به فرودگاه مونترال تغییر مسیر داد و اعلام کرد به دلیل تنش‌های ایجاد شده در روابط دو کشور در جریان اشغال سفارت آمریکا در تهران، هواپیماهای ایرانی حق فرود در هیچ یک از فرودگاه‌های ایالات متحده را ندارند. این خط هوایی پس از گذشت ۲۸ سال هنوز بازگشایی نشده‌است. در سال ۲۰۰۵ و در جریان سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به مقر سازمان ملل وی با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا دیدار نمود و با توجه به درخواست‌های مکرر آنان به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران دستور داد به پیگیرِی راه اندازی مجدد این مسیر هوایی بپردازد. با وجود نامه نگاری‌های صورت گرفته از سوی ایران هنوز پاسخی از طرف آمریکا دریافت نشده‌است. با تعطیلی خط هوایی نیوِیورک هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ اس پی هما به طور گسترده در مسیرهای آسیایی و اروپایی به کار گرفته شدند.

در دهه ۱۹۸۰ با توجه به جنگ هشت ساله ایران و عراق و مشکلات ناشی از آن پیشرفت چندانی در هما صورت نگرفت. در این دوران اکثر پروازهای داخلی و بین‌المللی شرکت با لغو و یا تأخیرهای مکرر روبرو می‌شد. در آن زمان همچنین تمام پروازهای شرکت به مقصد فرودگاه آبادان مرکز فعالیت‌های نفتی ایران تعطیل شد. این روند تا زمان برقراری آتش بس بین در سال ۱۹۸۸ یافت.

نام رسمی شرکت در سال ۱۹۸۱ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. در این سال هما ۱٫۷ میلیون مسافر را جابجا کرد.

با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی با وجود افزایش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت هوایی ایران از سوی آمریکا، هما تنها توانست چند فروند هواپیمای کوچک فوکر ۱۰۰ را از شرکت سازنده هلندی آن خریداری کند.

از مهم‌ترین اتفاقات دیگر دهه نود میلادی برای هما می‌توان به راه اندازی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی در ایران اشاره کرد. با توجه به سیاست‌های دولت ایران در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی شرکت‌های هواپیمایی مختلفی مانند هواپیمایی ماهان، هواپیمایی کاسپین و کیش ایر تأسیس شدند که به انحصار هما در پروازهای داخلی و خارجی پایان بخشیدند. در حال حاضر شرکت هواپیمایی در حال رشد ماهان را می‌توان مهم‌ترین رقیب داخلی هما ارزیابی کرد.

در سالهای پایانی دهه ۱۹۹۰ با توجه به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا در دوره ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی، هما توانست قرارداد خرید چند فروند هواپیمای مدرن ایرباس ای ۲۰۰-۳۳۰ را با شرکت اروپایی ایرباس نهایی کند، این قرارداد هم در سال ۲۰۰۱ با توجه به فشارهای ایالات متحده آمریکا لغو شد. در همان سال شرکت ۵ فروند ایرباس آ-۳۱۰-۲۰۰ و ۱ فروند ایرباس آ-۳۱۰-۳۰۰ را به صورت دسته دوم از ترکیه خریداری کرد. از جدیدترین اقدامات هما می‌توان به خرید دو فروند ایرباس آ-۳۰۰-۶۰۰ دسته دوم از شرکت المپیک ایرلاینز یونان اشاره کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هما به شما می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هما ناوگانی فرسوده و قدیمی دارد. این شرکت نه تنها جایگاه ممتاز جهانی خود در دهه هفتاد را به کلی از دست داده بلکه با سرمایه گذاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات عربی متحده، قطر و بحرین بر صنعت هوایی خود، در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان یک شرکت هواپیمایی درجه دو شناخته می‌شود.

بسیاری از پروازهای بین‌المللی هما به دلیل کمبودهای این شرکت متوقف شده و شبکه پروازی داخلی این شرکت نیز با وجود افزایش تقاضاها تغییر چندانی نکرده‌است. به دلیل عمر زیاد هواپیماهای این شرکت میزان تاخیر پروازهای آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است. بسیاری از هواپیماهای هما به دلیل نقائص فنی جزئی بازنشسته شده‌اند، چرا که شرکت قدرت تعمیر و تامین قطعات یدکی آنها را ندارد. نمونه این هواپیماها را می‌توان در فرودگاه مهرآباد دید. یک بوئینگ ۷۴۷ اس پی این شرکت نیز بعد از شکستن ارابه فرود آن در سال ۲۰۰۴ در فرودگاه پکن، بلا استفاده شده‌است. با این حال هما سعی دارد با اجاره یا خرید هواپیماهای دست‌دوم از کشورهایی مانند ترکیه یا خرید هواپیماهای روسی بخشی از کمبودهای خود را رفع کند.[۴]


در ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان پیشنهادی به جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند که براساس آن به ازای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای امتیازاتی به ایران تعلق می‌گرفت، از جمله این امتیازات لغو تحریم‌های هوایی علیه ایران بود. البته با توجه به پاسخ منفی ایران به این پیشنهاد به نظر می‌رسد تحریم‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

سعید حسامی مدیرعامل در مصاحبه با روزنامه ابرار اقتصادی پیرامون احتمال قطع پروازهای ایران ایر به اروپا بر اثر تحریم گفت :«اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش می‌کند تا زمینه را برای قطع پروازها فراهم کند.» [۵]

ساختار سازمانی

هما در حال حاضر یک شرکت کاملاً دولتی است. این شركت در مجموع ۸۸۸۷ نفر را در استخدام خود دارد، كه از این تعداد ۱۱۹۸ نفر خدمه پرواز، ۱۷۳۲ نفر تكنسین پرواز و نگهداری هواپیما و ۱۹۰۰ نفر نیز كارمندان و كاركنان بخش‌های خدماتی هستند.

 خانواده هما

پاریس، دایرهٔ ۸، خیابان ۶۳ شانزلیزه، دفتر ایران‌ایر

ایران ایرتور

هما در سال ۱۹۹۲ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور را با استفاده از چند فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ که در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری‌های تازه استقلال یافته آن اجاره کرده بود راه اندازی نمود. ایران ایرتور در بهمن ۱۳۸۵ با بهره گیری از سیزده فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ به خدمت رسانی در مسیرهای داخل ایران می پرداخت. ایران ایرتور به طور کامل از شبکه فروش و خدمات فرودگاهی هما استفاده می‌کند و به همین دلیل تنها شركت هواپیمایی ایرانی به جز هما به شمار می‌رود كه می‌توان بلیت پروازهای داخلی آن را به راحتی در خارج از ایران نیز تهیه كرد. پایگاه‌های اصلی آن در فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه بین‌المللی مشهد قرار دارد. ایران ایرتور در زمینه انجام پروازهای چارتر نیز فعالیت می كند.

گروه هتل‌های هما

گروه هتل‌های هما یکی از شرکت‌های تابعه ایران ایر به شمار می‌رود. این شركت اداره مجموعه‌ای از هتل‌های پنج ستاره رادر شهرهای بزرگ ایران برعهده دارد. هتل‌های این گروه در شهرهای تهران، شیراز، بندر عباس و مشهد (دو شعبه) قرار گرفته اند. تمام این هتل‌ها به جز شعبه دوم مشهد که در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید، پیش از سال ۱۳۵۷ ساخته شده اند.

این گروه در سال ۱۳۵۷ توسط دولت ایران تأسیس گشت و اداره مجموعه‌ای از هتل‌های مصادره شده از شرکت‌های آمرِیکایی را بر عهده گرفت. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل شرایتون تهران اشاره کرد، که بعدها به هتل هما تغییر نام یافت. این گروه در حال حاضر بیش از ۸۰۰ اتاق در اختیار دارد. اگر چه تمام شعبه‌های هتل هما پنج ستاره درجه بندی شده اند، امکانات، خدمات و چیدمان آنها چندان شباهتی به استانداردهای جهانی هتل‌های پنج ستاره ندارد.

خصوصی‌سازی

در تیر ۱۳۸۵ با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی درباره اصل ۴۴ قانون اساسی ایران توسط علی خامنه‌ای به رییس جمهور، دولت ایران اجازه پیدا کرد سهام بسیاری از شرکت‌های وابسته به خود را از طریق بازار بورس واگذار کند که هما نیز یکی از این شرکت‌ها بود. البته با توجه به این که هما در سال‌های گذشته همواره شرکتی زیان‌ده بوده، به نظر نمی‌رسد در اولویت برنامه‌های خصوصی سازی دولت ایران قرارداشته باشد.[نیازمند منبع]

 

بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر برفراز فرودگاه هیث‌رو لندن

ناوگان عملیاتی هما شامل هواپیماهای زیر است : (آمار مربوط به فروردین ۱۳۸۶) .[۶]


[۷]

نوع تعداد گنجایش
ایرباس آ۳۰۰-۶۰۰ آر ۴ ۲۵۳–۲۶۵
ایرباس آ۳۰۰-بی۲ کی ۴ ۲۷۷
ایرباس آ۳۰۰-بی۴اف اجاره‌ای از شرکت ایران ایرتور ۲ ۲۷۸
ایرباس آ۳۰۰-بی۴ ۴ ۲۷۸-۲۹۵-۲۶۲
ایرباس آ۳۱۰-۳۰۰ ۲ ۲۰۰
ایرباس آ-۳۲۰ ۳ ۱۴۷
بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ ۴ ۱۵۴
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی ۲ ۴۳۴
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی اجاره از شرکت Qwest Airways ۱ ۴۷۰
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی ۱ ۴۷۰
بوئینگ ۷۴۷ اس پی ۴ ۵۹۲
فوکر ۱۰۰ ۴ ۱۰۴
فوکر ۱۰۰ اجاره‌ای از شرکت چابهار ۱۲ ۱۰۴
جمع کل فروند 47 صندلی ۹۲۵۴

میانگین سنی ناوگان هما بیش از ۲۲ سال است.

 آ-۳۱۰های زمین‌گیر

هما ۶ فروند ایرباس آ-۳۱۰ دست دوم را به دلیل مشکلات فنی کنار گذاشته است. مشکل اصلی هما ناتوانی در اورهال موتورهای جنرال الکتریک آنهاست.

در مهرماه ۱۳۸۵ نمایندگان کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساندند که به موجب آن شرکت‌های آمریکایی با وجود قانون تحریم‌های داماتو می‌توانند به ارسال قطعات و تعمیر ایرباس‌های هما بپردازند.

نوسازی ناوگان

هما قصد دارد هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ خود را در آینده نزدیک از رده خارج نماید. با توجه به تحریم‌های آمریکا مذاکرات خود را برای خرید هواپیماهای نسل جدید پهن‌پیکر روسی آغاز نموده است. براساس قرارداد منعقده با شرکت روسی کراس ایر در مهر ۱۳۸۵، دو فروند هواپیمای مدرن ایلیوشین آی‌ال ۳۰۰-۹۶ (Ilyushin il-96) به صورت اجاره‌ای در اختیار هما قرار خواهد گرفت و در صورت رضایت از عملکردشان قرارداد خرید ۴ یا ۵ فروند از آنها با ایلیوشین نهایی خواهد شد.

حوادث پیش آمده برای ناوگان توپولف ۱۵۴ ایران ایرتور، مسئولان هما را بر آن داشته تا به فکر جایگزینی برای آن باشند. در این راستا مذاکرات برای خرید ۵ فروند توپولوف ۲۱۴ (Tupolev Tu-204) با شرکت روسی توپولوف آغاز گشت. این هواپیما در کلاس هواپیمای ایرباس آ-۳۱۰ فعلی ایران ایر است. با نهایی شدن این قرارداد هواپیماهای مذكور در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ و با آهنگ یک فروند در ماه به شرکت واگذار خواهد شد (ممکن است این قرارداد به ۱۰ فروند افزایش یابد.) [۸][۹]

هما همچنین علاقه‌مندی خود را برای خرید هواپیماهای کوچک سوخو سوپرجت ۱۰۰ اعلام کرده است.

در آذرماه ۱۳۸۵ شرکت توپولوف تعدادی از محصولات جدید خود شامل هواپیمای توپولوف ۲۱۴ و هواپیمای جدید توپولوف ۳۳۴ را در فرودگاه مهرآباد تهران به نمایش گذاشت. در این مراسم که با حضور وزیر راه و ترابری و وزیر دفاع ایران و مدیران شرکت روسی برگزار شد، توانمندی‌های توپولوف برای مسئولان ایرانی ارائه گشت. همین موضوع احتمال همکاری‌های گسترده کارخانجات روسی را با شرکت‌هایی نظیر هما درآینده تقویت می‌کند.[۱۰]

در روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ یک بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی هما که به دلیل مشکلات فنی مدت‌ها زمین گیر شده بود پس از طی کردن تعمیرات اساسی در شرکت فجر آشیان (وابسته به وزارت دفاع ایران) به ناوگان این شرکت بازگشت. سایر هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی هما (۳ فروند دیگر) نیز به جز یكی اورهال شدند كه دیگری نیز تا پایان سال ۱۳۸۷ اورهال می شود. مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی از تحقيق براي خرید ۴۰۰ هواپیما توسط این ایرلاین با كشورهای مختلف خبر داد. هواپیماهای توپولوف ۲۰۴، هواپیمای MD جزو هواپیماهایی هستند كه به تازگی توسط هماقرار است خريداري شود.

 آرم و رنگ‌آمیزی

طراحی آرم شرکت هما در پاییز ۱۳۴۰ بر گرفته از سرستون پرنده‌نمایی در تخت جمشید که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب ، توسط آقای ادوارد زهرابیان انجام شد.[۱۱] رنگ آمیزی هواپیماهای هما به شکل زیر است: بدنه‌ای کاملاً سفید با کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ بالای پنجره مسافران و نشان هما به رنگ آبی پررنگ بر روی دم هواپیما که یک نوار آبی رنگ بالای آن قرار دارد. مدل هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده است.

 ویژگی‌ها

  • پس از سال ۱۳۵۷ نوشیدنی‌های الکلی از فهرست پذیرایی هما حذف شد.
  • سیگار کشیدن در تمام پروازهای داخلی و خارجی هما ممنوع است.
  • ایران ایر در کنار هواپیمایی سعودی تنها شرکت هواپیمایی جهان است که هواپیماهای بوئینگ ۱۰۰-۷۴۷ بی را از بوئینگ خریداری نمود.
  • کد هما در شرکت بوئینگ عدد ۸۶ است.

حوادث

  • در۵ دسامبر سال ۱۹۵۲ یک فروند داگلاس دی سی ۳ هما در نزدیکی تهران سقوط کرد، در اثر این حادثه ۲۷ نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند.
  • در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۰ یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ هما در حالی که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام ۱۲۰ مسافر پرواز جان سپردند.
  • در ۳ جولای ۱۹۸۸ پرواز شماره ۶۵۵ هما که از بندرعباس راهی دبی بود توسط ناو آمریکایی وینسز بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. بر اثر این حادثه همه ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه پرواز جان باختند. مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا کردند که خدمه ناو، ایرباس پهن‌پیکر هما را با یک فروند هواپیمای جتگنده اف۱۴ نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته‌اند.
  • در تاریخ ۲ ژانویه سال ۲۰۰۸ یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ هما با شناسه EP-IDB که با ۱۰۰ مسافر در صدد برخاستن از فرودگاه مهرآباد برای انجام یک پرواز داخلی به مقصد شیراز بود، پس از آتش گرفتن موتور و بالش از باند خارج شد. در جریان این حادثه که زیر بارش سنگین برف رخ داد به هیچ کس آسیبی وارد نشد.[۱۲]
  • در ۱۳۸۸/۷/۱۳ پروازی از تهران به مدینه بعد از ۲۰ دقیقه پرواز به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگشت.این برگشت به علّت منفجر شدن موتور سمت راست بود.


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

شرکت هواپیمایی تابان (Taban Airlines) یکی از جدیدترین شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایران است. مرکز این شرکت در شهر مشهد است.

این شرکت در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران شد و از سال ۱۳۸۵ پروازهای خود را به طور رسمی آغاز کرد.

تاریخچه

شرکت هواپیمایی تابان توسط خلبان اصغر عبدالله پور و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و شرکت سهامی توس گستر فعالیت خود را آغاز کرد.

مقاصد

این شرکت از تهران به مقاصد زیر پرواز دارد :

  • پروازهای داخلی : اصفهان - اهواز - بجنورد - بیرجند - خرم آباد - شیراز - طبس - کرمان - کیش - مشهد
  • پروازهای خارجی : دمشق - استانبول - دوبی

و از مشهد نیز به مقاصد زیر پرواز دارد :

  • داخلی : آبادان - اراک - اصفهان - تبریز - تهران - زاهدان -شهرکرد - کرمان -کیش - همدان
  • خارجی : دمشق - دوبی

مقصدهای مهم بین‌المللی

آلماتی - دمشق - دوبی - اسپارتا - استانبول - عشق آباد

 

ناوگان تابان شامل هواپیماهای زیر می‌شود: [۱]

  • 7 فروند توپولف-۱۵۴
  • ۲ فروند BAe 146


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

بوئینگ 400-747 ماهان در فرودگاه دبی

هواپیمایی ماهان (Mahan Air) یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایرانی است که دفتر اصلی آن در تهران قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۲ در کرمان تأسیس گردید. سهامدار عمده‌ٔ این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین  است.


در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۸، وزارت بازرگانی آمریکا چندین شرکت را به‌خاطر فروش ۳ فروند هواپیمای ساخت آمریکا به ماهان ایر، به مدت شش ماه از برخورداری از امتیازات تجاری دولت آمریکا محروم کرد.


هواپیمایی ماهان در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۷ بدلیل نقص در مسائل ایمنی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفت و پروازهای این شرکت به دوسلدورف و منچستر و دیگر مقاصد اروپایی لغو شد. نهایتاً اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۸، تقریباً یک سال پس از آن‌که ماهان ایر را به خاطر «عدم رعایت استاندارهای ایمنی» در فهرست سیاه قرار داده بود، نام این شرکت را از این فهرست خارج کرد.


مقصدهای داخلی

  • از تهران: ماهشهر - عسلویه - کیش - اصفهان - شیراز - بندرعباس - سیرجان - کرمان - ایرانشهر - زاهدان - زابل - مشهد - کرمانشاه - سنندج - خرم آباد - اهواز - اردبیل - قشم
  • از مشهد: تهران - عسلویه - کرمان - زابل - کرمانشاه - اهواز - اردبیل - بندرعباس - اصفهان - کیش
  • از کرمانشاه: تهران - مشهد - بندرعباس - عسلویه
  • یک مسیر هوایی نیز بین سیرجان و ایرانشهر برقرار است.

 مقصدهای بین‌المللی

بانکوک(ازتهران و مشهد) - دهلی - امریتسار - دوبی - اربیل - بحرین - دمام(از مشهد)- بیشکک - دوسلدورف - استانبول - کویت - بغداد - نجف - کوالالامپور (از شیراز)-آلماتی-مسقط

ناوگان

هواپیماهای زیر در ناوگان هواپیمایی ماهان در حال خدمت هستند:

  • ایرباس A300B4
  • ایرباس A300-600
  • ایرباس A310-300
  • ایرباس A320-200
  • بوئینگ B747-300
  • بوئینگ B747-400
  • BAe 146

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

تا چند سال پیش در ایران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برای تامین نیروی انسانی خود در کادر پرواز آزمون هایی را برگزار میکرد و نفرات برگزیده را برای آموزش خلبانی و مهمانداری بورسیه میکرد. اما چند سالی است که این آزمون ها برگزار نمی شود و خود شخص باید به آموزشگاه ها و مراکز آموزشی خلبانی و مهمانداری خصوصی مراجعه کند و پس از پایان دوره های مربوطه با آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شانس خود را برای استخدام شدن امتحان کند.

هم اکنون باشگاه های خلبانی خصوصی در ایران که تعداد آنها بسیار کم (2 با 3 ) میباشد فعالیت دارند و با در اختیار داشتن هواپیماهای پایپر سسنا تکنام و ... به آموزش افراد میپردازند.(متاسفانه سطح آموزش در برخی از این شرکت ها بسیار پایین است و همچنین هواپیما ها از تجهیزات لازم جهت پرواز برخوردار نیستند.)

مدارک خلبانی غیر نظامی در ایران(و بسیاری از کشورها) و حداقل نیازهای آنها :

1- مدرک خلبانی شخصی (Private Pilot License) - PPL

برای داشتن این مدرک چک پزشکی سطح 2 40 ساعت پرواز(5 ساعت سیمولاتور) و همچنین قبول شدن در آزمون تئوری(سوالها کاملا انگلیسی میباشد) مربوطه و همچنین قبول شدن در چک پرواز لازم است.

2-مدرک خلبانی تجاری (Commercial Pilot License)- CPL

این مدرک که مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد شامل 150 ساعت پرواز (جمعا با PPL) و چک پزشکی سطح 1 و مانند PPL قبول شدن در آزمون تئوری و چک پرواز میباشد.

مهارت پرواز با آلات دقیق (Instrument Rating) – IR

این مهارت شامل 40 تا 50 ساعت (20 ساعت سیمولاتور و 20 سعات پرواز) میباشد قبول شدن در امتحان تئوری و عملی.(به عنوان مثال برای پرواز در ابر و یا مواقعی که دید کم است داشتن این مهارت ضروری است.)

نکته: پیش نیاز برای دریافت این مهارت داشتن مدرک PPL و یا CPL میباشد.

نکته:مدرک CPL همانطور که اشاره شد مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد و با در دست داشتن این مدرک میتوان به فعالیت تجاری (خلبانی تجاری) پرداخت (البته IR نیز الزامی است).

نکته: پس از دریافت مدرک CPL مدرک PPL باطل شده به دلیل اینکه ارزش مدرک CPL بیشتر بوده و دربرگیرنده PPL نیز میباشد.

به شما توصیه میکنم برای دریافت این مدارک به همین ترتیبی که در اینجا نوشته شده است اقدام کنید.(دلیلشو خودتون در زمان آموزش و پرواز ها خواهید فهمید)
هزینه های آموزش:

طبق آخرین اطلاعاتی که بدست آوردم هزینه PPL شامل کلاس تئوری و پرواز بین حدود 5 میلیون تا 5 میلیون و نیم میباشد(تومان)

و برای CPL بین حدود 15- 18 میلیون میباشد(شامل PPL نیز میباشد. یعنی در کل PPL CPL)

و برای IR حدود 4- 5 میلیون.

بعد از قبولی در امتحاناتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برگزار میشود(تئوری و عملی) شما میتوانید در آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شرکت کنید .

مدرک تحصیلی :

دیپلم به بالا (دیپلم ریاضی بهتره اما خیلی تفاوتی نداره و سایر دیپلمه ها هم میتوانند در آزمون ها شرکت کنند.)


شاید برای استخدام دیپلمه های ریاضی تقدم داشته باشند. اما فكر نمی كنم مثل گذشته در این مورد تاكید داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید