روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي مبتني بر كارايي هواپيماها(PBN) در كشور اجرا مي شود

 

مدير كل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري:

 

مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري از اجراي روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) در فرودگاههاي بين المللي كشور خبرداد و گفت: براساس الزامات ايكائو اين طرح در چهار فرودگاه بين المللي كشور تا پايان سال 2012 لازم الاجراست.

 
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، سعيد اكبري در گفت و گو با خبرنگار ما به برگزاري نشست مشترك سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاه هاي كشور و شركت هاي هواپيمايي در خصوص راهكار هاي اجراي روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) مبتني بر قابليت هاي هواپيما اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به موقعيت خاص و استراتژيك ايران در منطقه استفاده از سيستم هاي ناوبري ماهواره اي(PBN) در صنعت هوانوردي لازم و ضروري است.
 
وي افزود: با توجه به الزام ايكائو در خصوص اجراي طرح هاي ورودي و خروجي در پايانه هاي پروازي در 50 درصد فرودگاههاي بين المللي كشور با روشهاي نوين ناوبري تا پايان سال 2012 سازمان هواپيمايي كشور ملزم شد طرح هاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) در فاز پايانه هاي پروازي و تقرب را اجرا نمايد.
 
مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري هدف از اجراي اين طرح را كاهش وابستگي به تجهيزات زميني ناوبري، كوتاهتر شدن مسيرهاي هوايي، كاهش مصرف سوخت هواپيما و كاهش هزينه هاي شركت هاي هواپيمايي  دانست و گفت: اجراي اين طرح ظرفيت فضاي پايانه هاي پروازي را نيز افزايش خواهد داد.
 
اكبري، اجراي مسير هاي موازي خروجي(Standard Instrument Departure)  SID و ورودي STAR(Standard Terminal Arrival) براساس سنسورهاي ماهواره اي (GNSS)و سنسورهاي زميني D/D/IRU, DVOR/DME,DME/DME را از ديگر مزاياي اين روش برشمرد و افزود: از ديكر قابليت هاي روش نوين ناوبري PBN اجراي مسيرهاي منحني(Curve) در فاز تقرب است كه اين قابليت مشكلات و محدوديت هاي مناطق نظامي و فرودگاههاي كوهستاني را مرتفع مي سازد.
وي در ادامه اظهارداشت: در پايان اين نشست مقرر شد نقشه راه اجراي PBN در ايران در آينده نزديك تهيه و به دفتر منطقه اي ايكائو ارسال گرديده و پس از تاييد در اختيار شركت هاي هواپيمايي قرار خواهد گرفت در اين جلسه مشكلات شركت هاي هواپيمايي در خصوص اخذ مجوزهاي لازم جهت اجراي اين روش ناوبري مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفت.
90/12/3

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1390برچسب:سوخت,هوانوردی,سالیانه,مصرف سوخت هوانوردی,خلبانی,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

 

 سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود

سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود اين مطلبي است كه در اولين همايش ملي مديريت سوخت هوانوردي كه با هدف دستيابي به راهكارهاي علمي و عملي حوزه حمل و نقل هوايي، برقراري تعامل علمي بين بخش عمليات شركت‌هاي هواپيمايي و اقتصاد در صنعت هوايي همچنين دستيابي به آموزه‌هاي مديريت سوخت به منظور حفاظت محيط زيست و كاهش هزينه‌هاي تمام شده برگزار شد عنوان گرديد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در اين همايش عبدالرحيمي رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشور با بيان اين‌كه سالانه حدود يك ميليارد و 95 ميليون ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي‌شود، بر اهميت به‌كارگيري روش‌هايي براي كاهش مصرف سوخت اشاره و اظهار كرد: بايد كاري كنيم تا اقتصاد رنجور صنعت هوانوردي بهبود يافته و به اقتصادي مطلوب و كارآمد تبديل شود.

 

وي با بيان اين‌كه صنعت هوانوردي در همه ابعاد در حال تغيير و تحول مثبت است گفت: قوانين و مقررات صنعت نيز در حال تغيير است و در اين راستا ارتقاي آگاهي از ضرورت‌هاي اساسي به‌شمار مي‌رود.

 

عبدالرحيمي با تاكيد بر اينكه دانشكده صنعت هوانوردي براي ارتقاي ايمني صنعت هوايي تلاش مي‌كند، افزود: دانشكده سعي دارد از طريق آموزش و پژوهش به توسعه پايدار صنعت كمك كند و در اين راستا به همكاري دست‌اندركاران اين بخش و به ويژه سازمان هواپيمايي كشوري نياز دارد.

 

رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشور در ادامه به مديريت سوخت در صنعت هوانوردي اشاره و اظهار كرد: سهم صنعت هوانوردي نسبت به توليد 30 ميليارد تن CO2(دي اكسيد كربن) دو درصد و معادل 649 ميليون تن است اما بازهم تلاش مي‌شود كه در راستاي كاهش آلودگي هوا اين سهم كاهش يابد.

 

وي با بيان اين‌كه سهم آلودگي زيست محيطي حمل و نقل هوايي نسبت به ساير مدل‌هاي حمل و نقل 12 درصد است، افزود: هواپيماهاي جديد با موتورهاي كارآمد ساخته شدند كه مصرف سوخت و آلودگي آن‌ها بسيار كم است.

 

عبدالرحيمي با بيان اين‌كه قيمت هر بشكه سوخت هواپيما 133 دلار است، گفت:‌ اين امر باعث شده تا سهم 13 درصدي هزينه سوخت در سال 2001 به 32 درصد بالغ شود و 32 ميليارد دلار به هزينه‌هاي سوخت شركت‌هاي هواپيمايي اضافه شود كه اين رقم بسيار قابل توجه است.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه هزينه سوخت نسبت به سال گذشته 13.4 درصد افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: روزانه سه الي سه ميليون و 500هزار ليتر مصرف سوخت در صنعت هوانوردي است كه در طول سال رقمي معادل يك ميليارد و 95 ميليون ليتر مي‌شود. اين درحالي است كه اگر بتوانيم با به كار گرفتن تكنيك‌هاي جديد مصرف سوخت را 10 درصد معادل 109 ميليون و 500 هزار ليتر كاهش دهيم آنگاه با در نظر گرفتن قيمت سوخت ليتري 400 تومان حدود 44 ميليارد تومان از محل كاهش مصرف سوخت صرفه‌جويي صورت مي‌گيرد.

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : پنج شنبه 3 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

نوسازي سامانه كنترل مكالمات پروازي برج مراقبت فرودگاه يزد

 

 اداره كل ارتباطات و ناوبري شركت فرودگاههاي كشور از آغاز عمليات نوسازي سامانه هاي كنترل مكالمات پروازي برج مراقبت و اپروچ فروگاه يزد خبر داد.

 

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري ، اين عمليات شامل نصب و راه اندازي سامانه جديد، برنامه انتقال به سامانه جديد و آغاز بهره برداري و جمع آوري سامانه قبلي است.

 

 

 

بنابر اعلام اداره كل ارتباطات وناوبري، تجهيزات جديد از يك شركت معتبر جهاني خريداري شده و انتظار مي رود عمليات نصب آن تا روزهاي واپسين سال جاري ادامه يابد و پس از آن به بهره برداري برسد.

 

 

اين نوسازي توسط متخصصان اداره كل ارتباطات و ناوبري و همكاري كاركنان الكترونيك فرودگاه يزد انجام مي شود كه صرفه جويي قابل ملاحظه اي را در بر خواهد داشت.
 

1390/12/3 چهارشنبه


 

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->

ورود اولين هواپيماي پهن پيكر به فرودگاه بيرجند

به دنبال بهره برداري آزمايشي از سايت جديد فرودگاه خراسان جنوبي يك فروند هواپيماي ايرباس 300 متعلق به شركت هواپيماي جمهوري اسلامي ايران (هما) در اين فرودگاه به زمين نشست

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري ، اين پرواز مي تواند نقطه ي عطفي براي آغاز پذيرش هواپيماهاي پهن پيكر و انجام پروازهاي حج و ديگر مقاصد در داخل وخارج كشور و همچنين استفاده از زيرساخت هاي ايجاد شده در فرودگاه خراسان جنوبي باشد.

در اين حال عيدي زاده مدير فرودگاه خراسان جنوبي اعلام كرد: براي تغيير سايت و اجراي چندطرح شامل ترمينال و محوطه سازي بيش از 170 ميليارد ريال هزينه شده است. به گفته عيدي زاده براي اجراي طرح مربوط به سايت جديد همچنين بيش از 36 هزار متر مربع محوطه سازي صورت گرفته است. 

 

 

90/12/3

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:مراحل,قبولب,شرایط,خلبان,شدن,خلبان شدن,مراحل مورد نیاز برای خلبان شدن,تست,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 1- آزمون کتبی:

1-1- شرایط عمومی 
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام 
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه 
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2 
1-1-4- ارائه فرم تکمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی:

متقاضی باید آزمون مربوط به موضوعات زیر را با موفقیت بگذراند. 
1-2-1- مقررات هوایی (AIR LAW) 
2-2-1- اطلاعات عمومی در مورد هواپیما(AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE) 
3-2-1- کارائی و برنامه ریزی پرواز (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING) 
4-2-1- کارائی و محدودیتهای انسانی (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION) 
5-2-1- هواشناسی (METEOROLOGY) 
6-2-1- ناوبری (NAVIGATION) 
7-2-1- دستورالعمل عملیاتی (OPERATIONAL PROCEDURES) 
8-2-1- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT) 
9-2-1- رادیو تلفنی (RADIO TELEPHONY)

2- تجربه پروازی:


1-2- مجموع کل ساعات پرواز حداقل 50 ساعت شامل: 
1-1-2- پرواز دو فرمانه حداقل 40 ساعت 
2-1-2- پرواز مستقل محلی حداقل 5 ساعت 
3-1-2- حداقل 5 ساعت پرواز مستقل ناوبری شامل حداقل دو نشست و برخاست در فاصله 150 ناتیکال مایل

تبصره1: در صورتیکه متقاضی دوره آموزش خلبانی را در یکی از مؤسسات مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری گذرانده باشد، می توان با کاهش 10 ساعت از مجموع ساعات پرواز مندرج در بند 1-2 نسبت به صدور گواهینامه اقدام نمود.

تبصره 2: در صورتیکه متقاضی دوره پرواز مصنوعی (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری را گذرانده باشد، می توان حداکثر 5 ساعت از زمان پرواز مندرج در بند 1-1-2 را کاهش داد.

4-1-2- چنانچه متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع دیگری از وسایل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی می تواند با محاسبه تجارب پروازی فوق مجموع ساعات پروازی مورد نظر (50ساعت) را به تناسب کاهش دهد.

 

**برای مشاهده ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.**



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:چگونه,خلبان,شویم,؟,خلبانی,چگونه خلبان شویم,خلبان شدن,خلبان شویم,حقوق خلبانی,مزایا,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 تعریف شغل خلبانی :

به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیئ پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شمال می شود.

 

یک جمله ی معروف می گوید :

((شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.

 

 

 

 

 

وظایف یک خلبان :

 

یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.

 

 

طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند.

 

این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.

 

 

در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.

 

در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرار

 

می دهد.

 

 

یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.

 

این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد

 

 

در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسئول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.

 

افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود.

پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.

 

توانایی های ذهنی برای این شغل:

 

 

 

 

خصوصیات روانی این شغل:

 

این شغل دایما فکر شما را درگیر می سازد و شما برای این که بتوانید در شغل خود موفق باشید نیازمند حداکثر رفاه و حداقل درگیری و اغتشاش فکری در ساعات غیر کاری است.

 

در غیر این صورت شما در انجام وظایف خود با مشکل رو به رو می شوید.

 

علاوه بر این خلبان شکاری مسئول دفاع از یک ملت است.. مسئولیت سنگین به آرامش روانی نیازمند است

 

 

مدارک تحصیلی:

 

شما در مرحله ی اول باید دانش آموز رشته ی ریاضی باشید و سپس با گرفتن مدرک پیش دانشگاهی وارد یک مدرسه ی خلبانی خصوصی ویا دانشگاه شهید ستاری شوید.

 

در مدارس خصوصی خلبانی شما به 30 میلیون تومان شهریه نیاز دارید ولی تحصیل در ارتش رایگان اما مشکل است و شما باید خلبان شکاری یا ترابری ارتش باشید.

 

مدارک و گواهینامه های رشته ی خلبانی شامل پی پی ال یا گواهینامه ی خلبانی ونیز <ای ار> یا گواهینامه ی آلات پروازی یا پرواز کورو در نهایت <پی ال ای> یا گواهینامه ی خلبانی مسافربری است.

 

خلبانی نظامی ترتیبی جداگانه و خاص دارد: خلبان دوم با مدرک سی پی ال مانند سر مهماندار و خط روی شانه در سه خط بغل شانه و روی بازو قرار دارد و خلبان دوم با مدارک ای تی پی ال که از اختیارات بیشتری نسبت به نفر قبل دارد.

 

شرایط محیط کار:

 

خلبان در محیطی کاملا امروزی و پیشرفته کار می کند و با افراد متشخّص سر و کار دارد و ادب و شخصیت مناسب از الزامات یک خلبان است.محیط کار خلبان کوچک است و معمولا بیشتر کار او در داخل کاکپیت هواپیما انجام می شود که دقت بسیار زیادی مورد نیاز است.جمله ای می گوید : <دونیای خلبانان کوچک است>

 

 

 

محل استخدام:

 

خلبان بی شک در ارتش و یا یک شرکت هواپیمایی استخدام می شود و گاهی ممکن است به استخدام هر ارگانی که هواپیمای اختصاصی دارد مانند سازمان هواشناسی و یا اشراف که دارای ثروت زیاد ودارای هواپیما شخصی هستند در بیاید.

 

 

حقوق و مزایا:

 

همانطور که در بند های پیش گفته شد خلبان باید کاملا بی دغدغه زندگی کند و علاوه بر این ارزش کاری که وی انجام می دهد بسیار زیاد است و همچنین هزینه ی زندگی وی به دلیل هزینه ی زیاد حفظ سلامتی کامل او بیش از دیگران است.

 

حداقل حقوق خلبانان در دنیا 5000 دلار حدود چهارو نیم میلیون تومان می باشد و اریاتور افغانستان این مبلغ را به خلبانان کم تجربه اش می دهد.متاسفانه در کشور ما این مبلغ 3000 دلار است کا با افزایش صد در صدی در سال 82 به این رقم رسیده است.در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه ی سرهنگ تمامی با 20 سال سابقه تنها یک میلیون و هشتصد هزار در ماه حقوق می گیرد.15000 میلیون دلار پایه ی حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است پس ما از دنیا خیلی عقب هستیم.در امریکا یک خلبان نیروی هوایی اگر سه ماه در شرایط جنگی خلبانی کند می تواند تا پایان عمر بدون داشتن هیچ شغلی در بهترین محله های نیویورک گرانترین شهر امریکا زندگی کند.و متاسفانه خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از مشکلات مالی رنج می برند.

 

 

آینده نگری در مورد شغل:

 

زندگی یک خلبان یک زندگی خاص است که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه ی بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه ریزی شده و نظامی وار خلاص شوید.

 

 

توصیه می شود حتما در مورد این شغل با خلبانان صحبت کنید. 

اطلاعات بیشتر:

 

خلبانان مهربان نیروی هوایی ارتش که امروز مورد بی توجهی قرار دارند در ستاد فرماندهی نیروی هوایی در خیابان پیروزی تهران و در پایگاه های شکاری سراسر ایران حضور دارندو می توانید سوالات خود را از انها بپرسید.

 

 

 

شما در جریان یک پرواز مسئول جان صدها نفر که هزاران چشم به راه دارند هستید.داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه ی تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد و اغلب افراد از آن بی بهره اند و با به میان آمدن موضوع مرگ کنترل اعمال خود را از دست می دهند گرفتن بهترین تصمیم در کوتاه ترین زمان با حفظ خونسردی همان مدیریت عالی بحران است.پس از اعلام مسیر و جهت جغرافیایی مقصد به مسافران و برج مراقبت پس از خالی شدن و گرفتن اجازه ی تیک آف یا برخاستن از زمین اقدام به بلند شدن می کند.پس از این خلبان با مهندس پرواز و یا مهندس فنی هواپیما در محل توقف هواپیما حاضر می شوند و خلبان پس از حصول اطمینان از سلامت پرواز فرم نهایی را به معنای آمادگی شرایط برای پرواز امضا می کند.طی تمام این مراحل شما وظایف متغیر و بعضا ثابتی را بر عهده خواهید داشت. 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:گواهینامه,خلبانی,آشنایی,گواهینامه های خلبانی,خلبانی,خلبان,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 PPL-Private Pilot License
گواهینامه خلبانی شخصی

اولین مرحله در رسیدن به آرزوی پرواز و خلبان شدن این مرحله هست که در واقع پایه ی اصلی و مقدماتی خلبانی هست. دارنده ی این مدرک فقط می تونه برای تفریح و در محدوده های مشخص پرواز کنه و از پروازهایی که انجام می ده نمی تونه درآمدی بدست بیاره!
به دارنده ی مدرک این دوره سردوشی(ریت 1خط) داده می شود


CPL-Commercial Pilot License
گواهینامه خلبانی بازرگانی

دومین مرحله برای خلبان شدن هست و در واقع مهمترین قسمت برای خلبان شدن هست! دارنده ی این مدرک می تونه در مسیرهای مشخص شده بین شهرها پرواز کنه و یا اینکه به عنوان کمک خلبان شروع به فعالیت کنه(البته این قانون در ایران به دلایلی که در پایین ذکر خواهد شد عملی نیست)
دارنده ی این مدرک می تونه از پروازهاش کسب درآمد کنه اما برای گرفتن این مدرک باید حتما PPL رو داشته باشه!


دارنده ی مدرک این دوره سردوشی 2خط بر دوش خواهد داشت.


IR-Instrument Rating
مدرک پرواز با دستگاه(پرواز کور یا آلات دقیق)

دارنده ی این مدرک می تواند بدون دیدن محیط خارج کاکپیت به هدایت هواپیما پرداخته و آن را هدایت کند.
دارنده ی این مدرک سردوشی 3خط بر دوش خواهد داشت!
یعنی قبل از خلبانی مسافربری شما باید مدرک آلات دقیق(IR) رو باید گرفته باشید.,و البته كمك خلبان هم داراي سردوشي سه خط مي باشد.


ATPL-Air Transport Passenger License
گواهینامه خلبانی مسافربری

در واقع بالاترین مدرک خلبانی می باشد و دارنده ی آن می تواند در ارلاین ها شروع به فعالیت کند. دارنده ی این مدرک می تواند در هواپیمایی با بیش از 12500پوند بار و بیش از 9 نفر مسافر به عنوان Pilot in command فعالیت خواهد کرد.
دارنده ی این مدرک سردوشی 4خط اهدا می شود
حتما می پرسین پس 3خط چی شد؟
در ادامه توضیح می دم.
به غیر از گواهینامه هایی که در بالا ذکر شد یک سری مدرک ریتینگ یا درجه نیز هست که مجوزهای خاص به دارنده ی آن می دهد!
در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:



MER- Multi Engine Rating
مدرک هواپیمای چند موتوره

دارنده ی این مدرک می تواند با هواپیماهای با بیش از یک موتور پرواز کند. در برخی کشورها داشتن این مدرک به همراه سایر مدارک برای دوره ی مسافربری به صورت پیش نیاز الزامی است.

MCC-Multi Crew Cooperation
مدرک کرو پرواز

دارنده ی این مدرک در واقع کار در محیط واقعی پرواز با چندین خدمه ی پرواز رو آموزش می بینه. در دنیا این مدرک عملا برای استخدام در ارلاین ها بشدت جزو ملزومات شده.

Type Rating
مدرک تایپ
برای پرواز کردن با یک تایپ خاص از هواپیما باید مدرک اون رو داشت! برای مثال برای خلبانی Airbus A300-600 شما باید مدرک تایپ این هواپیما رو داشته باشین تا بتونین با اون پرواز کنین
این مدرک هم در ارلاین های دنیا مهم هست!


در ایران MCC و MER در دوره های آموزشی نیست.
در ایران ابتدا CPL و بعد IR هست در صورتیکه در آمریکا اینگونه نیست. می توان IR رو قبل از CPL گرفت.
درضمن دوره ی ATPL هم در ایران نداریم ولی با داشتن CPL/IR می شه به عنوان کمک خلبان استخدام شد و دوره در ارلاین گذروند .
دوره های تایپ هم فقط از طریق ارلاینها برای خلبان های خودشون صورت می گیره.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:ایرا,هواپیما,هواپیما جنگی,جدید,میسازد,ایران هواپیما جنگی میسازد,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 سردار سرتیپ پاسدار 'احمد وحیدی' روز دوشنبه در یازدهمین كنفرانس انجمن هوافضا در محل دانشگاه هوایی شهید ستاری افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز توانمندی هایی در زمینه ساخت انواع هواپیماهای نظامی، جنگی و غیرنظامی برخوردار است. 
وی یادآور شد: این توانمندی نشان از بالندگی، اعتماد به نفس و توانمندی دانشمندان ایرانی دارد.
وزیر دفاع خاطرنشان كرد: در حوزه هوایی گام های خوبی برداشته ایم و توانسته ایم در این حوزه متنوع به دستاوردهای خوبی نیز دست یابیم و جنگنده بومی صاعقه كه هم اینك به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوسته است از جمله این دستاوردها است. 
سردار وحیدی ادامه داد: بسیاری از كشورهای جهان ساخت هواپیما را تحت لیسانس كشور خاصی یا به صورت مشترك انجام می دهند اما امروز ایران اسلامی قادر است به تنهایی انواع هواپیماها را بسازد. 
وی تاكید كرد هم اینك یك تعامل خوب و همگرایی در بین حوزه های نظامی و غیرنظامی در عرصه هوایی و فضایی میان دانشگاه ها وجود دارد كه این موضوعی بسیار مهم در این عرصه محسوب می شود. 
وزیر دفاع همچنین گفت: امروز به بركت جمهوری اسلامی ایران از توانمندی های بالایی در عرصه ساخت هواپیما برخوردار هستیم. 
سردار وحیدی با بیان این كه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای انواع هواپیماهای جنگی و نظامی است،افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین دارای بزرگ ترین مركز تعمیر و نگهداری انواع موتورهای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی است. 
وی یادآور شد: هواپیمای ایران- 140 از جمله دستاوردهای هوایی جمهوری اسلامی ایران است كه در حوزه نظامی و غیرنظامی در فضای كشور به پرواز درآمده است. 
** ایران جزو 10 كشور جهان در حوزه موشكی است 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران امروز از توانمندی های علمی بالایی در عرصه موشكی برخوردار شده است، گفت: ایران هم اینك جزو 10 كشور برتر جهان در حوزه موشكی است. 
سردار وحیدی خاطرنشان كرد: این یك دستاورد مهم برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود ضمن این كه موشك های تولید شده در كشور 100 درصد بومی هستند. 
** ایران در حوزه ساخت 'ماهواره بر' در رده هشتم جهان است 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به توانمندی دانشمندان جوان و متخصص ایرانی در حوزه ساخت ماهواره بر گفت: امروز در این عرصه نیز جزو هشت كشور برتر جهان هستیم كه با موفقیت انواع ماهواره برها را به فضا پرتاب كرده ایم. 
سردار وحیدی یادآور شد: در آخرین مورد ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت با موفقیت توسط ماهواره بر ایرانی به فضا پرتاب شد و در مدار تعیین شده قرار گرفت. 
وی افزود: امروز دانشگاه های سراسر كشور وارد حوزه ساخت انواع ماهواره ها و ماهواره برها شده اند و امیدوار هستیم در سال آتی شاهد ماهواره طلوع توسط ماهواره بر سیمرغ باشیم. 
وی همچنین گفت: قراردادن ماهواره ها در مدار ژئو از جمله برنامه های جمهوری اسلامی ایران است كه در سطوح بعدی و به صورت جدی آن را دنبال می كنیم. 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطر نشان كرد: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوا فضا را نباید دست كم گرفت كه این دستاوردها 100درصد بومی هستند و توسط متخصصان متعهد ایرانی طراحی و ساخته شده است. 
سردار وحیدی ادامه داد: در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین نیز امروز به توانمندی های ارزشمندی دست یافته ایم كه همه این دستاوردها به بركت انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران و خودباوری است كه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به ما آموخته اند. 
وی با بیان این كه هنوز در ابتدای یك راه بلند پیشرفت هستیم، گفت: اندیشمندان، پژوهشگران و محققان ایرانی باید گام های بیشتری را در این عرصه بردارند. 
منبع: ایرنا



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در نشست خبری صبح امروز خود در محل نمایشگاه راه و شهرسازی به تشریح مشکلات این شرکت در زمینه اعمال تحریم های بین المللی بررسی صنعت هواپیمایی ایران و نیز اقدامات این شرکت برای غلبه بر این تحریم ها پرداخت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز فرهاد پرورش گفت: ناوگان هما تماماً دارای هواپیماهایی است که متعلق به کشورهای غربی است در نتیجه خرید هواپیمای و تعمیر هواپیماهای قدیمی، بسیار مشکل است اما با تلاش پرسنل فنی و متخصصین هما تاکنون توانسته ایم به این مشکلات تا اندازه بسیار زیادی غلبه کنیم.
وی در زمینه سوخت رسانی به هواپیماها در سفرهای خارجی شان با اشاره به این مسئله که بعد از تصویب قطعنامه 1929 بسیاری از شرکت های سوخت رسان قراردادهای سوخت رسانی به هواپیماهای ما را قطع کردند، افزود: حتی در بعضی از نقاط میانی یعنی نقاطی غیر از کشورهای مقصد که ما برای دریافت سوخت به آنجا می رفتیم آنان نیز به ما سوخت ندادند. البته این مسئله در رابطه با کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است که در حال حاضر 13 کشور اروپایی به ما سوخت نمی دهند و ما تاکنون خوشبختانه این مشکل را با کشورهای خاور دور و خاورمیانه نداشته ایم.
وی ادامه داد: کشورهای غربی و در راس آن امریکا تمامی تلاش خود را برای ایجاد اختلال در عملکرد ما به عمل می آورند از جمله؛ تمامی گلوگاه های ورود قطعات به داخل کشور را قطع می کنند و اگر منفذ ورودی جدیدی نیز پیدا کنند آن را نیز قطع خواهند کرد.
در همین رابطه با فشاری که به واسطه قطعنامه 1929 از طرف آمریکا به یاتا وارد شده است تمامی حساب های بانکی واسطه ای ما در کشورهای اروپایی مسدود شده است و این کار یعنی این که آژانس های ما در اروپا نمی توانند برای شرکت هما بلیت به فروش برسانند. 
وی افزود: یاتا اخیرا" بنا به گفته خودش ، کار ما را تعلیق کرده است که البته در گفتگویی که شخصا با دبیر کل یاتا داشتیم وی اعتراف کرد که این کار به واسطه فشار دولت آمریکا به وجود آمده است .
پرورش در ادامه صحبت هایش به این مسئله اظهارداشت: با وجود این اقدامات و فشار تحریم ها ما توانسته ایم تاکنون با کمک متخصصین داخلی از هواپیماهای فوکر و ایرباس که از حدود 18 الی 19 سال پیش خریداری شده اند و با توجه به نو بودنشان احتیاج به سرویس های خاص نداشته استفاده کنیم و در همین حال موفق شدیم در سال 2011 سه تائیدیه از یاتا در زمینه های آموزش مهمانداری، آموزش کالاهای خطرناک و ایمنی دریافت کنیم.
وی در رابطه با مسئله فروش سهام هما در بورس با اشاره به اینکه عرضه سهام هما برای بار دوم ارائه شده است، اضافه کرد: این بار 10درصد از ارزش سهام کم شده است.
وی در ادامه این نشست خبری درمورد وضعیت شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به نکات زیر اشاره کرد: هما پیش از انقلاب یک شرکت دولتی بود اما به صورت صد درصد خصوصی اداره می شد به اعتقاد من شرکت هما نمی تواند در چارچوب قوانین دولتی، کارآیی لازم را داشته باشد و اگر هما بتواند با قوانین تجارت و به صورت یک شرکت بازرگانی اداره شود فرآیند اداره شرکت بسیار سهل تر و روانتر خواهد بود.
پرورش تاکید کرد: شرکت هما یک شرکت بزرگ محسوب می شود ما هم اکنون به 25 شرکت خارجی در پروازهای داخلی سرویس می دهیم.
وی گفت: پس از آن مسائلی که در رابطه با موضوع تحریم ها از سوی یاتا به ما در بخش مالی تحمیل شد با شرکت های هوایی که به ایران پرواز داشتند و با ما کار می کردند قرارداد دو جانبه امضاء کردیم که بتوانیم مشکل تحریم در بخش مالی را حل کنیم. 
وی افزود: به دلایل متفاوت از جمله، وجود قوانین دولتی در نحوه اداره این شرکت، هم اکنون هما زیان ده است. به طوری که ما در سال گذشته 67 میلیارد تومان و امسال 85 میلیارد تومان ضرر داده ایم اگر تکالیف زیادی که از سوی دولت بر دوش ما گذاشته شده است، برداشته شود و شرکت به شکل بازرگانی اداره شود هما ظرف چند سال آینده از یک شرکت زیان ده به یک شرکت سودآور تبدیل خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 رئیس دپارتمان روابط خارجی جمهوری تاتارستان خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم بین تبریز و قازان شد و گفت: راهاندازی این خط هوایی به تبادل کالاها و رونق مراودات تجاری کمک خواهد کرد ضمن اینکه تردد متخصصان و کارشناسان دو طرف نیز تسهیل میشود.

اسکندر مفلیخانوف در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، از سفر به تبریز ابراز خرسندی کرد و اظهار کرد: تبریز شهر بسیار زیبایی است و تحولات این شهر در چند سال گذشته حیرتآور است.
وی با قدردانی از مهماننوازی ایرانیها، افزود: مسئولان و مردم آذربایجان شرقی استقبال گرمی از هیئت اقتصادی تاتارستان کردند و ما در تبریز احساس غربت نکردیم.
مفلیخانوف با اشاره به بازدید هیئت تاتار از چند واحد صنعتی و دانشگاهی در تبریز، افزود: پیشرفتهای علمی و فناوری این واحدها شگفتانگیز بود و ما تلاش میکنیم روابط خود را با این واحدها توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: گزارش بازدیدها و اطلاعات جمعآوری شده از این واحدها در اختیار مسئولان تاتارستان و مدیران واحدهای دانشگاهی و صنعتی قرار خواهد گرفت و هیئتهای دیگری نیز با سفر به تبریز، فرصتهای فعالیت در آذربایجانشرقی را بررسی خواهند کرد.
مفلیخانوف اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی مشترک بین تبریز و قازان را عامل بسیار مهمی برای افزایش سطح همکاریهای دوجانبه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد دو طرف تاکید ویژهای بر توسعه همکاریها دارند.
دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان در ادامه خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم بین تبریز و قازان شد و افزود: راهاندازی این خط هوایی به تبادل کالاها و رونق مراودات تجاری کمک خواهد کرد ضمن اینکه تردد متخصصان و کارشناسان دو طرف نیز تسهیل میشود.
وی با دعوت از استاندار آذربایجان شرقی برای اعزام هیئت اقتصادی و تجاری استان به تاتارستان، در خصوص شرکت در نشست تجاری راه ابریشم نیز ابراز تمایل کرد.
مفلیخانوف همچنین از استاندار آذربایجان شرقی دعوت کرد تا در همایش تجارت جهانی که با شعار "همکاری فدراسیون روسیه با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی" می 2012 در قازان برگزار خواهد شد، حضور یابد.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 پروازهای فرودگاه زنجان طی 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 80 درصد افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی شركت فرودگاه های كشور ، شجاعی یگانه مدیر فرودگاه زنجان گفت: طی این مدت 146 پرواز داخلی در این فرودگاه صورت گرفته است.
شجاعی با اشاره به جابجایی 14800 نفرمسافر طی 9 ماه امسال گفت :در مدت مشابه درسال گذشته 4000 نفر مسافر در این فرودگاه جابجای شده است.
وی افزود: طی 9 ماه امسال، میزان جابجایی مسافر نیز با 120 درصد افزایش روبرو شد.جابجایی بار در این مدت نیز با افزایش 120 درصدی به 107 تن رسید.
فرودگاه زنجان در این مدت به بیش از 1060 پرواز دیگر غیر مسافری از جمله پروازهای آموزشی، خدمات هوانوردی ارائه كرده است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 بام ترمينالهاي 1 ، 2 و 4 فرودگاه مهرآباد به منظور آمادگي بيشتر براي مقابله با فصل سرما بهسازي شد.
بنابر گزارش روابط عمومي فرودگاه مهرآباد به اين منظور بيش از 14 هزار متر از اين اماكن طي دو ماه بهسازي و ايزوگام شد.
اجراي اين طرح 61 ميليون تومان هزينه در بر داشت

بر پایه خبری دیگر فرودگاه بين المللي مهرآباد در جهت همكاري هر چه بيشتر با اجراي طرح ملي هدفمندي يارانه ها و همچنين بهينه سازي و كاهش مصرف برق شهري در اماكن و محاوط فرودگاهي ، پروژه اي مهم با هدف گازرساني به دفاتر اداري و ساير مكان هاي خدماتي نظير پاركينگ هاي طبقاتي ، دفاتر شركت هاي هواپيمائي ، بانكها و ... را به انجام رساند .
طول انشعاب گاز در موارد ياد شده بالغ بر 500 متر و 42 عدد انتشعاب بوده است . لازم به ذكر است اين پروژه با هزينه اي به مبلغ 170 ميليون ريال از تاريخ 10/9/89 به مدت 35 با نظارت اداره فني و مهندسي فرودگاه بين المللي مهرآباد در تاريخ 15/10/89 به بهره برداري رسيد



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

 روز دوشنبه بویینگ اعلام کرد که مجموعه دمهای بعضی از بویینگهای جدید نیاز به تعمیرات دارند و البته انها گفته اند که جای نگرانی نیست.

بویینگ 5 فروند 787 را از سپتامیر به شرکت ژاپنی All Nippon Airways تحویل داده است.و دها فروند دیگر ساخته شده نیاز به بررسی دارند تا نقص های ساخت انها رفع گردد.

به گفته بویینگ بازرسیها،حتی در 787 های تحویل داده شده به شرکت ژاپنی،صورت گرفت تا مشخص شود کدام یک از هواپیماها نیاز به تعمیرات دارند.
همچنین انها گفته اند نقص فنی دمها شامل مواد پرکننده بین بدنه(پوسته) هواپیما و اجزاهایی که تحت پوشش این مواد هستند نیز میشود.

خیلی از شرکتهای سازنده هواپیما بدنه(پوسته)هواپیما را از الومینیوم میسازند.787 اولین هواپیمایی است که پوسته ان کاملا از فیبر کربن ساخته شده است.که سبکتر،مقاوم تر و با تکولوژی پیشرفته تری نسبت به الومینیوم میباشد.

خطوط هوایی معمولا تمایل دارند از 787 هایی با ابعاد متوسط برای پروازهای طولانی و مسیرهای بیین المللی استفاده کنند.البته مشهود است که جای هواپیمای بزرگ را پر نمیکند.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

دوبار انصراف از تیک آف A380 کانتاس-لندن

تاریخ:11 فوریه 2012
شرکت:Qantas
نوع هواپیما:Airbus A380-800
شماره ثبت:VH-OQC
محل حادثه:لندن-انگلیس
شرح حادثه:
این هواپیما که با شماره پروازQF-10 با 435 مسافر از لندن به سمت سنگاپور درحال تیک آف بود به علت وجود مشکل در چرخش چرخ دماغه از تیک آف انصراف داد وباند را تخلیه کرد از طریق خزشراه N4W به سمت اپرون خزید(تکسی کرد)و بعد از 90 دقیقه دوباره برای تیک آف اقدام کرد و باز هم به دلیل همان مشکل از تیک آف انصراف داد.بعد از 4 ساعت هواپیما در سومین تلاش تیک آف کرد. 
کانتاس اعلام کرد که علت این رخداد بروز مشکل در سیستم چرخش چرخ جلو بود،در حالی که تعدادی از مسافرین در صفحات شخصی خوددر توئیتر اعلام کردند که هواپیما از خزشراه خارج و و قسمتی از آن وارد چمن اطراف آن شد.
داده های راداری اعلام می کند که هواپیما تمام مدت خزش روی خزش راه بوده است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید