تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1398برچسب:مرجع,هوانوردی,ایران,جهان,مرجع هوانوردی,اخبار هوانوردی,عکس هواپیما,
نویسنده : علیرضا فوادیان

      .::بــرای دریافت جدید ترین عکس ها و اخبار در زمینه هوانوردی میتوانید به پیج ف.ی.س بوکه ما بپیوندید::.

               برای ورود به پیج روی لینک زیر کلیک کنید

مرجع هوانوردی ایران و جهان

     

 

                                                                    *منتظر شما هستیم*



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->

  روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي مبتني بر كارايي هواپيماها(PBN) در كشور اجرا مي شود

 

مدير كل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري:

 

مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري از اجراي روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) در فرودگاههاي بين المللي كشور خبرداد و گفت: براساس الزامات ايكائو اين طرح در چهار فرودگاه بين المللي كشور تا پايان سال 2012 لازم الاجراست.

 
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، سعيد اكبري در گفت و گو با خبرنگار ما به برگزاري نشست مشترك سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاه هاي كشور و شركت هاي هواپيمايي در خصوص راهكار هاي اجراي روشهاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) مبتني بر قابليت هاي هواپيما اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به موقعيت خاص و استراتژيك ايران در منطقه استفاده از سيستم هاي ناوبري ماهواره اي(PBN) در صنعت هوانوردي لازم و ضروري است.
 
وي افزود: با توجه به الزام ايكائو در خصوص اجراي طرح هاي ورودي و خروجي در پايانه هاي پروازي در 50 درصد فرودگاههاي بين المللي كشور با روشهاي نوين ناوبري تا پايان سال 2012 سازمان هواپيمايي كشور ملزم شد طرح هاي نوين ناوبري ماهواره اي(PBN) در فاز پايانه هاي پروازي و تقرب را اجرا نمايد.
 
مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري هدف از اجراي اين طرح را كاهش وابستگي به تجهيزات زميني ناوبري، كوتاهتر شدن مسيرهاي هوايي، كاهش مصرف سوخت هواپيما و كاهش هزينه هاي شركت هاي هواپيمايي  دانست و گفت: اجراي اين طرح ظرفيت فضاي پايانه هاي پروازي را نيز افزايش خواهد داد.
 
اكبري، اجراي مسير هاي موازي خروجي(Standard Instrument Departure)  SID و ورودي STAR(Standard Terminal Arrival) براساس سنسورهاي ماهواره اي (GNSS)و سنسورهاي زميني D/D/IRU, DVOR/DME,DME/DME را از ديگر مزاياي اين روش برشمرد و افزود: از ديكر قابليت هاي روش نوين ناوبري PBN اجراي مسيرهاي منحني(Curve) در فاز تقرب است كه اين قابليت مشكلات و محدوديت هاي مناطق نظامي و فرودگاههاي كوهستاني را مرتفع مي سازد.
وي در ادامه اظهارداشت: در پايان اين نشست مقرر شد نقشه راه اجراي PBN در ايران در آينده نزديك تهيه و به دفتر منطقه اي ايكائو ارسال گرديده و پس از تاييد در اختيار شركت هاي هواپيمايي قرار خواهد گرفت در اين جلسه مشكلات شركت هاي هواپيمايي در خصوص اخذ مجوزهاي لازم جهت اجراي اين روش ناوبري مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفت.
90/12/3

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1390برچسب:سوخت,هوانوردی,سالیانه,مصرف سوخت هوانوردی,خلبانی,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

 

 سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود

سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود اين مطلبي است كه در اولين همايش ملي مديريت سوخت هوانوردي كه با هدف دستيابي به راهكارهاي علمي و عملي حوزه حمل و نقل هوايي، برقراري تعامل علمي بين بخش عمليات شركت‌هاي هواپيمايي و اقتصاد در صنعت هوايي همچنين دستيابي به آموزه‌هاي مديريت سوخت به منظور حفاظت محيط زيست و كاهش هزينه‌هاي تمام شده برگزار شد عنوان گرديد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در اين همايش عبدالرحيمي رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشور با بيان اين‌كه سالانه حدود يك ميليارد و 95 ميليون ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي‌شود، بر اهميت به‌كارگيري روش‌هايي براي كاهش مصرف سوخت اشاره و اظهار كرد: بايد كاري كنيم تا اقتصاد رنجور صنعت هوانوردي بهبود يافته و به اقتصادي مطلوب و كارآمد تبديل شود.

 

وي با بيان اين‌كه صنعت هوانوردي در همه ابعاد در حال تغيير و تحول مثبت است گفت: قوانين و مقررات صنعت نيز در حال تغيير است و در اين راستا ارتقاي آگاهي از ضرورت‌هاي اساسي به‌شمار مي‌رود.

 

عبدالرحيمي با تاكيد بر اينكه دانشكده صنعت هوانوردي براي ارتقاي ايمني صنعت هوايي تلاش مي‌كند، افزود: دانشكده سعي دارد از طريق آموزش و پژوهش به توسعه پايدار صنعت كمك كند و در اين راستا به همكاري دست‌اندركاران اين بخش و به ويژه سازمان هواپيمايي كشوري نياز دارد.

 

رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشور در ادامه به مديريت سوخت در صنعت هوانوردي اشاره و اظهار كرد: سهم صنعت هوانوردي نسبت به توليد 30 ميليارد تن CO2(دي اكسيد كربن) دو درصد و معادل 649 ميليون تن است اما بازهم تلاش مي‌شود كه در راستاي كاهش آلودگي هوا اين سهم كاهش يابد.

 

وي با بيان اين‌كه سهم آلودگي زيست محيطي حمل و نقل هوايي نسبت به ساير مدل‌هاي حمل و نقل 12 درصد است، افزود: هواپيماهاي جديد با موتورهاي كارآمد ساخته شدند كه مصرف سوخت و آلودگي آن‌ها بسيار كم است.

 

عبدالرحيمي با بيان اين‌كه قيمت هر بشكه سوخت هواپيما 133 دلار است، گفت:‌ اين امر باعث شده تا سهم 13 درصدي هزينه سوخت در سال 2001 به 32 درصد بالغ شود و 32 ميليارد دلار به هزينه‌هاي سوخت شركت‌هاي هواپيمايي اضافه شود كه اين رقم بسيار قابل توجه است.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه هزينه سوخت نسبت به سال گذشته 13.4 درصد افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: روزانه سه الي سه ميليون و 500هزار ليتر مصرف سوخت در صنعت هوانوردي است كه در طول سال رقمي معادل يك ميليارد و 95 ميليون ليتر مي‌شود. اين درحالي است كه اگر بتوانيم با به كار گرفتن تكنيك‌هاي جديد مصرف سوخت را 10 درصد معادل 109 ميليون و 500 هزار ليتر كاهش دهيم آنگاه با در نظر گرفتن قيمت سوخت ليتري 400 تومان حدود 44 ميليارد تومان از محل كاهش مصرف سوخت صرفه‌جويي صورت مي‌گيرد.

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : پنج شنبه 3 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

نوسازي سامانه كنترل مكالمات پروازي برج مراقبت فرودگاه يزد

 

 اداره كل ارتباطات و ناوبري شركت فرودگاههاي كشور از آغاز عمليات نوسازي سامانه هاي كنترل مكالمات پروازي برج مراقبت و اپروچ فروگاه يزد خبر داد.

 

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري ، اين عمليات شامل نصب و راه اندازي سامانه جديد، برنامه انتقال به سامانه جديد و آغاز بهره برداري و جمع آوري سامانه قبلي است.

 

 

 

بنابر اعلام اداره كل ارتباطات وناوبري، تجهيزات جديد از يك شركت معتبر جهاني خريداري شده و انتظار مي رود عمليات نصب آن تا روزهاي واپسين سال جاري ادامه يابد و پس از آن به بهره برداري برسد.

 

 

اين نوسازي توسط متخصصان اداره كل ارتباطات و ناوبري و همكاري كاركنان الكترونيك فرودگاه يزد انجام مي شود كه صرفه جويي قابل ملاحظه اي را در بر خواهد داشت.
 

1390/12/3 چهارشنبه


 

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->

ورود اولين هواپيماي پهن پيكر به فرودگاه بيرجند

به دنبال بهره برداري آزمايشي از سايت جديد فرودگاه خراسان جنوبي يك فروند هواپيماي ايرباس 300 متعلق به شركت هواپيماي جمهوري اسلامي ايران (هما) در اين فرودگاه به زمين نشست

 

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري ، اين پرواز مي تواند نقطه ي عطفي براي آغاز پذيرش هواپيماهاي پهن پيكر و انجام پروازهاي حج و ديگر مقاصد در داخل وخارج كشور و همچنين استفاده از زيرساخت هاي ايجاد شده در فرودگاه خراسان جنوبي باشد.

در اين حال عيدي زاده مدير فرودگاه خراسان جنوبي اعلام كرد: براي تغيير سايت و اجراي چندطرح شامل ترمينال و محوطه سازي بيش از 170 ميليارد ريال هزينه شده است. به گفته عيدي زاده براي اجراي طرح مربوط به سايت جديد همچنين بيش از 36 هزار متر مربع محوطه سازي صورت گرفته است. 

 

 

90/12/3

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:مراحل,قبولب,شرایط,خلبان,شدن,خلبان شدن,مراحل مورد نیاز برای خلبان شدن,تست,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 1- آزمون کتبی:

1-1- شرایط عمومی 
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام 
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه 
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2 
1-1-4- ارائه فرم تکمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی:

متقاضی باید آزمون مربوط به موضوعات زیر را با موفقیت بگذراند. 
1-2-1- مقررات هوایی (AIR LAW) 
2-2-1- اطلاعات عمومی در مورد هواپیما(AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE) 
3-2-1- کارائی و برنامه ریزی پرواز (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING) 
4-2-1- کارائی و محدودیتهای انسانی (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION) 
5-2-1- هواشناسی (METEOROLOGY) 
6-2-1- ناوبری (NAVIGATION) 
7-2-1- دستورالعمل عملیاتی (OPERATIONAL PROCEDURES) 
8-2-1- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT) 
9-2-1- رادیو تلفنی (RADIO TELEPHONY)

2- تجربه پروازی:


1-2- مجموع کل ساعات پرواز حداقل 50 ساعت شامل: 
1-1-2- پرواز دو فرمانه حداقل 40 ساعت 
2-1-2- پرواز مستقل محلی حداقل 5 ساعت 
3-1-2- حداقل 5 ساعت پرواز مستقل ناوبری شامل حداقل دو نشست و برخاست در فاصله 150 ناتیکال مایل

تبصره1: در صورتیکه متقاضی دوره آموزش خلبانی را در یکی از مؤسسات مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری گذرانده باشد، می توان با کاهش 10 ساعت از مجموع ساعات پرواز مندرج در بند 1-2 نسبت به صدور گواهینامه اقدام نمود.

تبصره 2: در صورتیکه متقاضی دوره پرواز مصنوعی (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری را گذرانده باشد، می توان حداکثر 5 ساعت از زمان پرواز مندرج در بند 1-1-2 را کاهش داد.

4-1-2- چنانچه متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع دیگری از وسایل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی می تواند با محاسبه تجارب پروازی فوق مجموع ساعات پروازی مورد نظر (50ساعت) را به تناسب کاهش دهد.

 

**برای مشاهده ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.**



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:چگونه,خلبان,شویم,؟,خلبانی,چگونه خلبان شویم,خلبان شدن,خلبان شویم,حقوق خلبانی,مزایا,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 تعریف شغل خلبانی :

به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیئ پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شمال می شود.

 

یک جمله ی معروف می گوید :

((شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.

 

 

 

 

 

وظایف یک خلبان :

 

یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.

 

 

طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند.

 

این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.

 

 

در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.

 

در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرار

 

می دهد.

 

 

یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.

 

این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد

 

 

در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسئول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.

 

افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود.

پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.

 

توانایی های ذهنی برای این شغل:

 

 

 

 

خصوصیات روانی این شغل:

 

این شغل دایما فکر شما را درگیر می سازد و شما برای این که بتوانید در شغل خود موفق باشید نیازمند حداکثر رفاه و حداقل درگیری و اغتشاش فکری در ساعات غیر کاری است.

 

در غیر این صورت شما در انجام وظایف خود با مشکل رو به رو می شوید.

 

علاوه بر این خلبان شکاری مسئول دفاع از یک ملت است.. مسئولیت سنگین به آرامش روانی نیازمند است

 

 

مدارک تحصیلی:

 

شما در مرحله ی اول باید دانش آموز رشته ی ریاضی باشید و سپس با گرفتن مدرک پیش دانشگاهی وارد یک مدرسه ی خلبانی خصوصی ویا دانشگاه شهید ستاری شوید.

 

در مدارس خصوصی خلبانی شما به 30 میلیون تومان شهریه نیاز دارید ولی تحصیل در ارتش رایگان اما مشکل است و شما باید خلبان شکاری یا ترابری ارتش باشید.

 

مدارک و گواهینامه های رشته ی خلبانی شامل پی پی ال یا گواهینامه ی خلبانی ونیز <ای ار> یا گواهینامه ی آلات پروازی یا پرواز کورو در نهایت <پی ال ای> یا گواهینامه ی خلبانی مسافربری است.

 

خلبانی نظامی ترتیبی جداگانه و خاص دارد: خلبان دوم با مدرک سی پی ال مانند سر مهماندار و خط روی شانه در سه خط بغل شانه و روی بازو قرار دارد و خلبان دوم با مدارک ای تی پی ال که از اختیارات بیشتری نسبت به نفر قبل دارد.

 

شرایط محیط کار:

 

خلبان در محیطی کاملا امروزی و پیشرفته کار می کند و با افراد متشخّص سر و کار دارد و ادب و شخصیت مناسب از الزامات یک خلبان است.محیط کار خلبان کوچک است و معمولا بیشتر کار او در داخل کاکپیت هواپیما انجام می شود که دقت بسیار زیادی مورد نیاز است.جمله ای می گوید : <دونیای خلبانان کوچک است>

 

 

 

محل استخدام:

 

خلبان بی شک در ارتش و یا یک شرکت هواپیمایی استخدام می شود و گاهی ممکن است به استخدام هر ارگانی که هواپیمای اختصاصی دارد مانند سازمان هواشناسی و یا اشراف که دارای ثروت زیاد ودارای هواپیما شخصی هستند در بیاید.

 

 

حقوق و مزایا:

 

همانطور که در بند های پیش گفته شد خلبان باید کاملا بی دغدغه زندگی کند و علاوه بر این ارزش کاری که وی انجام می دهد بسیار زیاد است و همچنین هزینه ی زندگی وی به دلیل هزینه ی زیاد حفظ سلامتی کامل او بیش از دیگران است.

 

حداقل حقوق خلبانان در دنیا 5000 دلار حدود چهارو نیم میلیون تومان می باشد و اریاتور افغانستان این مبلغ را به خلبانان کم تجربه اش می دهد.متاسفانه در کشور ما این مبلغ 3000 دلار است کا با افزایش صد در صدی در سال 82 به این رقم رسیده است.در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه ی سرهنگ تمامی با 20 سال سابقه تنها یک میلیون و هشتصد هزار در ماه حقوق می گیرد.15000 میلیون دلار پایه ی حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است پس ما از دنیا خیلی عقب هستیم.در امریکا یک خلبان نیروی هوایی اگر سه ماه در شرایط جنگی خلبانی کند می تواند تا پایان عمر بدون داشتن هیچ شغلی در بهترین محله های نیویورک گرانترین شهر امریکا زندگی کند.و متاسفانه خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از مشکلات مالی رنج می برند.

 

 

آینده نگری در مورد شغل:

 

زندگی یک خلبان یک زندگی خاص است که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه ی بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه ریزی شده و نظامی وار خلاص شوید.

 

 

توصیه می شود حتما در مورد این شغل با خلبانان صحبت کنید. 

اطلاعات بیشتر:

 

خلبانان مهربان نیروی هوایی ارتش که امروز مورد بی توجهی قرار دارند در ستاد فرماندهی نیروی هوایی در خیابان پیروزی تهران و در پایگاه های شکاری سراسر ایران حضور دارندو می توانید سوالات خود را از انها بپرسید.

 

 

 

شما در جریان یک پرواز مسئول جان صدها نفر که هزاران چشم به راه دارند هستید.داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه ی تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد و اغلب افراد از آن بی بهره اند و با به میان آمدن موضوع مرگ کنترل اعمال خود را از دست می دهند گرفتن بهترین تصمیم در کوتاه ترین زمان با حفظ خونسردی همان مدیریت عالی بحران است.پس از اعلام مسیر و جهت جغرافیایی مقصد به مسافران و برج مراقبت پس از خالی شدن و گرفتن اجازه ی تیک آف یا برخاستن از زمین اقدام به بلند شدن می کند.پس از این خلبان با مهندس پرواز و یا مهندس فنی هواپیما در محل توقف هواپیما حاضر می شوند و خلبان پس از حصول اطمینان از سلامت پرواز فرم نهایی را به معنای آمادگی شرایط برای پرواز امضا می کند.طی تمام این مراحل شما وظایف متغیر و بعضا ثابتی را بر عهده خواهید داشت. 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:گواهینامه,خلبانی,آشنایی,گواهینامه های خلبانی,خلبانی,خلبان,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 PPL-Private Pilot License
گواهینامه خلبانی شخصی

اولین مرحله در رسیدن به آرزوی پرواز و خلبان شدن این مرحله هست که در واقع پایه ی اصلی و مقدماتی خلبانی هست. دارنده ی این مدرک فقط می تونه برای تفریح و در محدوده های مشخص پرواز کنه و از پروازهایی که انجام می ده نمی تونه درآمدی بدست بیاره!
به دارنده ی مدرک این دوره سردوشی(ریت 1خط) داده می شود


CPL-Commercial Pilot License
گواهینامه خلبانی بازرگانی

دومین مرحله برای خلبان شدن هست و در واقع مهمترین قسمت برای خلبان شدن هست! دارنده ی این مدرک می تونه در مسیرهای مشخص شده بین شهرها پرواز کنه و یا اینکه به عنوان کمک خلبان شروع به فعالیت کنه(البته این قانون در ایران به دلایلی که در پایین ذکر خواهد شد عملی نیست)
دارنده ی این مدرک می تونه از پروازهاش کسب درآمد کنه اما برای گرفتن این مدرک باید حتما PPL رو داشته باشه!


دارنده ی مدرک این دوره سردوشی 2خط بر دوش خواهد داشت.


IR-Instrument Rating
مدرک پرواز با دستگاه(پرواز کور یا آلات دقیق)

دارنده ی این مدرک می تواند بدون دیدن محیط خارج کاکپیت به هدایت هواپیما پرداخته و آن را هدایت کند.
دارنده ی این مدرک سردوشی 3خط بر دوش خواهد داشت!
یعنی قبل از خلبانی مسافربری شما باید مدرک آلات دقیق(IR) رو باید گرفته باشید.,و البته كمك خلبان هم داراي سردوشي سه خط مي باشد.


ATPL-Air Transport Passenger License
گواهینامه خلبانی مسافربری

در واقع بالاترین مدرک خلبانی می باشد و دارنده ی آن می تواند در ارلاین ها شروع به فعالیت کند. دارنده ی این مدرک می تواند در هواپیمایی با بیش از 12500پوند بار و بیش از 9 نفر مسافر به عنوان Pilot in command فعالیت خواهد کرد.
دارنده ی این مدرک سردوشی 4خط اهدا می شود
حتما می پرسین پس 3خط چی شد؟
در ادامه توضیح می دم.
به غیر از گواهینامه هایی که در بالا ذکر شد یک سری مدرک ریتینگ یا درجه نیز هست که مجوزهای خاص به دارنده ی آن می دهد!
در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:



MER- Multi Engine Rating
مدرک هواپیمای چند موتوره

دارنده ی این مدرک می تواند با هواپیماهای با بیش از یک موتور پرواز کند. در برخی کشورها داشتن این مدرک به همراه سایر مدارک برای دوره ی مسافربری به صورت پیش نیاز الزامی است.

MCC-Multi Crew Cooperation
مدرک کرو پرواز

دارنده ی این مدرک در واقع کار در محیط واقعی پرواز با چندین خدمه ی پرواز رو آموزش می بینه. در دنیا این مدرک عملا برای استخدام در ارلاین ها بشدت جزو ملزومات شده.

Type Rating
مدرک تایپ
برای پرواز کردن با یک تایپ خاص از هواپیما باید مدرک اون رو داشت! برای مثال برای خلبانی Airbus A300-600 شما باید مدرک تایپ این هواپیما رو داشته باشین تا بتونین با اون پرواز کنین
این مدرک هم در ارلاین های دنیا مهم هست!


در ایران MCC و MER در دوره های آموزشی نیست.
در ایران ابتدا CPL و بعد IR هست در صورتیکه در آمریکا اینگونه نیست. می توان IR رو قبل از CPL گرفت.
درضمن دوره ی ATPL هم در ایران نداریم ولی با داشتن CPL/IR می شه به عنوان کمک خلبان استخدام شد و دوره در ارلاین گذروند .
دوره های تایپ هم فقط از طریق ارلاینها برای خلبان های خودشون صورت می گیره.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:ایرا,هواپیما,هواپیما جنگی,جدید,میسازد,ایران هواپیما جنگی میسازد,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 سردار سرتیپ پاسدار 'احمد وحیدی' روز دوشنبه در یازدهمین كنفرانس انجمن هوافضا در محل دانشگاه هوایی شهید ستاری افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز توانمندی هایی در زمینه ساخت انواع هواپیماهای نظامی، جنگی و غیرنظامی برخوردار است. 
وی یادآور شد: این توانمندی نشان از بالندگی، اعتماد به نفس و توانمندی دانشمندان ایرانی دارد.
وزیر دفاع خاطرنشان كرد: در حوزه هوایی گام های خوبی برداشته ایم و توانسته ایم در این حوزه متنوع به دستاوردهای خوبی نیز دست یابیم و جنگنده بومی صاعقه كه هم اینك به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوسته است از جمله این دستاوردها است. 
سردار وحیدی ادامه داد: بسیاری از كشورهای جهان ساخت هواپیما را تحت لیسانس كشور خاصی یا به صورت مشترك انجام می دهند اما امروز ایران اسلامی قادر است به تنهایی انواع هواپیماها را بسازد. 
وی تاكید كرد هم اینك یك تعامل خوب و همگرایی در بین حوزه های نظامی و غیرنظامی در عرصه هوایی و فضایی میان دانشگاه ها وجود دارد كه این موضوعی بسیار مهم در این عرصه محسوب می شود. 
وزیر دفاع همچنین گفت: امروز به بركت جمهوری اسلامی ایران از توانمندی های بالایی در عرصه ساخت هواپیما برخوردار هستیم. 
سردار وحیدی با بیان این كه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای انواع هواپیماهای جنگی و نظامی است،افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین دارای بزرگ ترین مركز تعمیر و نگهداری انواع موتورهای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی است. 
وی یادآور شد: هواپیمای ایران- 140 از جمله دستاوردهای هوایی جمهوری اسلامی ایران است كه در حوزه نظامی و غیرنظامی در فضای كشور به پرواز درآمده است. 
** ایران جزو 10 كشور جهان در حوزه موشكی است 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران امروز از توانمندی های علمی بالایی در عرصه موشكی برخوردار شده است، گفت: ایران هم اینك جزو 10 كشور برتر جهان در حوزه موشكی است. 
سردار وحیدی خاطرنشان كرد: این یك دستاورد مهم برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود ضمن این كه موشك های تولید شده در كشور 100 درصد بومی هستند. 
** ایران در حوزه ساخت 'ماهواره بر' در رده هشتم جهان است 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به توانمندی دانشمندان جوان و متخصص ایرانی در حوزه ساخت ماهواره بر گفت: امروز در این عرصه نیز جزو هشت كشور برتر جهان هستیم كه با موفقیت انواع ماهواره برها را به فضا پرتاب كرده ایم. 
سردار وحیدی یادآور شد: در آخرین مورد ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت با موفقیت توسط ماهواره بر ایرانی به فضا پرتاب شد و در مدار تعیین شده قرار گرفت. 
وی افزود: امروز دانشگاه های سراسر كشور وارد حوزه ساخت انواع ماهواره ها و ماهواره برها شده اند و امیدوار هستیم در سال آتی شاهد ماهواره طلوع توسط ماهواره بر سیمرغ باشیم. 
وی همچنین گفت: قراردادن ماهواره ها در مدار ژئو از جمله برنامه های جمهوری اسلامی ایران است كه در سطوح بعدی و به صورت جدی آن را دنبال می كنیم. 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطر نشان كرد: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوا فضا را نباید دست كم گرفت كه این دستاوردها 100درصد بومی هستند و توسط متخصصان متعهد ایرانی طراحی و ساخته شده است. 
سردار وحیدی ادامه داد: در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین نیز امروز به توانمندی های ارزشمندی دست یافته ایم كه همه این دستاوردها به بركت انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران و خودباوری است كه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به ما آموخته اند. 
وی با بیان این كه هنوز در ابتدای یك راه بلند پیشرفت هستیم، گفت: اندیشمندان، پژوهشگران و محققان ایرانی باید گام های بیشتری را در این عرصه بردارند. 
منبع: ایرنا



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در نشست خبری صبح امروز خود در محل نمایشگاه راه و شهرسازی به تشریح مشکلات این شرکت در زمینه اعمال تحریم های بین المللی بررسی صنعت هواپیمایی ایران و نیز اقدامات این شرکت برای غلبه بر این تحریم ها پرداخت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز فرهاد پرورش گفت: ناوگان هما تماماً دارای هواپیماهایی است که متعلق به کشورهای غربی است در نتیجه خرید هواپیمای و تعمیر هواپیماهای قدیمی، بسیار مشکل است اما با تلاش پرسنل فنی و متخصصین هما تاکنون توانسته ایم به این مشکلات تا اندازه بسیار زیادی غلبه کنیم.
وی در زمینه سوخت رسانی به هواپیماها در سفرهای خارجی شان با اشاره به این مسئله که بعد از تصویب قطعنامه 1929 بسیاری از شرکت های سوخت رسان قراردادهای سوخت رسانی به هواپیماهای ما را قطع کردند، افزود: حتی در بعضی از نقاط میانی یعنی نقاطی غیر از کشورهای مقصد که ما برای دریافت سوخت به آنجا می رفتیم آنان نیز به ما سوخت ندادند. البته این مسئله در رابطه با کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است که در حال حاضر 13 کشور اروپایی به ما سوخت نمی دهند و ما تاکنون خوشبختانه این مشکل را با کشورهای خاور دور و خاورمیانه نداشته ایم.
وی ادامه داد: کشورهای غربی و در راس آن امریکا تمامی تلاش خود را برای ایجاد اختلال در عملکرد ما به عمل می آورند از جمله؛ تمامی گلوگاه های ورود قطعات به داخل کشور را قطع می کنند و اگر منفذ ورودی جدیدی نیز پیدا کنند آن را نیز قطع خواهند کرد.
در همین رابطه با فشاری که به واسطه قطعنامه 1929 از طرف آمریکا به یاتا وارد شده است تمامی حساب های بانکی واسطه ای ما در کشورهای اروپایی مسدود شده است و این کار یعنی این که آژانس های ما در اروپا نمی توانند برای شرکت هما بلیت به فروش برسانند. 
وی افزود: یاتا اخیرا" بنا به گفته خودش ، کار ما را تعلیق کرده است که البته در گفتگویی که شخصا با دبیر کل یاتا داشتیم وی اعتراف کرد که این کار به واسطه فشار دولت آمریکا به وجود آمده است .
پرورش در ادامه صحبت هایش به این مسئله اظهارداشت: با وجود این اقدامات و فشار تحریم ها ما توانسته ایم تاکنون با کمک متخصصین داخلی از هواپیماهای فوکر و ایرباس که از حدود 18 الی 19 سال پیش خریداری شده اند و با توجه به نو بودنشان احتیاج به سرویس های خاص نداشته استفاده کنیم و در همین حال موفق شدیم در سال 2011 سه تائیدیه از یاتا در زمینه های آموزش مهمانداری، آموزش کالاهای خطرناک و ایمنی دریافت کنیم.
وی در رابطه با مسئله فروش سهام هما در بورس با اشاره به اینکه عرضه سهام هما برای بار دوم ارائه شده است، اضافه کرد: این بار 10درصد از ارزش سهام کم شده است.
وی در ادامه این نشست خبری درمورد وضعیت شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به نکات زیر اشاره کرد: هما پیش از انقلاب یک شرکت دولتی بود اما به صورت صد درصد خصوصی اداره می شد به اعتقاد من شرکت هما نمی تواند در چارچوب قوانین دولتی، کارآیی لازم را داشته باشد و اگر هما بتواند با قوانین تجارت و به صورت یک شرکت بازرگانی اداره شود فرآیند اداره شرکت بسیار سهل تر و روانتر خواهد بود.
پرورش تاکید کرد: شرکت هما یک شرکت بزرگ محسوب می شود ما هم اکنون به 25 شرکت خارجی در پروازهای داخلی سرویس می دهیم.
وی گفت: پس از آن مسائلی که در رابطه با موضوع تحریم ها از سوی یاتا به ما در بخش مالی تحمیل شد با شرکت های هوایی که به ایران پرواز داشتند و با ما کار می کردند قرارداد دو جانبه امضاء کردیم که بتوانیم مشکل تحریم در بخش مالی را حل کنیم. 
وی افزود: به دلایل متفاوت از جمله، وجود قوانین دولتی در نحوه اداره این شرکت، هم اکنون هما زیان ده است. به طوری که ما در سال گذشته 67 میلیارد تومان و امسال 85 میلیارد تومان ضرر داده ایم اگر تکالیف زیادی که از سوی دولت بر دوش ما گذاشته شده است، برداشته شود و شرکت به شکل بازرگانی اداره شود هما ظرف چند سال آینده از یک شرکت زیان ده به یک شرکت سودآور تبدیل خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 رئیس دپارتمان روابط خارجی جمهوری تاتارستان خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم بین تبریز و قازان شد و گفت: راهاندازی این خط هوایی به تبادل کالاها و رونق مراودات تجاری کمک خواهد کرد ضمن اینکه تردد متخصصان و کارشناسان دو طرف نیز تسهیل میشود.

اسکندر مفلیخانوف در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، از سفر به تبریز ابراز خرسندی کرد و اظهار کرد: تبریز شهر بسیار زیبایی است و تحولات این شهر در چند سال گذشته حیرتآور است.
وی با قدردانی از مهماننوازی ایرانیها، افزود: مسئولان و مردم آذربایجان شرقی استقبال گرمی از هیئت اقتصادی تاتارستان کردند و ما در تبریز احساس غربت نکردیم.
مفلیخانوف با اشاره به بازدید هیئت تاتار از چند واحد صنعتی و دانشگاهی در تبریز، افزود: پیشرفتهای علمی و فناوری این واحدها شگفتانگیز بود و ما تلاش میکنیم روابط خود را با این واحدها توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: گزارش بازدیدها و اطلاعات جمعآوری شده از این واحدها در اختیار مسئولان تاتارستان و مدیران واحدهای دانشگاهی و صنعتی قرار خواهد گرفت و هیئتهای دیگری نیز با سفر به تبریز، فرصتهای فعالیت در آذربایجانشرقی را بررسی خواهند کرد.
مفلیخانوف اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی مشترک بین تبریز و قازان را عامل بسیار مهمی برای افزایش سطح همکاریهای دوجانبه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد دو طرف تاکید ویژهای بر توسعه همکاریها دارند.
دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان در ادامه خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم بین تبریز و قازان شد و افزود: راهاندازی این خط هوایی به تبادل کالاها و رونق مراودات تجاری کمک خواهد کرد ضمن اینکه تردد متخصصان و کارشناسان دو طرف نیز تسهیل میشود.
وی با دعوت از استاندار آذربایجان شرقی برای اعزام هیئت اقتصادی و تجاری استان به تاتارستان، در خصوص شرکت در نشست تجاری راه ابریشم نیز ابراز تمایل کرد.
مفلیخانوف همچنین از استاندار آذربایجان شرقی دعوت کرد تا در همایش تجارت جهانی که با شعار "همکاری فدراسیون روسیه با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی" می 2012 در قازان برگزار خواهد شد، حضور یابد.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 پروازهای فرودگاه زنجان طی 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 80 درصد افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی شركت فرودگاه های كشور ، شجاعی یگانه مدیر فرودگاه زنجان گفت: طی این مدت 146 پرواز داخلی در این فرودگاه صورت گرفته است.
شجاعی با اشاره به جابجایی 14800 نفرمسافر طی 9 ماه امسال گفت :در مدت مشابه درسال گذشته 4000 نفر مسافر در این فرودگاه جابجای شده است.
وی افزود: طی 9 ماه امسال، میزان جابجایی مسافر نیز با 120 درصد افزایش روبرو شد.جابجایی بار در این مدت نیز با افزایش 120 درصدی به 107 تن رسید.
فرودگاه زنجان در این مدت به بیش از 1060 پرواز دیگر غیر مسافری از جمله پروازهای آموزشی، خدمات هوانوردی ارائه كرده است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 بام ترمينالهاي 1 ، 2 و 4 فرودگاه مهرآباد به منظور آمادگي بيشتر براي مقابله با فصل سرما بهسازي شد.
بنابر گزارش روابط عمومي فرودگاه مهرآباد به اين منظور بيش از 14 هزار متر از اين اماكن طي دو ماه بهسازي و ايزوگام شد.
اجراي اين طرح 61 ميليون تومان هزينه در بر داشت

بر پایه خبری دیگر فرودگاه بين المللي مهرآباد در جهت همكاري هر چه بيشتر با اجراي طرح ملي هدفمندي يارانه ها و همچنين بهينه سازي و كاهش مصرف برق شهري در اماكن و محاوط فرودگاهي ، پروژه اي مهم با هدف گازرساني به دفاتر اداري و ساير مكان هاي خدماتي نظير پاركينگ هاي طبقاتي ، دفاتر شركت هاي هواپيمائي ، بانكها و ... را به انجام رساند .
طول انشعاب گاز در موارد ياد شده بالغ بر 500 متر و 42 عدد انتشعاب بوده است . لازم به ذكر است اين پروژه با هزينه اي به مبلغ 170 ميليون ريال از تاريخ 10/9/89 به مدت 35 با نظارت اداره فني و مهندسي فرودگاه بين المللي مهرآباد در تاريخ 15/10/89 به بهره برداري رسيد



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

 روز دوشنبه بویینگ اعلام کرد که مجموعه دمهای بعضی از بویینگهای جدید نیاز به تعمیرات دارند و البته انها گفته اند که جای نگرانی نیست.

بویینگ 5 فروند 787 را از سپتامیر به شرکت ژاپنی All Nippon Airways تحویل داده است.و دها فروند دیگر ساخته شده نیاز به بررسی دارند تا نقص های ساخت انها رفع گردد.

به گفته بویینگ بازرسیها،حتی در 787 های تحویل داده شده به شرکت ژاپنی،صورت گرفت تا مشخص شود کدام یک از هواپیماها نیاز به تعمیرات دارند.
همچنین انها گفته اند نقص فنی دمها شامل مواد پرکننده بین بدنه(پوسته) هواپیما و اجزاهایی که تحت پوشش این مواد هستند نیز میشود.

خیلی از شرکتهای سازنده هواپیما بدنه(پوسته)هواپیما را از الومینیوم میسازند.787 اولین هواپیمایی است که پوسته ان کاملا از فیبر کربن ساخته شده است.که سبکتر،مقاوم تر و با تکولوژی پیشرفته تری نسبت به الومینیوم میباشد.

خطوط هوایی معمولا تمایل دارند از 787 هایی با ابعاد متوسط برای پروازهای طولانی و مسیرهای بیین المللی استفاده کنند.البته مشهود است که جای هواپیمای بزرگ را پر نمیکند.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

دوبار انصراف از تیک آف A380 کانتاس-لندن

تاریخ:11 فوریه 2012
شرکت:Qantas
نوع هواپیما:Airbus A380-800
شماره ثبت:VH-OQC
محل حادثه:لندن-انگلیس
شرح حادثه:
این هواپیما که با شماره پروازQF-10 با 435 مسافر از لندن به سمت سنگاپور درحال تیک آف بود به علت وجود مشکل در چرخش چرخ دماغه از تیک آف انصراف داد وباند را تخلیه کرد از طریق خزشراه N4W به سمت اپرون خزید(تکسی کرد)و بعد از 90 دقیقه دوباره برای تیک آف اقدام کرد و باز هم به دلیل همان مشکل از تیک آف انصراف داد.بعد از 4 ساعت هواپیما در سومین تلاش تیک آف کرد. 
کانتاس اعلام کرد که علت این رخداد بروز مشکل در سیستم چرخش چرخ جلو بود،در حالی که تعدادی از مسافرین در صفحات شخصی خوددر توئیتر اعلام کردند که هواپیما از خزشراه خارج و و قسمتی از آن وارد چمن اطراف آن شد.
داده های راداری اعلام می کند که هواپیما تمام مدت خزش روی خزش راه بوده است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : شنبه 10 دی 1390برچسب:نمایشگاه,هوانوردی,دبی,هواپیما,,
نویسنده : علیرضا فوادیان



  بالاخره نمایشگاه هوایی دبی آغاز شد و انجمن ایروسنتر همانند سال های گذشته گزارش های تصویری و مطالب خودش را که بوسیله اعضای عزیز جمع آوری شده را در اختیار همه دوستداران قرار میدهد.تلاش ما بر این بوده که از همه لحظه های این نمایشگاه گزارش تهیه کنیم و به طوری اطلاعات را ارائه بدیم که گویی تک تک کاربران در این نمایشگاه حضور داشتن.
حالا این که تا چقدر موفق خواهیم بود بستگی به رضایت شما اعضای عزیز داره.هر گونه درخواست یا انتقاد و پیشنهادی هم اگر هست حتما با مدیران در جریان بگذارید تا ما به اون صورتی که شما علاقمند هستید گزارش ها را ارائه بدیم.پیشا پیش بابت هر گونه ضعف و نقطه منفی عذرخواهی میکنیم و امیدواریم که رضایت شما عزیزان را تا حد بالایی جلب نمائیم.

با تشکر فراوان



نمایشگاه هوایی دبی 2011 روز ١٣ نوامبر رسما شروع به کار کرد.

این نمایشگاه توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ، نخست وزیر امارات متحده عربی ، و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ، ولیعهد ابوظبی و معاون عالی فرماندهی ارتش امارات متحده عربی و پادشاه اسپانیا به طور رسمی افتتاح شد.
این نمایشگاه در فرودگاه دبی تا روز پنج شنبه 17 نوامبر فعالیت خواهد کرد.

هیات افتتاح کننده نمایشگاه همچنین بازدیدی از بویینگ سی 17 نیروی هوایی امارات،بالگرد بلک هاوک گارد ریاست جمهوری امارات و بویینگ 737 از سری 800 flydubai و بویینگ 787 نیز داشتند.

جف جانسون معاون خاورمیانه شرکت بویینگ در مراسم افتتاح هدف این نمایشگاه را رونمایی بویینگ سی 17 نیروی هوایی امارات و بویینگ 787 اعلام کرد و خاطر نشان کرد که این نمایشگاه نمایانگر رابطه دوستانه امارات و آمریکاست.
امارات تا کنون چهار فروند بویینگ سی 17 دریافت کرده و همچنین بویینگ 787 هم برای اولین بار به خاورمیانه پر کشیده است.

نمایشگاه هوایی دبی امسال با پیش بینی 55000 بازدید در هفته برپا شده است که در نوع خود بزرگترین نمایشگاه هوایی دبی در طی دوازده دوره این نمایشگاه بوده است.

هواپیمایی امارات در این نمایشگاه 50 فروند بویینگ 777 از سری 300 ای آر سفارش داده که مبلغ قرار داد آن بالغ بر 26 میلیارد دلار است و در تاریخ 95 ساله بویینگ با ارزش ترین قرارداد هواپیمای تجاری محسوب می شود.

در این روز همچنین به مناسبت چهلمین سال شکل گیری امارات متحده عربی گروه آکرباتیک Al Fursan با هواپیمای Alenia Aermacchi MB399 نمایش آکرباتیک هوایی برگزار کردند.

ترجمه شده توسط کاربر محترم IR BLUE SKY , منبع ترجمه : پایگاه اینترنتی نمایشگاه هوایی دبی



ايروسنتر : نمایشگاه هوایی دبی در عصر روز 5شنبه مورخ 17 نوامبر 2011 به پایان رسید.

این نمایشگاه در حالی به کار خود پایان داد که قراردادهای مختلف با مجموع مبلغی بالغ بر 63 میلیارد دلار در این نمایشگاه ثبت شد.
این قرارداد ها فقط به خرید هواپیما منتهی نشده و بخش های مختلف از جمله خدمات هوایی و برنامه های آموزشی را هم در بر گرفته.
رکورد جالبی هم در تعداد بازدید کننده گان از این نمایشگاه به جای ماند.تعداد کل بازدید کننده گان تا روز پایانی این نمایشگاه 56548 نفر بوده.
از قرارداد های خرید هواپیما میشود به خرید کلان شرکت هواپیمایی امارات و قطر اشاره کرد.
هواپیمایی امارات قرارداد 18 میلیارد دلاری برای خرید هواپیمای بوئینگ 777 امضا کرده.هواپیمایی قطر هم 80 فروند هواپیمای ارباس 320 و 5 فروند ارباس 380 سفارش داده است.
مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه از هم اکنون به فکر چگونه برگزار کردن نمایشگاه هوایی سال 2013 هستند.




  یک روز پس از اتمام نمایشگاه هوایی دبی,جنگنده ایتالیایی M-346 در کنار جزیره نخل در آب سقوط کرد.

این جنگنده یک روز پس از نمایشگاه عازم کشور خود بوده که به دلیل نقص فنی در دبی سقوط کرد.
دو خلبان این جنگنده به موقع از هواپیما خارج شده و از این حادثه جان سالم به در بردند.
این سقوط اگر در روز های نمایشگاه هوایی امارات اتفاق می افتاد,بی شک تاثیر منفی شدیدی در روند اجرای این نمایشگاه میگذاشت.

عکسی از این جنگنده:










تصاوير اختصاصي از نمايشگاه هوايي دبي 2011




















 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : پنج شنبه 17 آذر 1385برچسب:منهدم,هواپیمای جاسوسی,آمریکا,هواپیمای جاسوسی آمریکا,در ایران,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 
 
فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه چگونگی کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریکا بدست نیروهای مسلح ایران را تشریح کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌گویی با تشریح چگونگی کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریکا توسط نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت های دقیق الکترونیکی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود این هواپیما به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمین گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.
 
وی ادامه داد: طول دو بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و 84 سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته ای است که امریکا مورد استفاده قرار می دهد.
 
 
سردار حاجی زاده با بیان این که فناوری به کار رفته در این هواپیما قبلا در هواپیماهای B2 و F35 نیز استفاده شده است، افزود: هدایت این هواپیما توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: کارشناسان و متخصصان نظامی به خوبی واقفند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیکی ذی قیمتی با خود دارد.


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : جمعه 20 آبان 1390برچسب:خلبان شهبازی,تقدیر,مراسم,تشکر,تقدر,مراسم تقدر,از,شهبازی,خلبان,
نویسنده : علیرضا فوادیان

ير راه و شهرسازي در قدرداني از كاپيتان شهبازي و خلبانان پرواز ۷۴۲ مسكو ـ تهران تصريح كرد: درايت و كارداني شما در فرود موفق با وجود نقص فني منجر به افتخارآفريني ديگري شد كه حتي دشمنان هميشه ناكام اين مرز و بوم را به تحسين و تمجيد واداشت.

وزير راه و شهرسازي در مراسمي كه در شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران برگزار شده بود از كاپيتان شهبازي، ديگر خلبانان ، خدمه پرواز و مهمانداران پرواز ۷۴۲ مسكو ـ تهران قدرداني كرد.

در اين مراسم وزير راه و شهرسازي، اقدام شجاعانه و مهارت خلبان شهبازي در به سلامت نشاندن هواپيماي بوئينگ ۷۲۷ و نجات جان مسافران پرواز مسكو-تهران را مورد تقدير قرار داد و گفت: به دنبال اين هستيم تا فراتر از سطح وزارتخانه هم از ايشان تجليل شود.

وي در ادامه به تحريم هاي ناجوانمردانه استكبار جهاني بر صنعت حمل و نقل هوايي ايران همچنين اقدامات اخير ياتا نسبت به شركت هاي هواپيمايي ايران اشاره كرد و اظهارداشت: با اين اقدام شجاعانه اسم شما در تاريخ ثبت خواهد شد و استكبار به جاي اينكه بپرسد بايد خجالت بكشد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: ما به فكر معيشت و عزتمندي شما هستيم و با هم عهد و پيمان ببنديم به اصولمان پايبند باشيم چرا كه ما كشوري هستيم داراي اصول و عقايد ارزشمند و هدف ما نيز فراهم نمودن زمينه خدمت از طريق شما به مردم است.

مهندس علي نيكزاد در اين مراسم يادآور شد: با وجود تحريم‌هاي دشمن توانسته‌ايم مشكلات بخش هوايي كشور را برطرف كنيم.

وي با اشاره به اينكه به دنبال عزتمندي و سربلندي كشور و مردم هستيم ،گفت: با مشكلات مقابله مي كنيم و به سرمنزل مقصود خواهيم رسيد.
نيكزاد افزود : دشمن از انسانيت بويي نبرده است و ما توانسته ايم بر تحريم هاي آنان غلبه كنيم.

همچنين در اين مراسم كاپيتان شهبازي خلبان بوئينگ پرواز ۷۴۲ مسكو ـ تهران گفت: با توكل بر خدا توانستيم اين فرود را انجام دهيم و اينكه اين كار بدون آسيب رساندن به جان كسي انجام گرفته در جهان بي نظير بوده است.

‌در پرواز بوئينگ ۷۴۲ مسكو ـ تهران (ششم آبان امسال) كه چرخ هاي جلوي هواپيما باز نشد ، خلبان شهبازي توانست با مهارت و بدون آسيب رساندن به سرنشينان ، هواپيما را با ۱۲۰ سرنشين به سلامت فرود آورد.

در لوح سپاس وزير راه و شهرسازي به كاپيتان شهبازي، ديگر خلبانان ، خدمه پرواز و مهمانداران پرواز ۷۴۲ مسكو ـ تهران آمده است: درايت و كارداني شما در فرود موفق پرواز مورخ ۲۶/۷/۹۰ هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، با وجود نقص فني منجر به افتخارآفريني ديگري شد كه در پرتو آن نام نيك نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و فرزندان متعهد و متخصصش را بار ديگر بر زبان ها جاري ساخت و حتي دشمنان هميشه ناكام اين مرز و بوم را به تحسين و تمجيد واداشت.

در ادامه اين لوح سپاس تاكيد شده است: بدينوسيله اززحمات و حسن تدبير جنابعالي و كليه كادر پروازي تشكر و قدرداني مي كنم و از خداوند متعال مسئلت دارم كه پيوسته در انجام ماموريت هاي محوله و خدمت به مردم كشور عزيزمان موفق و مؤيد باشيد.

كاپيتان هوشنگ شهبازي، خلباني است كه هواپيماي بوئينگ ۷۲۷ پرواز مسكو- تهران را بدون چرخ دماغه بر باند فرودگاه مهرآباد، فرود آورد.

اين پرواز در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه از فرودگاه مسكو به مقصد تهران پرواز كرده بود و قرار بود در ساعت ۱۵ و ۲۰ دقيقه در فرودگاه امام برزمين بنشيند كه به دليل بروز نقص فني در ساعت ۱۶ در فرودگاه مهرآباد بر زمين نشست.

منبع: پايگاه اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي

 

 




:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : جمعه 20 آبان 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

جـــرس:
معاون وزارت راه و شهرسازی، از واگذاری کامل پروازهای داخلی به شرکت هواپیمایی قطر و آغاز قریب الوقوع اجرای این توافقنامه خبر داد.
 

به گزارش ایسنا، شهریار آفندی زاده، با اعلام این مطلب افزوده است که این شرکت قطری فقط از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌تواند فعالیت کند و شرکت قطر ایرلاین فقط از هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی ایران می تواند استفاده نماید.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفته است که دلیل این اقدام، افزایش توانمندی شرکت های هواپیمایی داخلی است.

گفتنی است، ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم های پی در پی فرسوده و کهنه شده به طوری که هواپیماهای ایرانی به شکل متناوب با اشکالات جدی فنی مواجه می‌شوند.

در کنار این، ناکارآمدی و سقوط های مداوم هواپیماهای روسی نیز عملا نتوانسته جایگزین مناسبی برای هواپیمای های فرسوده ایرانی شود.

بر اساس گزارش ها قرار است هواپیماهای قطری که عمدتا هم از نوع بوئینگ است، با سوخت لیتری ۷۰۰ تومان در ایران پرواز کنند.

به گفته افندی، شرکت قطری حداکثر می‌توانند تا ۲۵ درصد قیمت بلیت خود را نسبت به بلیت پرواز های ایرانی افزایش دهند.

قیمت سوخت برای هواپیماهای ایرانی اخیرا از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و به این ترتیب دولت به شرکت های هوایی اجازه داده تا ۱۴ درصد به قیمت بلیت های خود اضافه کنند.

پیشتر فرهاد پرورش، مدیر عامل هما، هوایپمایی جمهوری اسلامی، گفته بود که شرکت های قطری با توجه به توان بالا و تعداد کم پروازهای داخلی شان، علاقمند استفاده از بازار ایران بودند.

شرکت هواپیمایی قطرایرویز هم اکنون دارای ۹۷ هواپیمای بوئینگ و ایرباس است و ۱۸۲ هواپیمای جدید نیز سفارش داده است که به زودی به ناوگان هوایی این کشور اضافه خواهند شد. قطر هم اکنون پروازهای مستقیمی از دوحه به سه شهر مشهد، شیراز و تهران دارد.

در این رابطه مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس که از حدود یکماه پیش از این سمت استعفا کرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه "بعید می دانم که هواپیمایی قطر برای مدتی بخواهد هواپیماهایش را به ایران اجاره دهد"، گفت: هواپیمایی قطر به دنبال این است که هواپیماهای خود را صبح به ایران بفرستد تا پس از انجام پروازها دوباره برای شب به قطر برود و به این معناست تعداد پروازهای هواپیمایی قطر به ایران و بالعکس بیشتر خواهد شد.

مرتضی حسینی با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی علاوه براینکه سهم زیادی از پروازهای شرکت های ایرانی به قطر را و برگشت از آن خود می کند، بیان کرد: در صورتیکه این شرکت با ورود هواپیماهای خود به ایران موافقت کند، هر پروازی را انجام نمی دهد و طبیعی است که مسیرهای خاصی مانند تهران-کیش، تهران-بندرعباس و یا پروازهای تهران- استانبول را برای پرواز انتخاب کند که این امر هم شرکت های هواپیمایی داخلی را با مشکل مواجه می کند.

وی به موضوع تحریم اشاره کرد و اظهار داشت: تحریم هواپیمایی ایران هم از مسایلی است که بطور حتم بر همکاری یک شرکت خارجی درایران تاثیر گذار است اما حتما دولتمردان هماهنگی های لازم را با این شرکت قطری انجام داده اند زیرا شرکت های دیگری هم هستند که تمایل به پرواز در ایران را دارند اما آنها هم می خواهند که هواپیماهایشان شب دوباره به کشورهای همسایه بازگردد.

این کارشناس صنعت هوایی افزود: زمانیکه یک هواپیما شب به کشور خود برگردد به این معناست که پروازهای بیشتری به مسیرش اضافه می شود و علاوه برآن مسیرها پرتردد مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را از شرکت های داخلی می گیرد.

امتیاز دهی جدید به قطری ها درحالیست که پیشتر در خبرها آمده بود برداشت قطری ها از میدان گازی مشترک در پارس جنوبی چندین برابر برداشت ایران بوده است. از این رو، قطری ها در سال های اخیر با یک برنامه ریزی دقیق و با همکاری شرکت های مهم نفت و گاز جهان، اقدام به استحصال گسترده گاز و میعانات گازی از این حوزه مشترک کرده اند. به طوری که در حال حاضر تنها از رهگذر صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) حاصل از پارس جنوبی، قطری ها در سال قریب به ۴۰ میلیارد دلار سود خالص کسب می کنند.این در حالی است که در آمد ایران از این میدان گازی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.و بر اساس برآوردی که انجام شده ایران بصورت تقریبی ۱۰ سال از قطر در این زمینه عقب است



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : جمعه 1 آبان 1385برچسب:ایران ایر,مسکو,تهران,فرود,اضطراری,فرود اضطراری,727,
نویسنده : علیرضا فوادیان

زمانی که بوئینگ 727 از فرودگاه مسکو پرواز کرد، همه چیز مرتب بود. حتی چرخهای جلو هم به راحتی جمع شدند و پرواز برای 94 مسافر و 19 خدمه هواپیما، عادی بود. تا اینکه عبور از دریای خزر تمام شد و زمان فرود در فرودگاه امام خمینی تهران رسید. با کم کردن ارتفاع پرواز، کاپیتان هوشنگ شهبازی متوجه نقصی در سیستم چرخهای جلو شد.

airplane.loxblog.com

به خاطر نقصی که پیش آمده بود، خلبان نمی توانست به موقع، هواپیمایی را که قرار بود در ساعت 15 و 20 دقیقه در فرودگاه امام واقع در جنوب تهران فرود بیاید، کنترل کند. به همین خاطر مسیر فرودگاه مهرآباد واقع در غرب تهران را در پیش گرفت.
پس از اینکه هواپیما، مسیری را در کریدور هوایی شرق به غرب تهران، پیمود و برای نشستن آماده شد، خلبان 55 ساله مجددا برای بازکردن چرخهای جلوی هواپیما تلاش کرد، ولی به دلیل نقص، ارابه جلوی هواپیما، باز نشد.


با وجود این نقص خطرناک که می تواند منجر به زمین خوردن و انفجار هواپیما شود، شهبازی، با خونسردی، از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، تقاضای فرود اجباری کرد و پس از کم کردن سرعت، به آرامی روی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ساعت 16، هواپیما متوقف شد و پس از فرود آرام، مسافران، هواپیما را ترک کردند.
در تیم پرواز این هواپیما: کاپیتان رستگار فر، کاپیتان عقدایی و کاپیتان قربانپور حضور داشتند.


بوئینگ 727 نیز برای تعمیرات به آشیانه منتقل شد تا بار دیگر در مسیر پرواز قرار گیرد.
این فیلم، لحظه فرود اضطراری هواپیما به خوبی نشان داده شده است:

لینک دانلود:

http://www.mediafire.com/?fhd1mdw7i1oqfb2

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : یک شنبه 1 آبان 1385برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

پهلواني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به آخرين اقدامات انجام شده براي فرود هواپيماهاي ايرباس 380 در مهرآباد اظهار داشت: باند 29 چپ در حال حاضر براي اين امر اختصاص يافته و آماده شده و تنها رنگ‌آميزي «استند» يا محلي كه هواپيما پس از فرود در آن نقطه قرار مي‌گيرد، باقي‌ مانده است.
وي افزود: در اين راستا هماهنگي‌هاي لازم با اداره ساختمان بهسازي صورت گرفته تا در اسرع وقت اين كار انجام شود كه زمان چنداني نخواهد برد.

[

به گفته وي، «تاكسي وي» مربوطه نيز با توجه به اينكه تاكسي‌ وي 16 انتهاي باند براي اين منظور مناسب است، از آن استفاده خواهد شد و مشكل خاصي ندارد. در مورد پله خروج نيز با توجه به اينكه تهيه پله خروج براي «Upper Deck» يا طبقه بالا مقرون به صرفه نبود، مقرر شد كه پس از فرود هواپيما، مسافرين آن از Upper Deck به قسمت Lower Deck يا طبقه پايين آمده از آنجام تخليه شوند.

مدير عملياتي فرودگاه مهرآباد يادآور شد: با مكاتبات صورت گرفته، اين اقدام در اولويت قرار گرفته ولي آنچه مسلم است اگر هواپيماهاي ايرباس 380 كه از آسمان ايران عبور مي‌كنند به هر دليل به مشكل برخورد كرده و نياز به فرود اضطراري داشته باشند، مي‌توانند در فرودگاه مهرآباد سالم به زمين بنشينند و فرودگاه مهرآباد، آمادگي پذيرش اين نوع هواپيماها را دارد.

وي گفت: پس از اتمام اين مراحل و آماده شدن كامل فرودگاه اسناد و مدارك آن به ايكائو اعلام مي‌شود.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:شرایط خلبانی,پرواز,
نویسنده : علیرضا فوادیان

ارتقائ سطح آمادگی جسمی وروحی پرسنل ایمنی وآتش نشانی به منظور مقابله سریع با انواع حوادث ونجات سریع جان انسانها در کوتاهترین زمان وافزایش سطح قوای جسمانی جهت جلوگیری از آسیب های نا خواسته در حوادث .

همانطور كه مي دانيم در اداره ایمنی وآتش نشانی فرودگاه افرادي به نام آتش نشان آماده براي جان فشاني در راه نجات افراد آسيب ديده يا به دام افتاده در انواع حوادث مي باشند. زماني كه صحبت از سانحه ، افراد آسيب ديده ، عمليات نجات ، آتش ، انفجار ،سقوط هواپیما و ... به ميان مي آيد متوجه عظمت كار شده و بر آن    مي شويم تا جديت خود را در راه آماده سازي روحي و جسمي چند برابر كنيم.در اين دستورالعمل به نکاتی در مورد آماده نمودن هر چه بیشتر جسم وروان افراد برای مقابله وآمادگی با حوادث  احتمالی میپردازیم.

تمريناتي كه انجام ميشوند به دو دسته ٔ اصلي تقسيم مي شوند: 1- تمرينات فكري 2- تمرينات جسمي

1- تمرينات فكري كه در قالب تمرينات به صورت بحث گروهي ، فضا سازي ، مديريت سوانح ، كلاس هاي مديريت زمان و ... مي باشد.

2- تمرينات جسمي كه در ذيل به توضيح آنها مي پردازيم . شايان ذكر است چهارچوب تئوريك اين تمرينات را بصورت ورزش هاي عملي علمي در آورده ايم تا رسيدن به ايده آل جسماني را سهل الوصول نمائيم.

 

توضيح تمرينات جسماني :

 

1- دستگاه عضلاني : با تمرين تقويت مي شوند

2- دستگاه اسكلتي

3- دستگاه هاي كمكي

1-3 دستگاه قلب و عروق

2-3 دستگاه تنفسي

3-3 دستگاه عصبي

4-3 دستگاه كليه و دفع ادرار ← رادياتور بدن ← كاهش گرماي بدن ( با چرخاندن آب در بدن باعث عرق كردن   مي شود) ← جلوگيري از گرمازدگي دروني

5-3 دستگاه گوارش

- هر فرد عادي در شرايط عادي 120 ليتر هوا را در هر ساعت تصفيه مي كند.در افراد ورزشكار اين عدد تا 240 ليتر هم افزايش مي يابد.

آمادگي جسماني ( physical fairness) :

اولين فاكتور آمادگي جسماني

1-    قدرت عضلاني ← نيروي حداكثر يك عضله يا مجموعه اي از عضلات

2-    استقامت عضلاني ← نيرويي كمتر از حداكثر و براي انجام تمرينات قدرتي

3-    چابكي ← تغيير مسير با كوتاهترين زمان ممكن + تعادل

4-    تعادل ← بالانس ← حفظ موقعيت فضايي بدن در هر شرايطي

5-    توان ← كار و نيرو و قدرت در واحد زمان ( در بيشتر رشته هاي ورزشي مورد توجه است )

6-    هماهنگي بدن ← بدن آماده براي انجام هر دستوري كه از مغز به عضله يا عضو مي رسد بدون هيچ كم و كاستي( كنترل سيستم عصبي براي انجام هر حركت).

7-    تركيب بدني ← عضلات + چربي ها + استخوان هاي بدن : چه مقدار هماهنگ با كار يا ورزش مورد نظر است  :

تركيب بدني به سه دستهٔ اصلي تقسيم مي شود :

1-7  چاق : چاق عضلاني  ، چاق ورزيده

2-7  عضلاني : عضلاني عضلاني ، عضلاني ورزيده

3-7  لاغر : لاغر عضلاني  ، لاغر ورزيده

8-    سرعت :

1-8 حركت يا سرعت عمل ← ميزان زماني كه يك كار در حال انجام مي باشد.

2-8 سرعت عكس العمل ← مدت زمان پاسخ به يك محرك ( براي دفع يا جواب به آن )

9-  انعطاف پذيري ← ميزان دامنه حركتي مفاصل

10 – استقامت دستگاه قلب و تنفس

براي شروع يك تجربه موفق در ورزش، بايد خود را آماده كنيد.اين آمادگي شامل لباسها و تجهيزاتي است كه به تن مي كنيد.

شرايط جسماني مناسب،يك سطح مهارت پايه اي در ورزش و تمايل به يادگيري مهارت هاي جديد و به چالش طلبيدن خودتان در محدوده تواناييهاي جسميتان مي باشد.

 

وسايل و لباس

استاندارد لباس و تجهيزات در ورزش ساده است.هر ورزشكار بايد يك پيراهن،شلوار، و كفش مناسب بپوشد.استفاده از زيور آلات مثل ساعت مچي و گوشواره و جويدن آدامس در ورزش هاي رسمي ممنوع است و در كلاس هاي آموزشي نيز نبايد از آنها استفاده كرد.

نكته ي مهم در مورد كفش ورزشي،جفت و جور بودن آن است. كفش مناسب بايد مثل يك دستكش پا را بگيرد.

 

آماده سازي بدن قبل از ورزش

برنامه آماده سازي يك ورزشكار براي ورزش شامل تمرينات انعطاف پذيري بدن،دويدن تند و كوتاه به منظور بهبود شرايط تنفسي،جلسات مداوم دويدن براي افزايش كارائي دستگاه قلبي – عروقي و تمرينات قدرتي براي افزايش توان دستگاه عضلاني – اسكلتي مي باشد.

تمرينات كششي ، دويدن و قدرتي ، مشاركت در ورزش را لذت بخش تر كرده و به حفاظت بيشتر از بدن عليه صدمات احتمالي كمك مي كنند.از آنجايي كه عمده زمان تمرين در جلسات تيمي يا گروهي ورزش ، بايد صرف يادگيري و بهبود مهارتها و استراتژي ها گردد هر ورزشكار خود مسئول ميزان پيشرفت و بهبود سطح ورزشي خودش در تمام طول سال است.برنامه هاي آماده سازي در سه مرحلهٔ پيش از فصل،در طول فصل و پس از فصل انجام مي گيرد.

 

تمرينات انعطاف پذيري ( كششي)

قبل از هر ورزش يا تمرين ديگري، نخست حركات كششي بايد انجام شوند.در حالات گروهي ، تمام افراد گروه بايد توٲم حركات كششي را انجام دهند.با اينكه ترتيب منطقي براي اجراي حركات كششي وجود ندارد،اما شما از بالا به پايين بدن شروع به تمرين كنيد.قبل از كشش، با حداقل 5 دقيقه دويدن آرام و نرم بدنتان را گرم كنيد.

 

كشش بالاي سر

پاها را به اندازهٔ عرض شانه باز كرده و بايستيد.دست راستتان را روي باسن يا ران پاي راست خود گذاشته و دست چپتان را تا روي سر بالا بياوريد.گوش چپ و سمت چپ سرتان بايد نزديك بازو قرار بگيرند.به طرف راست خم شده و حداقل تا 20ثانيه اين حالت را حفظ كنيد.همين حركت را روي سمت چپ خود تكرار كنيد.

 

چرخش بالا تنه به طرفين

پاهايتان را به اندازه پهناي شانه از هم باز كرده و بايستيد.بدون چرخاندن سر و با حفظ وضعيت ثابت پا و لگن ، بالا تنه خود را بچرخانيد.دستهايتان را بكشيد و موقع چرخاندن ، همين حالت كشيده شان را حفظ كنيد.

سعي كنيد 180 درجه نسبت به وضعيت اوليهٔ خود چرخش داشته باشيد، حدود 20 ثانيه به آهستگي در جهت عقربهٔ ساعتبدن را بچرخانيد ، سپس تمرين را در خلاف جهت عقربه هاي ساعت تكرار كنيد.

 

كشش عضلهٔ ران به صورت ضربدري

پاي چپتان را در طرف راست پاي راستتان بگذاريد.پاهايتان را كاملا صاف كنيد اما نه اينكه از ناحيه زانو قفل شده باشند.در چند مرحله به پايين خم شويد.ابتدا قوزك پايتان را لمس كنيد سپس روع كفشتان را بگيريد و بالاخره دستتان را به نوك انگشتان پايتان برسانيد. تا 20 ثانيه در هر يك از اين مراحل باقي بمانيد.جاي پاهايتان را با يكديگر عوض كرده و تمرين را تكرار كنيد.

كشش با پاهاي باز

پاها را كاملا ازهم باز كرده ، از ناحيهٔ كمر به جلو خم شويد و دستهايتان را در مقابل بدن به طرف جلو بكشيد.به آهستگي ، دستهايتان را روي يك خط مستقيم به عقب ، به سمت بدنتان ببريد ،

(با دستهايتان راه برويد) بطوريكه دستها در يك امتداد بين پاهايتان قرار گيرند.دستها را تا حد ممكن به پشت برده و تا 10 ثانيه اين حالت را حفظ كنيد حداقل 3 بار اين حركت را تكرار كنيد.

 

كشش پاها به عقب و جلو

در حالت استاده رو به جلو نگاه كنيد و پاي راستتان را به جلو بكشيد.انگشتان پايتان كاملا رو به جلو باشند.پاي چپتان را به پشت بدن برده و بكشيد. پاشنهٔ پايتان را صاف روي زمين نگهداريد.پاي جلويي خود را تا 90 درجه خم كرده و حداقل به مدت 20 ثانيه نگه داريد. جاي پايتان را عوض كرده و اين تمرين را 2مرتبه با هر پا تكرار كنيد.

 

كشش پاها بصورت پرش از روي مانع

روي زمين نشسته و پاي راست خود را به جلو بكشيد.پاي چپتان را خم كرده و آن را به داخل پاي راست بچسبانيد.دستهايتان را در سطح شانه نگه داشته و سعي كنيد با خم شدن از ناحيه كمر دستتان را به انگشتان پاي راست برسانيد و تا 20 ثانيه اين حالت را حفظ كنيد.پاهايتان را عوض كرده و تمرين را تكرار كنيد.

كشش پروانه اي

روي زمين نشسته و كف پاهايتان را به يكديگر بچسبانيد.قوزك هر دو پا را گرفته ( قوزك را بگيريد نه انگشتان پا را) و از ناحيهٔ كمر به جلو خم شويد و در عين حال پشتتان را صاف نگه اريد و قوز نكنيد.تا 20 ثانيه اين حالت را حفظ كنيد.

ارزيابي ميزان آمادگي بدني شما

اكنون كه وسايل لازم را در اختيار داشته ، لباسهاي مناسب پوشيده و بدنتان را با تمرينات كششي گرم كرده ايد وقت آن است كه سطح مهارت پايه اي خود را بسنجيد.براي آزمون ميزان آمادگي جسماني خود تسست آمادگي قلبي – عروقي (دويدن رفت و برگشت) و تست انعطاف پذيري (تست بهينه شده بنشين و بگير) را انجام دهيد.

تست دويدن رفت و برگشت

تست دويدن رفت و برگش ميزان استقامت آئروبيك شما را اندازه مي گيرد.براي انجام اين آزمايش ، شما بايد بين دو خط كه حدود 20 متر از هم فاصله دارند بدويد و براي كنترل سرعت خود بايد از يك ساعت مچي استفاده كنيد و يا از فرد ديگري كمك بگيريد.بين دو خط بدويد.سرعتتان را مطابق جدول ذيل تنظيم كنيد.هر مرحله يك دقيقه طول مي كشد.فرصت زماني كه براي پيمودن فاصلهٔ بين دو خط داريد در هر مرله كاهش  مي يابد و اين امر شما را ملزم مي كند كه سرعتتان را بيشتر كنيد.آنقدر به دويدن ادامه دهيد تا ديگر نتوانيد سرعتتان را اضافه كنيد و زماني كه وقتتان تمام مي شود هنوز به 3 متري خط هم نرسيده باشيد.فرصت زماني اوليه 10 ثانيه است.

جدول تست دويدن رفت و برگشت

مرحله

زمان(ثانيه)

مرحله

زمان(ثانيه)

1

10

6

7/5

2

9/5

7

7

3

9

8

6/5

4

8/5

9

6

5

8

10

5/5

 

تمرين بهينه شده بنشين و بگير

روي زمين نشسته پاهايتان را مستقيماً به طرف جلو دراز كرده، يك تكه چوب مدرح مثل يك خط كش به طول 1متر بين پايتان قرار دهيد.چوب را طوري قرار دهيد كه نقطهٔ مركزي آن (حدود 50 سانتي متر) با كف

پاهايتان مساوي باشد.در تمام طول تمرين زانوهايتان بايد كاملا صاف بوده و زير آنها به زمين چسبيده باشد.دستهايتان را به جلو دراز كرده، خم شويد و تا جايي كه مي توانيد بدنتان را به جلو بكشيد.تا 2 ثانيه حداكثر كشش را وارد كرده واين حالت را حفظ كنيد.امتيازتان را بر اساس اينكه انگشتان دستتان چقدر از

انگشتان پا جلوتر (امتياز مثبت) يا عقب تر (امتياز منفي) قرار مي گيرند محاسبه كنيد.اين تمرين را دوبار تكرار كرده و بهترين امتياز را ثبت كنيد.امتياز خود را با امتيازات جدول ذيل مقايسه كنيد.

جدول امتياز دهي براي تست بهينه شده بنشين و بگير

درجه بندي

مردان(سانتي متر)

زنان(سانتي متر)

عالي

27+ >

30+ >

خيلي خوب

17+ تا 27+

21+ تا 30+

خوب

6+ تا 16+

11+ تا 20+

متوسط

0 تا 5+

1+ تا 10+

معمولي

8- تا 1-

7- تا 0

ضعيف

19- تا 9-

14- تا 8-

خيلي ضعيف

19- <

14-<

 

گرم كردن ها (warm up) :

هر نوع فعاليت بدني نياز به گرم كردن دارد← تغيير وضعيت بدن از حالت استراحت به حالت فعاليت

-         در تمرينات ورزشي هدف كنترل ضربان قلب مي باشد كه هرچه تعداد آن كمتر باشد ← بدن قوي و ورزيده تر شده است كه اين ورزيدگي در حالات عادي بدن تاثير خود را نشان مي دهد.

 

اولين مرحله در گرم كردن بدن بالا بردن ضربان قلب به تدريج و به آرامي مي باشد كه تعداد اين ضربان بين 120 تا 140 ضربه در دقيقه مي باشد.

دومين مرحله انجام حركات كششي ( انعطاف پذيري ) :

1-    نرمش هاي پويا

2-    نرمش هاي ضربه زننده ( براي كشيدگي كل اندام بخصوص قفسه سينه )

3-    PNF ← كه بايد زير نظر متخصص انجام شود.

4-    نرمش هاي ايستا ← به هر نرمشي كه بدون ضربه و به شكل آرام آرام انجام گيرد مي گويند.

توجه داريم كه زمان انجام هر كدام از اين تمرينات بين 30 تا 40 ثانيه و حتي بيشتر مي باشد.

 

حركت تنفس كامل : اين حركت به منظور آشنايي با روش تنفس صحيح انجام مي شود.

1-    شكم را به داخل بكشيد و هواي ريه ها را خارج كنيد.

2-    آرام هوا را به داخل ريه ها بكشيد و شكم را آزاد كنيد.

3-    عمل (دم) هوا كشيدن را همچنان ادامه دهيد تا سينه شما باد كند.

4-    دم را ادامه دهيد و شانه ها را بالا بياوريد.

5-    پنج ثانيه نفس را نگهداريد.

6-    هوا را از ريه ها خارج نمائيد.

شانه و سينه را رها كنيد ، شكم را به داخل فرو بريد و اين حركت را دوبار انجام دهيد.

 

تنفس كامل در حالت ايستاده

1-    بايستيد ، پاها كنار هم باشند.حال با فرو بردن شكم ، نفس را از ريه ها خارج كنيد.در اين حالت عضلات را آزاد كرده تا در بدن به شكل منحني در آيد.

2-    حال با يك نفس عميق شكم را به جلو ببريد.در اين حالت آهسته دست ها را از پهلو بالا آورده و كف دست را رو به بالا نگهداريد.

 

 

3-    باز هم به تنفس ادامه دهيد تا ريه ها پر از هوا شوند.در اين حالت دست ها را بالا آورده و در بالاي سر نگهداريد  همزمان روي پنجه پا بلند شويد و در همين حال 5 ثانيه متوقف گرديد.

4-    آهسته دستها را پايين آورده و آويزان نموده و همزمان هوا را از ريه ها خارج نمائيد.

اين حركت را بدون وقفه 5بار انجام دهيد سپس به حالت چهار زانو نشسته و 2 با ر حركت تنفس كامل را انجام دهيد.

 

حركت شير: اين حركت به مظور تقويت عضلات گردن و صورت انجام مي شود.

1-    آرام روي پاشنه هاي پا بنشينيد و دستها را روي زانو ها قرار دهيد.

2-    آهسته بدنتان را به سمت جلو متمايل سازيد.

3-    حال چشمان را باز و زبان را از دهان خارج نمائيد.همزمان انگشتان را باز كنيد.

 

تمرين پوست سر: اين تمرين براي خوش حالت شدن موها و نشاط  انجام مي شود.

1-    چهارزانو بنشينيد و با دست ريشه هاي مو را بگيريد.

2-    حال به مدت 25 ثانيه ، يكنواخت پوست سر را به جلو و عقب حركت دهيد.

كمي استراحت نمائيد.

توجه نمائيد كه پوست سر احساس سوزش و خارش نمايد.

 

خمش پشت : اين تمرين براي تقويت پاها و قوزك پاها انجام مي شود.

1-    آرام روي پاشنه هاي پا بنشينيد ، زانو ها را به هم جفت كنيد.

2-    با نوك انگشتان در طرفين بدن زمين را لمس نمائيد.بدون آنكه تماس دست شما با زمين قطع شود،بازوها را به عقب ببريد.

3-    در همين حال آهسته سر را در عقب پايين بياوريد.

همزمان ستون فقرات را به طرف داخل انحناء دهيد.دقت كنيد كه روي پاشنه هاي پا نشسته باشيد و زانو ها به هم چسبيده باشد . در همين حال 20 ثانيه متوقف شويد.

 

ايستادن روي سر: اين تمرين براي زيبايي چهره ، تقويت مو و بالا بردن سطح هوشياري و زكاوت انجام مي شود.حركات اين تمرين به كمك يك متكاي كوچك انجام مي شود.

1-    آهسته روي زانوها بنشينيد و انگشتان دست را درهم قلاب نمائيد.

2-    محكم دستها را روي متكا قرار دهيد.

3-    آرام قسمت بالاي سر را روي متكا بگذاريد.

با دستهاي قلاب شده از پشت سر ، سر را كلاف نمائيد.

4-    با فشار روي انگشتان پا ، بدن را بالا بياوريد.

5-    آهسته با جلو آوردن پنجه هاي پا ، زانوها را تا آنجا كه مي توانيد به سينه نزديك كنيد.

در همين حالت 20 ثانيه متوقف شويد ،‌ آنگاه زانوها را به زمين بياوريد.

6-    در حاليكه سر همچنان روي متكا قرار دارد، بيست ثانيه ديگر متوقف شويد.

سپس سر را بالا آورده ، چهار زانو بنشينيد. پس از كمي استراحت دوبار طبق دستور عمل ( تنفس كامل ) را انجام دهيد و سپس استراحت نمائيد.

 

حركات تكميلي براي انبساط سينه :

1-    در حركات تكميلي ابتدا آهسته و بدون فشار از قسمت كمر به عقب خم شويد.هر گاه احساس ناراحتي كرديد ، كمي ملايمتر تمرين كنيد.دقت كنيد ه چشمها باز باشد و زانوها خم نشود.همانطور كه به عقب متمايل هستيد تا پنج ثانيه متوقف شويد.

2-    حال آرام به جلو خم شويد ، پيشاني روبروي زانو قرار گيرد ، دستها را كمي به عقب بالا برده  و همانطور نگهداريد.در اين حالت تا 20 ثانيه متوقف شود.آهسته به حالت ايستاده برگرديد ،  دستها را آزاد رها كنيد و كمي استراحت كنيد.

 

كشش پشت :

1-    مچ پاها را محكم نگهداريد ، اگر قادر نيستيد در حد توان خود انجام دهيد.

2-    مچ پاها را محكم گرفته و تا مي توانيد بدن را پايين بياوريد. دقت كنيد پيشاني روبروي زانو باشد.

حال آرنجها را به سمت خارج خم نمائيد.توجه داشته باشيد كه زانوها خم نشوند و بر خود فشار نياوريد.

در همين حال 20 ثانيه متوقف شويد ،‌ سپس آهسته به صورت قائم بايستيد.

 

حركت كبرا :

1-    پيشاني را روي زمين گذاشته و دستها را در طرفين قرار دهيد.

2-    حال بدن و سر را بلند كنيد.

3-    آهسته دستها را به زير شانه ها آورده و با كمك دستها بلند نمائيد.چ

4-    تا مي توانيد به عقب خم شويد. دقت كنيد كه آرنجها راست باشد.به ستون فقرات انحناء دهيد ، پاها به حالت آرام و شكم روي زمين قرار داشته باشند.

در همين حال 20 ثانيه توقف نمائيد.

5-    آرام بدن را پائين بياوريد.

6-    صورت را روي زمين گذاشته و استراحت كنيد.

پس از رفع خستگي يكبار ديگر تمرين نمائيد.

 

بالا كشيدن هاي شكم : اين حركت موجب كشش عضلات شكم مي گردد.

1-    به حالت چهار زانو بنشينيد.

2-    عضلات شكم را تا آنجا كه مي توانيد محكم نگهداريد و با يك دم عميق به اين انقباض شدت بخشيد ، سپس بازدم كنيد و عضلات شكم را آزاد سازيد.

اين عمل را تكرار نمائيد.توجه كنيد كه در تكرارها بيشتر به عضلات شكم فشار آوريد.

 

تمرين بعدي :

1-    در اين حالت شكم را بالاتر مي كشيم و حركت قبلي را تكميل تر مي كنيم.

توجه نمائيد هنگامي شكم كاملا بالا آمده كه در بالا كشيدن شكم قادر به وارد ساختن هوا در ريه ها نباشيد.

دم عميق داشته باشيد و ريه ها را در حالت بازدم نگهداريد و بار ديگر بالا كشيدن شكم را آغاز نمائيد.

چند لحظه مكث كرده و سپس عمل بازدم را انجام داده و استراحت نمائيد.

مجموعه اين حركات را مي توان( مكيدن شكم) نيز ناميد.

هنگام انجام اين عمل ، بايد احساس كنيد كه از ناحيه شكم آنهم به طور عميق نفس مي كشيد و ريه ها خالي از هوا مي باشد.حال بازدم عميقي نموده و دوباره عمل (بالا كشيدن شكم ) را تكرار نمائيد.

2-    بازدم نموده و بلافاصله با فشار عضلات شكم را جلو بياوريد و پس از چند لحظه استراحت ، اين عمل را تكرار كنيد.

اگر نتوانستيد شكم خود را بالا بكشيد ، بدون توجه به موقعيت خود ، عمل انقباض را انجام دهيد.

 

بالا كشيدن شكم در حالت چهار دست و پا : اين تمرين علاوه بر منافعي كه براي امعاء و احشاء و غدد داخلي بدن دارد ، موجب مي گرد كه شكم شما حالت عادي خود را حفظ كرده و هرگز جلو نيايد.

1-    زانوها را روي زمين قرار داده ، دستها و انگشتان را مستقيم روي زمين بگذاريد.سر را پائين بياوريد.شكم به حالت عادي باشد.

2-    با تنفس عميق شكم را بالا بكشيد ، چند لحظه بد بازدم نموده و استراحت نمائيد.دراين تمرين اگر ناتواني احساس كرديد ، بدون آنكه مايوس شويد به دشواري آن نيز بينديشيد.شما اگر فقط عمل انقباض را هم انجام داده باشيد ، كارتان بسيار موثر بوده است.

 

 

تنفس كامل در حالت ايستاده :

1-    به حالت خميده ايستاده و دستها را روي رانها قرار دهيد.

2-    حال چند بار عمل بازدم انجام داده و تا آنجا كه ميتوانيد شكم را به بالا ببريد.

3-    ريه ها را از هوا خالي نموده ، قائم بايستيد و استراحت كنيد.اين حركت را 5 بار تكرار نمائيد.

در انجام اين حركات دقت كنيد كه ...

-         هر چه ريه ها خالي از هوا باشد و نفس را عميقا خارج كرده باشد انجام اين حركت آسان خواهد بود.

-         هنگاميكه شكم را بالا مي بريد هوا وارد ريه ها نكنيد.

-         حركات بالا كشيدن و ناگهان جلو آوردن بيشتر خواهد بود.

خمش پهلو: اين تمرين براي كاستن سستي و ركود انجام مي شود.

1-    ايستاده پاشنه هاي پا را به هم بچسبانيد.آهسته دستها را بالاي سر آورده و رو به يكديگر قرار دهيد.حالا آرام حدود 10 سانتيمتر به سمت چپ خم شويد.

دقت كنيد زانوها خم نشود و دستها موازي يكديگر باقي بمانند در اين حالت 5 ثانيه متوقف شويد.حال آرام به حالت اول برگرديد و اين حركت را در سمت راست تمرين كنيد و 5ثانيه متوقف گرديد.سپس آرام و بدون ناراحتي دستها را پائين آورده و استراحت نمائيد.

2-    دستها را بالاي سر نگه داشته و به سمت چپ كمر را خم نمائيد. دقت كنيد دستها موازي يكديگر باشند.در همين حال 5ثانيه متوقف شويد.آنگاه راست بايستيد...

(اين تمرين براي  محكم و باريك نمودن كمر انجام مي شود)

3-    دستها را بالاي سر ببريد. تا آنجا كه مي توانيد به سمت چپ خم شويد.دقت نمائيد كه دستها موازي باشند.هنگام احساس كشش و سفت شدن پهلوي راست ، درهمين حال 10 ثانيه متوقف شويد.آنگاه به حالت اول برگرديد.نظير اين حركت را در سمت چپ انجام دهيد.

حال دستها را پائين آورده و استراحت كنيد.

خمش پشت :

-         بازوها و انگشتان درست قرار داشته باشند.

-         ستون فقرات انحناء داشته باشد.

-         روي پاشنه ها نشسته باشيد.

-         سر به عقب آويزان باشد.

-         زانوها به هم چسبيده باشند.

 

كشش پشت :

1-    پاها را به موازات هم دراز كرده و به هم بچسبانيد.

2-    به آرامي بر روي پاها خم شويد.

توجه داشته باشيد:

-         آرنجها به سمت خارج خم شده باشد.

-         تا آنجا كه مي توانيد سر به طرف زانو قرار داشته باشد.

3-    روي شكم دراز كشيده و چانه را روي زمين قرار دهيد.

دستها را به پهلو برده و انگشتان را مشت نمائيد.

دقت كنيد كه انگشت روي شست روي زمين باشد.

4-    مشتها را به زمين فشار دهيد.

حال آهسته پاي چپ را تا آنجا كه مي توانيد بلند نمائيد.

پا را آرام پائين بياوريد.

چند لحظه استراحت كنيد.

5-    مشت ها را به زمين فشار دهيد.

هر دو پا را حدود 10 سانتيمتر از زمين بلند كنيد.

در همين حال 5 ثانيه متوقف شويد و سپس استراحت نمائيد.

حال آرام پاها را پائين آورده و سپس استراحت كنيد.يكبار ديگر اين حركت را تمرين كنيد.

 

حركت ملخي : اين تمرين پاها را متناسب مي سازد.

نفس كوتاهي كشيده ، مشتها  را به زمين فشار دهيد.آهسته پاها را از حركت قبلي بيشتر بلند كنيد.در همين حال 5 ثانيه متوقف شويد.سپس پاها را پائين آورده ، عمل بازدم را انجام دهيد.پس از مدت كوتاهي استراحت يكبار اين حركت را تمرين نماييد.

انبساط سينه :

1-    راست بايستيد و پاي چپ را به پهلو دراز كنيد.

2-    به جلو خم شويد ، بدن را كمي به پهلو چرخ دهيد ، سر را تا آنجا كه مي توانيد به سمت زانو خم نمائيد ، زانوها را راست نگه داشته تا در عضلات زانو كشش احساس نمائيد دستها را نيز به سمت عقب ببريد.

در اين حالت 10 ثانيه متوقف شويد و سپس راست بايستيد.

اين حركت را روي پاي ديگرانجام دهيد.

يكبار ديگر تكرار كنيد.

كمي استراحت نموده و آماده تمرين بعدي شويد.

 

آرنج به زانو : اين تمرين براي باريك نمودن كمر انجام مي شود.

1-    در حالت چهار زانو ، آرنجها را عقب كشيده و انگشتان را پشت سر قلاب كنيد.

2-    آرام تا آنجا كه مي توانيد به سمت چپ خم شويد.در صورت امكان آرنج را روي زمين تماس دهيد ، اگز قادر نيستيد به خود فشار نياوريد.دقت كنيد كه زانوها روي زمين باشد.آرنج راست در سمت بالا قرار مي گيرد.در همين حالت 5  ثانيه متوقف شويد.

3-    آهسته به حال نشسته در آئيد.

4-    با چرخش بدن به سمت چپ ، آرنج راست را پائين آورده و با زانوي چپ تماس دهيد.دقت كنيد كه هر دو زانو روي زمين باشند.در اين حالت 5 ثانيه متوقف شده وو سپس آرام به حال نشسته در آئيد.

5-    حال نشسته ، تا آنجا كه مقدور است به سمت راست خم شويد.اگز مي توانيد آرنج راست را با زمين تماس دهيد.دقت كنيد كه دو زانو روي زمين و آرنج چپ درسمت بالا باشند.در اين حالت 5 ثانيه متوقف شويد آنگاه آهسته به حالت نشسته در آئيد.

6-    آهسته بدن را پائين آورده و به طرف راست بچرخانيد.آرنج چپ را به زانوي راست تماس دهيد.در اين حالت پنج ثانيه متوقف شده و سپس آرام به حالت نشسته در آييد.

 

بلند كردن پهلو :

1-    روي قسمت چپ بدن دراز بكشيد.حال سر را روي زمين قرار داده و پاها را به هم بچسبانيد.

2-    حال آهسته تا آنجا كه مي توانيد پاي راست را بالا ببريد.در اين حالت 10 ثانيه متوقف شويد سپس آرام پا را پائين بياوريد.

3-    حال با فشار دادن دست روي زمين پاهاي به هم چسبيده را بالا ببريد.

دقت كنيد كه « پاها به چپ يا راست متمايل نشود و مستقيم بالا روند.در همين حالت 5 ثانيه متوقف شويد.حالا آهسته پاها را پائين آورده و كمي استراحت نمائيد.

4-    حركت بلند كردن پا را در طرف چپ بدن انجام دهيد.براي اين حركت ابتدا پاي چپ را و سپس هر دو پا را تا حدي و سر انجام تا آنجا ه مي توانيد هر دو پا را بالا برده و در پايان هر حركت 5 ثانيه متوقف شويد و سپس حركت پايئن آوردن پاها را به آرامي انجام داده و آنگاه استراحت كنيد.

 

حركات آرام : اين تمرين به منظور تقويت و محكم ساختن بدن انجام مي شود.

اين حركات عضلات شكم و رانها را تقويت مي نمايد.

1-    بنشينيد ، پاها را دراز كرده و با دست رانها را محكم بگيريد.

2-    حال آهسته خود را به پشت خم كنيد.

3-    به خم شدن ادامه داده تا روي زمين قرار بگيريد.همزمان كف دستها را در طرفين بدن روي زمين قرار دهيد.

اين تمرينات شامل حركات آرام در تقويت و محكم ساختن بدن مي باشد.

4-    بلافاصله زانوها را آرام كمي روي بدن خم كنيد.

5-    حالا پاها را راست كرده و بالا ببريد.

6-    آهسته پا را پائين آورده و روي زمين بگذاريد.

7-    دستها را راست نموده و آهسته بدن را بالا بياوريد.

8-    با همين حالت به جلو خم شده و تا آنجا كه مي توانيد سر را به پاها نزديك نمائيد.

 

در اين حالت مدتي متوقف شويد و كمي استراحت نمائيد.

 

بالا بردن پشت : اين حركات براي تقويت و استحكام پائين بدن ، نشيمنگاه و پشت رانها انجام مي گيرد.

1-    دراز بكشيد و پاها را از زانو خم كرده و نزديك يكديگر قرار داده و كف دست را نزديك سر روي زمين بگذاريد.توجه كنيد كه پاشنه ها به هم نزديك باشند.

2-    حال با دستها و پاها به زمين فشار داده و نشيمنگاه را از زمين بلند نمائيد. در اين حالت 10 ثانيه متوقف شويد و سپس بدن را روي زمين بسورانيد.

3-    بار ديگر به زمين فشار آورده ، به گردن قوس داده و بالاي سر را روي زمين قرار دهيد.آنگاه بدن را بلند نمائيد.زانوها را نزديك به هم نگهداريد.در اين حالت 10 ثانيه متوقف شويد.آنگاه آهسته روي زمين قرار بگيريد و به استراحت بپرازيد.دولار بالا بردن پشت و كمر را تمرين كنيد.

 

بقیه مطالب در ادامه مطلب




:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

نماينده جيرفت و عنبرآباد در خانه ملت با اشاره به جلسه اخير كميسيون عمران گفت: يك نظام مدون مديريتي كه همهي شركتهاي هوايي تحت نظارت و مديريت آن ارائه شوند، متاسفانه هنوز در كشور ما وجود ندارد.



حجتالاسلام علي زادسر در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به دومين جلسه كميسيون عمران مجلس در خصوص بررسي مشكلات خلبانان كشور گفت: متاسفانه از نامه خلبانان برخي از مخالفان نظام به ناحق بهرهبرداري سياسي كردند و جامعه خلباني كشور از اين سوء استفاده دشمنان نيز تبري جست و از اين كار ابزار نارضايتي كرد.



زادسر با اشاره به حضور مسئولاني از وزارت راه و ترابري در اين جلسه افزود: نكته مشتركي كه در اين جلسه همه قبول داشتند اين بود كه حق و حقوق خلبانان در جمهوري اسلامي آن گونه كه شايسته ايران است، پرداخت نميشود، ولي هيچ خلباني در ايران نيست كه دريافتي آن كمتراز 5 /1 ميليون تومان در ماه باشد. البته دريافتي برخي از كمكخلبانها كمتر از يك ميليون است كه عنوان شد درصدد هستند در آينده نه چندان دور وضعيت حقوقي آنها را بهتر كنند.

اين نمايندهي پيگيري كنندهي مشكلات خلبانان گفت: مدير عامل شركت هوايي آسمان در اين جلسه مدارك مستندي را از ادارهي مالي آسمان به جلسه آورده بود و آنها را ارائه داد كه آن مدارك گفتههاي وي را تاييد ميكرد.

زادسر گفت: البته كسي هم در اين جلسه رد نكرد كه برخي از خلبانها به خاطر مسايل معيشتي بعضا به شغل دوم روي ميآورند و اظهار اميدواري كردند كه در آيندهي نه چندان دور مشكل خلبانان و كمك خلبانان و كادر فني و ساير افراد در اين امر را حل كنند.

وي ادامه داد: حتي عنوان شد اگر ما نتوانستيم آنگونه كه شان خلبانها اقتضا ميكند آنها را تامين كنيم، علت اين است كه دخلمان با خرجمان برابري نمي كند. دولت چندين سال است مصرانه تاكيد ميكند كه حق افزايش بليط را نداريد، در حالي كه ارزانترين كشورهاي دنيا يعني كشورهاي آفريقايي هر ساعت پرواز آنها حداقل شصت دلار است در حالي كه در كشور ما حداقل بين 27 تا 30 دلار است. در واقع ساعت پرواز ما از فقيرترين كشورها ارزانتر است.

اين نماينده مجلس افزود: در پاسخ به اين مطلب رييس سازمان هواپيمايي كشور با صراحت اين مساله را تاييد كرد و از مجلس خواست در اين رابطه كاري انجام دهد چون دولت كاري درا ين خصوص انجام نميدهد.

نمايندهي جيرفت و عنبرآباد تصريح كرد: نكتهي ديگري كه همه قبول داشتند اين كه برخي خلبانان زبدهي ما توسط برخي شركتهاي خارجي دعوت و با حقوقهاي كلان جذب آنها شدهاند. در اين جلسه نماينده شركت ماهان اظهار داشت كه نورم حقوق بينالمللياش با توجه به سابقه كار و نوع هواپيمايي كه ميپراند 20 هزار دلار است و شركت ماهان به وي 4 ميليون تومان ميدهد و راضي است؛ و اگر همه شركتها با همين تناسبي كه ماهان اقدام كرده اقدام كنند همه خلبانهاي ما راضي ميشوند و آنهايي هم كه جذب شركتهاي خارجي شدهاند به كشور بر خواهند گشت.

وي با بيان اين كه برخي شركتها از دخالت بخشهاي ديگر به غير از سازمان هواپيمايي گلايهمند بودند، گفت: در اين جلسه عنوان شد در خصوص آموزش خلبان و تربيت آنها در مقايسه با كشورهاي ديگر، به رغم هوش سرشار ايرانيها و كارآمدي خلبانهاي ايراني به اين مساله بايد توجه شود كه رييس هواپيمايي كشور اين مساله را بدين گونه قبول نداشت و مدعي بود كه وضع آموزش خلبانها خوب است، ولي بايد خوبتر شود و يا در خصوص به روز نبودن صنعت هواپيمايي كشور بحثهايي شد و عنوان كردند كه خلبانهاي ايراني از خودگذشتگي ميكنند، چون اكثر هواپيماهاي ما قديمي است و تنها به خاطر كارآمدي و مهارت خلبانهاست كه كمتر با مشكل مواجه ميشويم.

به گفتهي وي، متاسفانه هواپيماهاي خريداري شده هم دست دوم بوده و از رده خارج شدهاند و تاكيد شد كه حتما ناوگان هوايي ما نوسازي و تجهيز و به روز شود.

به گفتهي زادسر، نتيجهي جلسه اين شد با توجه به اين كه از دوازده اسفند بودجه در دستور كار مجلس قرار ميگيرد و تا هفتهي آينده بيشتر فرصت نيست، رييس كميسيون عمران مجلس يك هفته فرصت داد كه شركتهاي هوايي و سازمان هواپيمايي كشور با مقايسهاي در مورد آموزش و تربيت خلبانها با قبل از انقلاب و آموزش خلباني در دنيا، آماري به اين كميسيون ارائه دهد و اعلام كنند كه مهاجرت خلبانها چه اندازه بوده و چرا اين كار صورت گرفته است؟ و گزارشي هم از تعداد خلبانهاي خارجي كه در ايران پرواز ميكنند همراه با دريافتي ماهانهي آنها ارائه شود.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

شغل خلبانی
تعریف عملیاتی شغل 
به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیئ پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شمال می شود.
یک جمله ی معروف می گوید:
))شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.

تاریخچه شغل 
این شغل از زمانهای دور بوده است. اما در حال حاضر دانشکده های خلبانی دایر شده اند و علاقه مندان به این شغل می توانند به صورت تخصصی تر در این دانشکده ها به تحصیل مشغول شوند. 

شرایط احراز
 دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه و برخورداری از سلامتی جسمی و اخذ گواهینامه خلبانی مخصوص و احراز ساعت پرواز.

خصوصیات جسمانی شغل مدت و راههای آموزش و هزینه های احتمالی
این شغل دایما فکر شما را درگیر می سازد و شما برای این که بتوانید در شغل خود موفق باشید نیازمند حداکثر رفاه و حداقل درگیری و اغتشاش فکری در ساعات غیر کاری است.
در غیر این صورت شما در انجام وظایف خود با مشکل رو به رو می شوید.
علاوه بر این خلبان شکاری مسئول دفاع از یک ملت است.. مسئولیت سنگین به آرامش روانی نیازمند است.

شرایط محیط کار:
خلبان در محیطی کاملا امروزی و پیشرفته کار می کند و با افراد متشخّص سر و کار دارد و ادب و شخصیت مناسب از الزامات یک خلبان است.محیط کار خلبان کوچک است و معمولا بیشتر کار او در داخل کاکپیت هواپیما انجام می شود که دقت بسیار زیادی مورد نیاز است.جمله ای می گوید : <دونیای خلبانان کوچک است.



میزان متوسط حقوق و مزایای شرایط ارتقاء شغل
همانطور که در بند های پیش گفته شد خلبان باید کاملا بی دغدغه زندگی کند و علاوه بر این ارزش کاری که وی انجام می دهد بسیار زیاد است و همچنین هزینه ی زندگی وی به دلیل هزینه ی زیاد حفظ سلامتی کامل او بیش از دیگران است.
حداقل حقوق خلبانان در دنیا ۵۰۰۰ دلار حدود چهارو نیم میلیون تومان می باشد و اریاتور افغانستان این مبلغ را به خلبانان کم تجربه اش می دهد.متاسفانه در کشور ما این مبلغ ۳۰۰۰ دلار است کا با افزایش صد در صدی در سال ۸۲ به این رقم رسیده است.در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه ی سرهنگ تمامی با ۲۰ سال سابقه تنها یک میلیون و هشتصد هزار در ماه حقوق می گیرد.۱۵۰۰۰ میلیون دلار پایه ی حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است پس ما از دنیا خیلی عقب هستیم.در امریکا یک خلبان نیروی هوایی اگر سه ماه در شرایط جنگی خلبانی کند می تواند تا پایان عمر بدون داشتن هیچ شغلی در بهترین محله های نیویورک گرانترین شهر امریکا زندگی کند.و متاسفانه خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از مشکلات مالی رنج می برند.

نمونه ای از وظایف و مسئولیت های شغل :
یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.
طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند.این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.
در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.
در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرارمی دهد.
یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.
این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد
در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسئول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.
افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود.
پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.

 
روابط انسانی حاکم بر محیط کار 
در این شغل انسان باید دارای روحیه قوی باشد تا بتواند با بقیه افراد زود کنار بیاید و روابط خوبی با آنها برقرار کند. روابط دوستانه در این شغل خیلی به موفقیت در این شغل کمک می کند. 

آینده نگری در ارتباط با شغل با توجه به شرایط اجتماعی 
زندگی یک خلبان یک زندگی خاص است که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه ی بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه ریزی شده و نظامی وار خلاص شوید.
توصیه می شود حتما در مورد این شغل با خلبانان صحبت کنید.

ارتباط شغل با مشاغل دیگر 
این شغل با مشاغل ارتشی در ارتباط است.

اهمیت شغل در ارتباط به خدمت به جامعه و نقش آن در خودکفایی کشور
این شغل برای کشور خیلی مهم است و برای حفظ نظم و حفاظت کشور اهمیت زیادی دارد. 


محل کسب اطلاعات بیشتر
خلبانان مهربان نیروی هوایی ارتش که امروز مورد بی توجهی قرار دارند در ستاد فرماندهی نیروی هوایی در خیابان پیروزی تهران و در پایگاه های شکاری سراسر ایران حضور دارندو می توانید سوالات خود را از انها بپرسید.
شما در جریان یک پرواز مسئول جان صدها نفر که هزاران چشم به راه دارند هستید.داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه ی تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد و اغلب افراد از آن بی بهره اند و با به میان آمدن موضوع مرگ کنترل اعمال خود را از دست می دهند گرفتن بهترین تصمیم در کوتاه ترین زمان با حفظ خونسردی همان مدیریت عالی بحران است.پس از اعلام مسیر و جهت جغرافیایی مقصد به مسافران و برج مراقبت پس از خالی شدن و گرفتن اجازه ی تیک آف یا برخاستن از زمین اقدام به بلند شدن می کند.پس از این خلبان با مهندس پرواز و یا مهندس فنی هواپیما در محل توقف هواپیما حاضر می شوند و خلبان پس از حصول اطمینان از سلامت پرواز فرم نهایی را به معنای آمادگی شرایط برای پرواز امضا می کند.طی تمام این مراحل شما وظایف متغیر و بعضا ثابتی را بر عهده خواهید داشت.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

بدنبال انتشار خبر غم انگيز ديگري از سقوط يك هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي ايران اير در اروميه و جان باختن ده ها تن از ايرانيان در آن, يكي از خوانندگان كه در زمان حكومت شاهنشاهي از دست اندركاران صنعت هوانوردي ايران بوده و امروز بعنوان بازنشسته اي در سوئد نظاره گر حال و روز امروز شركت هواپيمايي ملي ايران است مطلب جالبي را تحت عنوان "پرواز نيويورك – تهران بلندترين پرواز غير تجاري جهان در زمان خود " براي سايت ارسال نموده است كه عينا در ذيل منتشر مي شود:پرواز نيويورك – تهران بلندترين پرواز مسافري جهان در زمان خودهنگامي كه اولين پرواز شركت هواپيمايي ايران اير در سال 1976 (سه سال قبل از انقلاب) از فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران بسوي نيويورك به پرواز در آمد افتخاري تاريخي نيز بنام شركت هواپيمايي ملي ايران به ثبت رسيد. اين پرواز بلندترين پرواز غير تجاري بدون توقف در دنيا بود كه تا آن زمان انجام مي شد و خيلي زود تبديل به سمبلي از عزم و بلندپروازيهايي ملتي شد كه با اميد به آينده در قلب هاي جوانانش, با چنان سرعتي بي همتا به پيش مي تاخت كه حسادت همه ملل منطقه را بر مي انگيخت.در واقع ايده ساخت هواپيماي بوئينگ 747 اس پي به خاطر پرواز تهران- نيويورك ايران اير مطرح شد كه در زمان شروع (سال 1976) بلندترين پرواز غير تجاري در دنيا به حساب مي آمد. پس از آن اولين سفارش بوينگ ۷۴۷-100 بي در ماه ژوئن سال 1978 از سوي شركت هواپيمايي ايران اير تسليم شركت هواپيماسازي بوئينگ گرديد و در ماه اوت سال 1979 اولين هواپيماي بوينگ ۷۴۷-100 بي براي ايران اير ساخته شد (منبع: اطلاعات شركت بوئينگ / دانشنامه ويكي پديا).شركت هواپيمايي ايران اير, در ايراني كه دست دوستي اش به سوي همه ملل جهان دراز بود, در مدت زمان كوتاهي موفق شد تا بعنوان يك شركت هواپيمايي مدرن, امن و بلند پرواز به چنان پرستيژ و موقعيت بين المللي برجسته اي دست يابد كه حتي تصور آن براي مقامات حمل و نقل هوايي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز دور از ذهن بود.


اليزابت تيلور هنرپيشه برجسته در اولين پروازمستقيم ايران اير مابين ايران و آمريكا. ايستاده در كنار خانم تيلور اردشير زاهدي سفير شاهنشاهي ايران در واشنگتن , دو ميهماندار ايران اير در لباس هاي سنتي ايران و منوچهر گودرزي سركنسول ايران در نيويورك
برنامه همچنين بر اين بود كه با وارد كرن هواپيماهاي از نوع "كنكورد" به ناوگان پروازي ايران اير مدت زمان پرواز از تهران به شهرهاي مهم و دوردست جهان كمترين آن در تمامي منطقه خاورميانه باشد و سپس با آغاز بهره برداري از فرودگاه بين المللي آريامهر تهران اين فرودگاه تبديل به بي رقيب ترين فرودگاه ترانزيت نه تنها منطقه بلكه در كل قاره آسيا گردد.در فيلم تبليغاتي زير متعلق به شركت ايران اير كه به زبان انگليسي از شبكه هاي تلويزيوني كشور آمريكا در دهه 70 ميلادي پخش مي*شد گزارشگر و مسافري مي گويد: ... در نيويورك سوار هواپيماي بويينگ 747 شدم و دقيقاً يازده ساعت و پانزده دقيقه بعد در پايتخت زيبا و هيجان انگيز ايران، تهران فرود آمدم. در ضمن ايران*اير, يك مايل فراتر از هواپيماهاي ديگر در هوا پرواز مي*كند. پرواز بسيار راحت و آرام بود. غذاي عالي پارسي خوردم، و از ميهمان نوازي خوب پارسيان لذت بردم. حالا آماده ام كه به سياحت تهران و ديگر ديدنيهاي سرزمين هزار و يك شب بروم...



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

فرودگاه بین‌المللی شیراز(IATA: SYZ, ICAO: OISS) در شیراز و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این فرودگاه پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و علاوه بر داشتن پروازهایی به شهرهای داخلی ایران، تعدادی پرواز خارجی و به خصوص به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. این فرودگاه همچنین دارای کاربرد نظامیست.

فرودگاه بین‌المللی شیراز دارای ۲ باند پروازی آسفالته، یکی به طول ۴۲۷۲ متر و دیگری به طول ۴۳۳۴ متر است. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز با دارابودن دستگاههای کمک ناوبری مدرن و کارآمد از قبیل دستگاه رادار PSR-SSR که یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای دنیا می‌باشد همچنین دستگاههای NDB - DME - DVOR و ILS یکی از فرودگاههای ایمن و مجهز در سطح کشور بوده و پذیرای تمامی تایپهای پروازی می‌باشد و به لحاظ سیستمها ی هواشناسی، ارتباطی و رادیویی از تجهیزات پیشرفته و قابل اطمینان برخوردار می‌باشد.

همچنین ساختمان فنی و عملیاتی تازه تاسیس فرودگاه شیراز مشتمل بر طبقات اداری و پشتیبانی و فنی و عملیاتی و برج مراقبت با ارتفاع بالغ بر ۴۵ متر از سطح زمین با تجهیزات اداری و عملیاتی پیشرفته با وسعت حدود ۷۵۰۰ متر مربع همراه با ساختمانهای فنی و موتورخانه و سالن آمفی تئاتر وپذیرائی و فضای سبز زیبایی حدود ۵۰٫۰۰۰ متر مربعی یکی از چشم اندازها و شاخص‌های قابل توجه این فرودگاه می‌باشد.


خطوط هوایی 

فرودگاه شیراز در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی

ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه شیراز 

با اتمام طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی فرودگاه شهید آیت اله دستغیب شیراز ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه از ۴ میلیون نفر به ۱۰ میلیون مسافر در سال افزایش میبابد. طرح توسعه فرودگاه در دو فاز کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی شده‌است که توسعه ترمینال داخلی فرودگاه در ادامه ترمینال فعلی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع از جمله طرحهایی است که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

امکانات و تسهیلات فرودگاه شیراز 

شامل CIP-VIP، پارکینگ خودرو، رزرواسیون هتل، کیوسک اطلاع رسانی، انواع غرفه ها، مسجد، اطلاعات پرواز، باجه ارزی، خود پردازها و تسهیلات جهت معلولین.

صدور ویزا در فرودگاه شیراز 

در حال حاضر تمام گردشگران و تجار غیر ایرانی کشورهای مختلف به استثنای کشورهای آمریکا، کانادا، کلمبیا، بریتانیا، پاکستان، عراق، افغانستان، اردن، بنگلادش و سومالی پس از ورودی به کشور ازطریق فرودگاه شیراز می‌توانند ویزای توریستی دو هفته‌ای در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه دریافت کرده و به کشور وارد شوند.

بخش‌های فرودگاه

۱- ترمینال ورود پروازهای خارجی ۲- سالن بارانداز ۳- سالن گمرک با مساحت حدود ۷۵۰ متر مربع ۴- سالن عمومی مستقبلین و مشایعین ۵-سالن ترانزیت مرزی ۶-سالن ترانزیت و تشریفات پروازی


تعدد و تنوع پروازی در فرودگاه شیراز

فرودگاه بین‌المللی شهید آیت اله دستغیب شیراز دارای ۱۵ مسیر هوایی (ROUTE) می‌باشد که در مسیرهای داخلی به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، آبادان، بوشهر، بندرعباس، لارستان، لامرد، کیش، لاوان، قشم، سیری، ماهشهر، خارک، عسلویه و رشت پرواز دارد.

در مسیرهای خارجی نیز به کشورهای چون مالزی، سوریه، قطر، امارات متحده عربی (دبی، ابوظبی و شارجـه)، کویت، بحرین و عربستان و بصورت موردی به ترکیه، روسیه، پاکستان، مصر و سودان نیز پرواز انجام می‌شود و همچنین به تازگی پروازهای مستقیم شیراز - لندن و شیراز - استانبول برقرار شده است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

در زمان نوجوانی سه موضوع نوجوانان و جوانان را تشویق میكند تا خلبان هواپیما ی مسافربری شوند :اول عشق پرواز  .. دیدن همه جهان بدون خرید بلیط و سوم حقوق آن كه همیشه به نظر می رسد خیلی بالاست .

هنوز هم ممكن است این سه عامل مشوق خوبی برای خلبان شدن باشد

حالا اگر علاقه مند  هستید از میزان حقوق دریافتی خلبانان آگاه شوید با ما همراه باشید .

اكثر شركت های هواپیمایی حقوق دریافتی خلبانان خود را ساعتی محاسبه میكنند  ولی یك حداقل ساعت را برایشان در نظر میگیرند كه در حدود 70 ساعت است .

یك قانون كلی این است كه هر چه هواپیما بزرگتر و سال های كار آن بیشتر باشد حقوق بیشتری دارد و البته یك استثنای بزرگ وجود دارد به نام شركت ((سات وست ارلاینز))

southwest airlines))  ایلات متحده  چون تمام هواپیماهایش بوئینگ 737 است تا خلبان خوب خود را از دست ندهد . بالاترین حقوق را برای خلبانانش در نظر می گیرد . بی خود نیست كه این شركت با داشتن بیش از 500 هواپیما كه بیش از سی سال نیز از تائسیس آن می گذرد . تا به حال سقوط نداشته است . پول خوب می دهد و خلبان خوب استخدام میكند و تنها شركت هواپیمایی مرتب سود ده ایالات متحده است.حقوق خلبان

 

در حال حاضر به نظر میرسد خلبانان A-380  حرف اول را در زمینه حقوق بزنند كه آن هم به خاطر اندازه بسیار بزرگ این هواپیما است . خلبانان بوئینگ 747 حقوقشان  به اندازه خلبان B-777 است. بعضی از شركت ها مانند امارات . حقوق را به صورت ماهانه می دهند و جزییات مدل و سال های تجربه را اعلام نمی كنند .  بعضی از شركت ها نیز حقوق را به صورت پروازی می دهند مانند شركت سات وست كه در اینجا تبدیل به ساعتی شده است . البته در مورد حقوق بالاب شركت سات وست  باید گفت چون هواپیماهای این شركت به طور متوسط روزی 5/11 ساعت پرواز می كنند و مسیر های پروازی معمولا 2-1 ساعته هستند  تعداد نشست و برخاست برای خلبانان زیاد بوده و ریسكشان نسبت به هواپیماهای بزرگ بیشتر است.

منبع :ماهنامه نوآور


 

 

 

 

شركت

نوع هواپیما

سال تجربه

حقوق ساعتی به دلار

حداقل ساعت پرواز

حداقل حقوق ماهانه به ملیون تومان

سات وست

B-737

1

174

78

13.5

سات وست

B-737

12

198

78

15.5

آمریكن

B-777

12

199

64

12.7

آمریكن ایگل

ATR-72

18

84

72

6

دلتا

B-777

12

186

65

12

امارات

-

18

حقوق ماهانه

-

11

فدكس

A-380

15

248

74

18.3

 نوشته شده توسط : علیرضا فوادیان



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

آموزش کلیدهای Keyboard در شبیه ساز پرواز:

 
 
انتخاب موتور: E+1+2
روشن کردن موتور هواپیما بصورت خودکار: CTRL+E
توجه:  برخی از هواپیماها از طریق فوق روشن نمی شوند و می بایست به صورت دستی برای روشن کردن آن اقدام کرد.
 
افزایش سریع قدرت موتور: F4
کاهش سریع قدرت موتور: F1
افزایش پیوسته قدرت موتور: F3
کاهش پیوسته قدرت موتور: F2
باز کردن فلپ ها (بالچه ها) بصورت کامل: F8
جمع کردن فلپ ها بصورت کامل: F5
باز کردن فلپ ها به میزان دلخواه: F7
جمع کردن فلپ ها به میزان دلخواه: F6
دماغه هواپیما رو به پایین: 8Numpad
دماغه هواپیما رو به بالا: 2Numpad
گردش به سمت راست: 6Numpad
گردش به سمت چپ: 4Numpad
توجه: برای بالا بردن و پایین بردن دماغه و چرخش به سمت راست و چپ می بایست دکمه Num Lock شما خاموش باشد.
 
چرخش به سمت راست برروی زمین: 0Numpad
چرخش به سمت چپ برروی زمین: Enter Numpad
توجه: پس از چرخش برروی زمین با زدن 5Numpad هواپیما مسیر مورد نظر خود را ادامه می دهد و همین طور در آسمان به هنگام دور زدن با استفاده از 5Numpad می توانید هواپیما را به میزان چرخش دلخواه در هوا تنظیم نمائید.
 
بالا رفتن تریم ها: 1Numpad
پایین رفتن تریم ها: 7Numpad
ترمز چرخ سمت راست: F12
ترمز چرخ سمت چپ: F11
ترمز هر دو چرخ ها: . یا Period
ترمز کامل جهت پارک: CTRL+.
باز و بستن چرخ ها : G
باز کردن دستی چرخ ها: CTRL+G
توقف شبیه ساز پرواز: P
باز و بسته کردن صفحه مربوط به برج مراقبت:  پ فارسی یا ~
باز و بسته کردن امکانات موجود در هواپیما مانند GPS ، FMC و ... : Shift+1 ، Shift+2 و ...
روشن و خاموش کردن خلبان خودکار: Z
روشن و خاموش کردن کلیه چراغ هاL:
افزایش سرعت مجازی: R
روشن و خاموش کردن چراغ های فرود: CTRL+L
روشن و خاموش کردن چشمک زن: O
دید سمت راست: 6Numpad
دید سمت چپ: 4Numpad
دید عقب: 2Numpad
دید به سمت بالا در Virtual Cockpit: Shift +Enter
دید به سمت پایین در Virtual Cockpit : Enter + Backspace
توجه: برای انجام دید سمت چپ ، راست و ... می بایست دکمه Num Lock خود را روشن نمائید.
 
دید حالت های مختلف : S
باز کردن درب اصلی: Shift + E
باز کردن درب های دیگر :  Shift + E +2 و سپس 3
حرکت هواپیما به عقب: Shift + P
پاسخ گویی به برج مراقبت: 1 ، 2 و ...
توجه: برخی از افزودنی های شبیه ساز (هواپیماها) از سوی شرکت سازنده امکانات مختلفی را برای محصول خود در نظر گرفته اند از جمله پلکان ، باز شدن بدنه موتور و ...
برای استفاده از امکانات فوق می بایست وارد قسمت تنظیمات صفحه کلید شبیه ساز
(Setting + Control + Assignment Control ) شده و Wing fold/Unfold   را فعال سازید و همچنین اگر از هواپیمای کنکورد در شبیه ساز پرواز استفاده می کنید وارد قسمت فوق شده و تنظیمات مربوط به هواپیمای کنکورد را انجام دهید.

نوشته شده توسط: علیرضا فوادیان



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

تحریم هواپیمایی ماهان تایید شد




اتحادیه اروپا تحریم هواپیمایی ماهان را تایید کرد.
این آخرین خبر در مورد سیستم هوایی ایران است که در ۲۷ سال گذشته شاید سخت ترین تحریم ها یا به عبارت بهتر رویارویی های اقتصادی غرب را تحمل کرده است.
گزارش های موجود نشان می دهد که فقدان دسترسی به استانداردهای ایمنی دلیل اصلی اروپا برای جلوگیری از پروازهای ماهان است. پیش از این البته انگلیسی ها نیز هواپیمایی ماهان را تحریم کرده بودند. با این اتفاق در واقع می توان گفت که آسمان اروپا به روی یکی از شرکت های اصلی هواپیمایی ایران بسته شده است.
شاید حالا دیگر زمان آن رسیده باشد که راهی برای برون رفت از تحریم خطوط هوایی ایران پیدا شود. تحلیلگران بر این باورند که اگر وضع به همین صورت ادامه یابد سایر شرکت های هوایی ایران نیز به زودی با مشکل مواجه خواهند شد.
دیروز مقامات حمل و نقل اتحادیه اروپا با تایید تحریم ماهان اعلام کردند که خط هوایی ماهان و خط هوایی اوکراین ـ مدیترانه به دلیل عدم رعایت استاندارد های امنیتی اتحادیه اروپا در لیست سیاه قرار گرفته و از پرواز به این بلوک منع شده اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، آنها گفتند که اخطار هایی از برخی کشور های اروپایی مبنی بر پرواز های این دو شرکت دریافت کرده اند.
در همین حال شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت؛ اتحادیه اروپا روز سه شنبه (۱۱ سپتامبر) اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل مسائل ایمنی از پرواز به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه منع کرده است.
مقام های حمل و نقل اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل یک شرکت هواپیمایی اوکراینی و شرکت هواپیمایی ماهان را به لیست سیاه شرکت های هواپیمایی افزوده اند که استانداردهای ایمنی و هوایی اتحادیه اروپا را رعایت نمی کنند.
مقام های رسمی اتحادیه اروپا گفته اند که چندین شکایت در زمینه عملکرد ایمنی این شرکت های هواپیمایی دریافت کرده اند. مسوولان این دو شرکت هواپیمایی در مورد نگرانی های اتحادیه اروپا توضیحاتی به مقام های مسوول در این اتحادیه داده اند.
فهرست سیاه هوایی اتحادیه اروپا مرتب به روز می شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه کاملاً فعال هستند.
چندی پیش وزارت حمل و نقل انگلیس نیز پرواز هواپیماهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل ایمن نبودن به انگلیس ممنوع اعلام کرد.
مقامات انگلیسی به شرکت هواپیمایی ماهان اعلام کردند که هواپیماهای این شرکت از این پس حق پرواز در آسمان انگلیس را نخواهند داشت.
با تصمیم دولت انگلیس پنج پرواز هفتگی شرکت هواپیمایی ماهان به انگلیس لغو شد. سهامدار اصلی شرکت ماهان که در سال ۱۹۹۲ در کرمان تاسیس شده، موسسه مولی الموحدین است. این موسسه به گفته مقامات دولتی یک موسسه خیریه است که بخش عمده یی از سهام شرکت خودروسازی کرمان خودرو را نیز در اختیار دارد.
با ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به انگلیس دوباره مساله فرسودگی هواپیماهای ایرانی مطرح می شود. مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های امریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
این تحریم ها بعد از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها امریکایی باشد خریداری کند، حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
آمارهای منتشره نشان می دهد که در طول ۲۵ سال گذشته ۱۷ هواپیمای ایرانی دچار سانحه و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از سرنشینان آنها کشته شده اند. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود ۲۵ سال بوده اما دولت اعلام کرده با خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم و از رده خارج کردن هواپیمای فرسوده، عمر ناوگان هوایی کشور به کمتر از ۲۰ سال رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش رسمی که به تازگی منتشر شده در ایران ۱۵ شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی فعالیت می کنند که ۱۲۲ هواپیما در اختیار دارند. از مجموع هواپیماهایی که شرکت های هواپیمایی در اختیار دارند ۷۴ فروند آنها ملکی و ۳۸ فروند دیگر اجاره یی است که در مسیرهای داخلی و خارجی مسافر جابه جا می کنند.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متوسط عمر هواپیماهای شرکت ماهان ۲۰ سال است که نزدیک به سه سال کمتر از متوسط عمر هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران است.
میانگین سن هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران که به بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پرواز دارد نزدیک به ۲۳ سال گزارش شده است. ایران در طول سال های اخیر تلاش های زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اما عمده این تلاش ها بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته در خرید هواپیما از بند تحریم های امریکا بگریزد.
منبع خبر: آفتاب


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

مديرعامل ايران ايرتور: نمي‌توان تا بهمن توپولوف‌ها را از رده خارج كرد

مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور گفت: با توجه به اينكه هواپيما موجود نيست و از نظر زماني بهمن ماه فرصت كوتاهي براي جايگزين توپولوف‌ها است، تا پايان سال با واردات شش فروند بويينگ MD ديگر 12 فروند توپولوف اين شركت زمين‌گير مي‌شوند.
سيدمهدي صادقي در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره جايگزيني ناوگان توپولوف تا پايان بهمن ماه، ‌گفت: اين شركت 13 فروند هواپيماي توپولوف داشته است كه يك فروند آن اخيرا از رده پروازي حذف شده و 12 فروند ديگر همچنان در حال پرواز هستند. همچنين سه فروند هواپيمايي بويينگ MD به ناوگان اين شركت اضافه شده كه در مجموع 15 فروند هواپيما در ايران ايرتور پرواز مي‌كنند.
 
وي افزود: با توجه به اينكه هواپيما موجود نيست و از نظر زماني فرصت كوتاه است نمي‌توان تا بهمن ماه توپولوف‌ها را از رده پروازي خارج و ناوگان ديگري جايگزين كرد.
 
صادقي با بيان اينكه خروج هواپيماهاي توپولوف‌ خواسته ما نيست، تاكيد سازمان هواپيمايي كشوري است، اظهار كرد: طبق ابلاغ سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان سازمان متولي و حاكميتي حمل و نقل هوايي بايد تا قبل از پايان سال، توپولو‌ف‌ها از پرواز كنار گذاشته شوند؛ اما ما نمي‌خواهيم.
 
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور گفت: طبق برنامه‌ي ابلاغ شده سازمان هواپيمايي كشوري بايد 9 فروند بويينگ MD جايگزين 13 فروند توپولوف 154 شركت هواپيمايي ايرتور شود كه هم‌اكنون سه فروند وارد چرخه پرواز شده و اميد است تا پايان امسال كه فرصت كوتاهي است، بتوان شش فروند بويينگ MD را وارد و عملياتي كنيم.
 
به گفته وي، پس از اين‌كه 9 فروند بويينگ MD وارد آسمان كشور شدند 12 فروند توپولوف اين شركت زمين‌گير خواهد شد.
 
صادقي با بيان اينكه بويينگ‌هاي MD استيجاري جايگزين توپولوف‌هاي ملكي اين شركت مي‌شوند، تصريح كرد: تعداد صندلي‌هاي شركت با 9 فروند بويينگ MD نسبت به قبل كاهش مي‌يابد چراكه هر فروند بويينگ MD داراي 147 صندلي پرواز است در حالي كه هر فروند توپولوف داراي 150صندلي پروازي است، از سوي ديگر 9 فروند جايگزين 13 فروند مي‌شود.
 
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور خاطرنشان كرد: اعتبار جايگزيني توپولوف‌ها با 9 فروند بويينگ MD از اعتبار و نقدينگي شركت تامين مي‌شود و دولت در اين راستا اعتباري در اختيار اين شركت دولتي زيرمجموعه هما، نگذاشته است.
 
گفتني است: درپي وقوع چند سانحه براي هواپيماهاي توپولوف در ايران و ديگر كشورهاي شرقي كه اين ناوگان در آنها به پرواز درمي‌آيد، ‌تابستان امسال سازمان هواپيمايي كشوري تصميم به خروج اين هواپيماها از ناوگان گرفت و پايان بهمن ماه را فرصت نهايي خروج توپولو‌ف‌ها اعلام كرد؛ اين سازمان چندي پيش هم اعلام ‌كرد ذوب آهن هم حاضر به خريد توپولوف‌ها نيست.
 
همچنين چندي پيش برخي رسانه‌ها به نقل از وزير راه اعلام كردند: با توجه به اينكه صندلي‌هاي اين هواپيما مشكل دارد، اين ناوگان پس از اينكه از رده مسافربري خارج شد به عنوان هواپيماي باربري و براي صادرات سبزي استفاده مي‌شود كه البته رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين باره گفت: بايد گزارش‌هاي بررسي اين ناوگان در اختيار وزير راه و ترابري قرار گيرد تا ايشان از نتايج كامل بررسي‌ها مطلع شوند.
 
به گفته سازمان هواپيمايي كشوري خروج هواپيماهاي توپولوف خواسته مردم و مسوولان بوده، لذا برقراري امنيت هوايي مسافران از اهم وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است.
 


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : سه شنبه 1 بهمن 1385برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 یک فروند هواپیمای بویینگ 727 متعلق به شرکت هواپیمایی هما در 7 کیلومتری ارومیه سقوط کرد. خلبان این هواپیما پس از رسیدن به نزدیکی فرودگاه ارومیه به خاطر شرایط نامساعد جوی ، در خواست بازگشت می کند ولی به دلیل دید محدود ، ناگزیر از فرود اضطراری در اطراف فرودگاه می شود که با وجود درختان سیب در منطقه ، این فرود ناکام می ماند و حادثه رخ می دهد. هواپیما حامل حدود یکصد مسافر بود. به علت این که فرایند فرود و سقوط در نزدیکی زمین آغاز شده ، چند مسافر زنده مانده اند که به بیمارستان های شهر و عمدتاً به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شده اند. راه های منتهی به محل حادثه از سوی نیروهای امنیتی مسدود شده اند. با این حال خبرنگار ها که توانسته است از مسیر های فرعی به محل سقوط برسد گزارش کرده که هواپیما در فاصله ای نزدیک با روستاهای  قره حسنلو ، گلپاشین ، مشک آباد ، آلمان آباد و کلیساکندی سقوط کرده و اگر اندکی آن سو تر می افتاد ، خانه های اهالی بر سرشان تخریب می شد و فاجعه ای بزرگ تر به وقوع می پیوست.  بر اساس مشاهدات خبرنگار ما ، هواپیما پس از برخورد با زمین به سه تکه بزرگ و سه تکه کوچک تر تقسیم شده است.بوئینگ حادثه دیده در یک زمین خالی بین باغ های سیب و انگور سقوط کرده است.   روستاییان که در نخستین دقایق حادثه در محل حاضر شده بودند ، کمک شایانی در امدادرسانی اولیه داشته اند. شاهدان عینی گفته اند که اکثر کشته ها و مجروح ها در درون هواپیما بوده اند ، با این حال ، دستکم یک جوان را دیده اند که به فاصله چند صد متری پرتاب شده بود و در دقایق اولیه بعد از سقوط هم زنده بود اما به علت جراحات زیاد جان خود را از دست داد.آنها همچنین به خبرنگار ما گفتند که جسد چند کودک را هم دیده اند. شاهدان عینی همچنین از کشته شدن خلبان و کمک خلبان در این حادثه خبر دادند. اولین شاهد عینی سانحه که خبر سقوط را اعلام کرده ، یکی از اهالی روستاهای اطراف بوده که اتفاقاً کارمند فرودگاه ارومیه نیز هست و بلافاصله مراتب را به فرودگاه مخابره کرده است. در لحظه سقوط ، وضعیت جوی بسیار نامساعد و هوا برفی بود. بارش برف همچنان ادامه دارد. هم اکنون تمام قوای امدادی ارومیه برای کمک به حادثه دیدگان بسیج شده اند و ستاد بحران در حالت آماده باش است.   صدها نیروی امدادی ، نظامی و انتظامی به همراه اهالی روستاهای اطراف در محل حادث حضور دارند. با این حال به دلیل بارش برف و تاریکی هوا ، مشکلاتی در زمینه امداد رسانی وجود دارد. در همین حال یک منبع آگاه در استانداری ارومیه به خبرنگار عصرایران گفت: در این حادثه 71 نفر از جمله سه کودک کشته و 33 تن زخمی شده اند که اکثر آنها در حال حاضر زیر عمل جراحی اند. از بین 12 نفر از کادر پرواز نیز دستکم یک خانم مهماندار زنده است.   وی افزود: تا کنون هویت 88 نفر از قربانیان شناسایی شده است.به گفته وی ، هواپیما بر اثر سقوط منفجر نشده و تنها مچاله شده است و از این رو ، تعدادی از مسافران شانس حیات دوباره یافته اند. یادآور می شود 4 سال قبل نیز در چنین روزی هواپیمای حامل سردار کاظمی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه در اطراف ارومیه سقوط کرد که منجر به شهادت آنان گردید. همچنین از اوضاع داخل شهر نیز گزارش می دهد به دلیل هجوم همزمان بستگان نگران مصدومان ، ترافیک سنگینی در بیمارستان های محل انتقال مصدومان به ویژه بیمارستان امام خمینی شکل گرفته ، آمبولانس ها آژیرکشان در حال تردد حد فاصل محل سقوط هواپیما و بیمارستان ها هستند و شهر کاملا عزادار و ملتهب است به ویژه در اطراف بیمارستان ها که بازماندگان کشته ها و مجروحان ، جمع شده و بسیاری از آنها شیون و زاری می کنند. تعدادی از شهروندان ارومیه ای هم که قصد داشتند از تهران با این پرواز به ارومیه بروند ، به دلیل تاخیر و احتمال لغو پرواز ناگزیر با پرواز تهران-تبریز سفر کردند و بدین ترتیب از سانحه نجات یافتند. خبرنگار ما خواست با یکی از این افراد مصاحبه ای انجام دهد که این مسافر نجات یافته ، به دلیل تاثر شدید و گریه های بی امان نتوانست گفت و گو کند.



آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت:



استاندار آذربایجان غربی درباره وضعیت این هواپیما قبل از سقوط گفت: این هواپیما قرار بوده ساعت 16 از تهران به سمت ارومیه پرواز کند که به خاطر شرایط جوی ساعت 18 با تاخیر پرواز کرده است لذا باید ساعت 19 یا 19:30 به فرودگاه ارومیه می رسیده است. 10 دقیقه قبل از اینکه به فرودگاه ارومیه برسد به برج مراقبت اعلام کرده است که آماده نشستن است اما در آخرین مکالمه با برج مراقبت گفته است که نمی تواند بنشیند. در این هنگام ارتباط قطع می شود و برج مراقبت متوجه می شود که هواپیما در حال کاهش ارتفاع است.

 

 

یک جعبه سیاه هواپیما پیدا شد/ خلبان اعلام فرود اضطراری نکرده بود

 

 

معاون مدیریت بحران وزیر راه و ترابری از پیدا شدن یکی از جعبه سیاه های هواپیمای سقوط کرده در چند کیلومتری ارومیه خبر داد و گفت: خلبان اعلام فرود اضطراری نکرده بوده است.

معاون مدیریت بحران وزیر راه و ترابری درباره آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت گفت: آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت حاکی از آن است که اعلام فرود اضطراری نکرده بلکه به علت نداشتن دید قصد بازگشت داشته است.

 

 

خلبان هواپیما به دلیل دید كم هنگام فرود مجبور به برگشت از فرودگاه ارومیه شده است، اظهار داشت: هنگامی كه خلبان به دلیل دید پایین قادر به نشستن در فرودگاه ارومیه نشد مجبور به بازگشت از این فرودگاه شد كه در زمان بازگشت در فرود اضطراری سانحه مذكور رخ داد.

 

 

3 روز عزای عمومی در آذربایجان غربی:

 

سه روز عزای عمومی در آذربایجان غربی اعلام شد .
حجت الاسلام والمسلمین حسنی نماینده ولی فقیـه در استان و امـام جمعه ارومیـه و جـلال زاده استانـدار آذربایجان غربی در پی بروز سانحه سقوط هواپیما در ارومیه بـا صدور اطلاعیه مشترک در این استـان سه روز عزای عمومی اعلام کردند .

 

 

اسامی مجروحان حادثه سقوط هواپیمای تهران - ارومیه:

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اسامی مجروحان حادثه سقوط هواپیمای تهران - ارومیه را اعلام کرد.

 

نصرت الله ملازاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: غلام پناهی، مجید باقری، مریم سقاتربتی، علی افسری، مونس مظفری، مریم کمالی، شیرزاد حسن زاده، مریم ملامحمدی، منصوره دباغ زاده، رضا جبارپور، حسین حقیقی، زهرا تصوی، محمد سنگی، سیاوش سیاوش، جوانشیر بایرامی، محمد دیلمی، راضیه امیر زمنی، معین اصغرزاده، یعقوب مزراعلی، عبدالله محمد، جمیل دهقان، تیمور مختارزاده، نصیر فتاح زاده، مهدی غفوری، امیر اشکی، نرگس ضرغامی، شوان کامیاران، مهدی رضایی، بهنام اسماعیلی، زهرا آهویی مجروحان حادثه اخیر هستند که در شش بیمارستان ارومیه تحت درمان قرار دارند.

 

وی همچنین یادآور شد: محمدحسین افشاری یکی از مصدومان این حادثه دقایقی پیش بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

 

به گفته ملازاده، هویت دو نفر دیگر از مصدومان مشخص نیست.

 

*** تصاویر این سانحه در ادامه مطلب***

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 17 دی 1384برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

ایرباس آ-۳۸۰ (Airbus A380) یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت ایرباس آ-۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با عنوان A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد.[۱] نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.

ایرباس آ-۳۸۰ توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اکونومی هستند، این ظرفیت تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است.

تاریخچه

مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰

پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ به خدمت، نیاز به ساخت هواپیمایی جدیدتر و به‌روزتر احساس می‌شد که از پیشرفت‌های عمده در فن‌آوری طراحی، مواد و روش‌های جدید ساخت استفاده نماید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، شرکت‌های هواپیماسازی ارباس با طرح A3XX و بوئینگ با طرح 747X و مکدانل داگلاس با طرح MD-12 فعالیت خود را برای ورود به این بازار آغاز کردند. طرح MD-12 پس از مدتی به علت شکست در بازاریابی توسط مکدانل داگلاس کنار گذاشته شد و پس از خریده شدن این شرکت توسط بوئینگ در سال ۱۹۹۷، عملاً مکدانل داگلاس از دور رقابت‌ها خارج شد.

هدف شرکت ارباس برای پروژه A3XX در ابتدا تولید هواپیمای غول‌پیکر جدیدی بود که هزینهٔ عملیاتی‌اش ۱۵٪ از هزینه‌های عملیاتی بوئینگ ۷۴۷ مدل ۴۰۰ کمتر باشد. در همین حال طرح 747X شرکت بوئینگ برای رقابت با ارباس عبارت بود از اعمال تغییراتی بر روی هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ که منجر به افزایش ظرفیت مسافر و کاهش هزینه‌های عملیاتی گردد. بنای طرح بر این بود که برای کاهش هزینه‌های پژوهش و طراحی از بالهای موجود ۷۴۷ و کابین خلبان و طراحی داخلی هواپیمای ۷۷۷ استفاده شود. برنامه بوئینگ برای پیشبرد طرح 747X با موفقیت چندانی همراه نبود؛ اختلاف طرح جدید بوئینگ با سلف خود به اندازه‌ای نبود که شرکت‌های هواپیمایی را به سرمایه‌گذاری روی آن ترغیب نماید. به این ترتیب بوئینگ در سال ۲۰۰۱ پروندهٔ طرح 747X را برای همیشه بست و فعالیت‌های شرکت را بر روی دو طرح متمرکز کرد: بهینه‌سازی ۷۴۷ مدل ۴۰۰ و همچنین پژوهش روی ساخت هواپیماهای کوچک‌تر با بُرد بلند که نهایتا به ساخت هواپیمای ۷۸۷ منجر شد.

بحران مالی جنوب شرق آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت ارباس را وادار کرد که طرح A3XX را به نحوی تغییر دهد که هزینه‌های عملیاتی آن تا ۲۰٪ کمتر از هزینه‌های عملیاتی هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ باشد تا شرکت‌های هواپیمایی را تشویق کند که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری از طرح ارباس پشتیبانی کنند. طرح نهایی ارباس منجر به تولد نخستین هواپیمای مسافربری کاملاً دو طبقه شد. این هواپیما همچنین از مزایایی چون کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت، استفاده از فن‌آوری‌های جدید در ساخت مواد، پیشرانه‌های مدرن و کاهش هزینه‌های نگهداری نسبت به هر صندلی برخوردار است.

طرح A3XX در نهایت به آ-۳۸۰ تغییر نام داد. آ-۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است، با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار ناتیکال مایل بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکت‌های سفارش دهنده شد.

 پیشرانه‌های ایرباس آ-۳۸۰

موتور جت ایرباس آ-۳۸۰ ساخت شرکت رولزرویس

این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید می‌کنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند. به وسیله این موتورها، عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقاسیه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.

 کابین خلبان

کابین خلبان شیشه‌ای در هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰

هواپیمای آ-۳۸۰ دارای کابین خلبان شیشه‌ای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحه‌های نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ( ۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اوتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس آ-۳۸۰ دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی است.

 فرودافزار

ارابه فرود مرکزی هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰

ارابه‌های فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دو پایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما می‌تواند دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاه‌ها کمتر است. بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ حدود ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس‌های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.



مشخصات

  • فاصله نوک دو بال: ۷۹٫۶۵ متر
  • طول: ۷۲٫۷۵ متر
  • ارتفاع: ۲۴٫۰۸ متر
  • ظرفیت مسافر: ۵۲۵ نفر در ۳ کلاس ٫ ۶۴۴ نفر در دو کلاس ٫ ۸۵۳ نفر در یک کلاس
  • بیشینه سرعت: ۰٫۸۹ ماخ (۱۰۶۱٫۹ کیلومتر بر ساعت)
  • بُرد پرواز: ۱۴٬۸۱۵ کیلومتر
  • میزان مصرف سوخت : ۳۱۰٬۰۰۰ لیتر

مدل‌ها

چیدمان صندلی‌ها در هر دو طبقه
  • A380-700 بدنه کوتاه.
  • A380-800 مدل پایه برای حمل مسافر در سه کلاس.
  • A380-800F مدل ترابری با توان حمل ۱۵۰ تن بار.
  • A380-900 بدنه طولانی برای حمل مسافران بیشتر.

تاریخ‌های مهم

  • نخستین پرواز آزمایشی: ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ از تولوز، فرانسه
  • نخستین پرواز تجاری: ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ از سنگاپور به مقصد سیدنی، شرکت هواپیمایی سنگاپور
  • نخستین پرواز تجاری به اروپا: ۱۸ مارس ۲۰۰۸، از سنگاپور به مقصد فرودگاه هیثرو در لندن، شرکت هواپیمایی سنگاپور

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

Esfahan airport.jpg

فرودگاه بین‌المللی اصفهان(IATA: IFN, ICAO: OIFM) از قدیمی‌ترین فرودگاههای کشور است که در منطقه صفه اصفهان قرار داشت و بنابر نیازهای وقت ، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در 10 ناتیکال مایلی شرقی اصفهان در منطقه کویری ، با مشخصات جغرافیایی • 32 درجه و '45 دقیقه و "3 ثانیه شمالی و• 51 درجه و'51 دقیقه و" 6 ثانیه شرقی و با ارتفاع 1542 متر از سطح دریا و در مساحت 1041 هکتار با هدف ارائه خدمات هوا یی برنامه ای و غیر برنامه ای ،آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال 1361 تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد. این فرودگاه دارای سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME ,LLS DME, DVOR, و رادار اپروچ ( SSR-PSR ) ، خودروهای کف ساب ، ماشین‌های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند به طول 4397 متر و عرض 45 متر و به شماره باندهای L 08 ، R 26 ، R 08 ، L 26 و 13 تاکسی وی و اپرون به مساحت 112464 مترمربع با 10 جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت 13750 مترمربع و ترمینال خارجی با سطح زیر بنای 7300 متر مربع می‌باشد . از مزیت‌های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاههای دیگر کشور را دارا نمی باشد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنین شهر اصفهان است .

فرودگاه در يك نگاه

  • نام فرودگاه : شهيد بهشتي
  • مختصات جغرافيائي 324503N و 0515146E واقع در استان اصفهان
  • مساحت كل فرودگاه 10،412،589 متر مربع فاصله از شهر10 ناتيكال مايل 5/18 كيلومتر)
  • ارتفاع از سطح دريا : 5059 پا
  • سال بهره برداري : 1361
  • سال آغاز پروازهاي خارجي : 1366
  • ساعات كار عملياتي فرودگاه 24 ساعته
  • ظرفيت كل پذيرش مسافر در سال : ظرفيت اسمي 3.600.000 نفر كه در حال حاضر در حدود 1.500.000 نفر ارائه خدمات مي شود.
  • تعداد ترمينالها : ترمينال داخلي ، ترمينال خارجي ( ترمينال حج )
  • امكانات و تسهيلات فرودگاه شامل :

- (هندلينگ و خدمات مسافر – مراكز خدماتي و ... ) : انجام فعاليت هندلينگ و خدمات مسافري توسط شركتهاي هواپيمائي (كيش اير – ايران اير - تابان - ساها - آسمان – كاسپين – ماهان اير ) موجود در فرودگاه انجام مي شود.

- تعداد تسمه نقاله انتقال بار : ترمينال داخلي ( يك عدد تسمه نقاله T ، دو عدد تسمه نقاله بيضي و 10 عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك) و ترمينال خارجي (يك عدد تسمه نقاله خطي ، يك عدد تسمه نقاله بيضي بزرگ ، يك عدد تسمه نقاله L بيضي بزرگ و شش عدد تسمه نقاله ترازوي كوچك ) .

  • وضعيت ايمني زميني و آتش نشاني: CAT 8
  • وضعيت عوامل پروازي محل .... (طول وعرض باند : 4397 × 45 M وتاكسي وي عرض 23M به جز تاكسي وي J , G كه 85M مي باشد.
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي باري : فضاي خاصي در نظر گرفته نشده و از همان فضاي اپرون استفاده مي گردد.
  • تعداد آشيانه تعميرات هواپيما ومساحت آنها : درحال حاضر آشيانه تعميرات هواپيما نداريم ( فقط آشيانه متعلق به مركز آموزش فنون در ضلع غربي اپرون).
  • مساحت توقفگاه هواپيماهاي پست از همان فضاي اپرون در مساحت 112000 مترمربع استفاده مي گردد.
  • تعداد تاكسي وي ها : 13
  • انواع هواپيماهايي كه فرودگاه مي تواند بپذيرد : انواع هواپيماهاي موجود به جز (ايرباس 380 )
  • امكانات هواشناسي : ارسال گزارشات جوي يكساعته و نيم ساعته – پيش بيني هواي مسير ... – امكانات : ( سيستم ارتباط كامپيوتري شبكه هواشناسي – دستگاههاي قابل استفاده ؛ بادنما – فشار سنج – ترمومتر- باران سنج- تبخير- نقشه و ... )
  • امكانات گمرك و گذرنامه : گمرك داراي دستگاه GAT WAY , XRAY و گذرنامه داراي امكانات شبكه اي رايانه اي جهت چك پاسپورت مسافر مي باشد.
  • امكانات و تجهيزات هوانوردي و فرودگاهي شامل DME- DVOR- NDB- RADAR (PSR-SSR) - ILS
  • سيستم روشنائي باند و عوامل پروازي PALS – SALS- PAPI- THR , RWY , TWY EDGE LIGHT RWY & TWY EDGE LIGHT
  • دستگاههاي ارتباطي و مخابراتي : RCAG كنسولهاي برج و اپروچ – سيستم ATIS – سيستمهاي گيرنده و فرستنده مربوط به فركانسهاي 121.5 MHZ 124.6MHZ-118.3MHZ-121.9MHZ بصورت main و (stand byسيستم شبكه راديو ترانك – سيستم اعلان پرواز – سيستم پيچينگ اطلاعات پرواز-سيستم IPAD (AFTN ) – سيستم سانترال تلفن .
  • تعداد گيت وي : ده دستگاه ( 5 دستگاه مدل والن – سه دستگاه مدل متور 200- 2 دستگاه متور 300) .
  • تعداد ايكس ري يازده دستگاه ( 4 دستگاه هايمن – 2 دستگاه هيتركس- 3 دستگاه رپي اسكن- 2 دستگاه استره فيزيك ).
  • تعداد وعنوان دستگاههاي فعال در فرودگاه : پليس – يگان حفاظت – گمرك- گذرنامه ناجا – نهاد رياست جمهوري – شركتهاي هواپيمائي – مركز فنون- هواشناسي – واحد سوختگيري و ...
  • امكانات و تأسيسات سوخت رساني هواپيما : داراي مخازن سوخت به ظرفيت 24.500.000 ليتر سوخت هواپيما و داراي پنج واحد سوخت رساني به ظرفيت 140.000 ليتر و تحت نظارت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اصفهان
  • اقدامات حوزه معاونت عملياتي و مراقبت پرواز شامل :

- ظرفيت ارائه سرويس مراقبت پرواز به تعداد 250 پرواز در روز ( در صورت عدم محدوديت پاركينگ هواپيما) - انواع سرويس هاي مراقبت پرواز : سرويس رادار تقرب پرواز – سرويس تقرب پرواز- سرويس برج مراقبت پرواز– توجيه خلبان.

  • امكانات پزشكي و اورژانس : داراي اورژانس با تجهيزات كامل پزشكي (پزشك و پرستار ) و خدمات آمبولانس با انجام فعاليت 24 ساعته

خطوط هوایی

  • هواپیمایی آسمان ( تهران ، اهواز ، مشهد ، عسلویه ، بهرگان ، خارک ، جم ، بندرعباس )
  • ایران ایر ( اهواز ، بندرعباس ، دوبی ، کرمان ، شیراز ، تهران ، کویت ، جده ، مدینه ، رشت ، تبریز ، زاهدان ، سیری ، لاوان ، کیش ، آبادان ، جم ، بوشهر )
  • هواپیمایی ایران ایرتورز ( اهواز ، مشهد ، کیش ، آبادان ، نجف ، بغداد ، بندرعباس )
  • جزیره ایرویز ( کویت )
  • کیش ایر ( کیش ، مشهد ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، بندر ماهشهر )
  • هواپیمایی سعودی ( جده )
  • هواپیمایی ساها ( مشهد ، تهران )
  • ماهان ایر ( مشهد ، کرمانشاه )
  • تابان ایر ( مشهد ، تهران ، دمشق ، دوبی ، استانبول ، عسلویه ، اهواز ، کیش ، کرمانشاه ، قشم )
  • گلف ایر ( بحرین )
  • هواپیمایی کاسپین ( دمشق ، تهران )
  • نفت ایر ( تهران ، عسلویه ، اهواز ، سیری ، شیراز ، لاوان ، لامرد )
  • زاگرس ایر ( تهران ، سیری ، کیش ، بندر ماهشهر ، مشهد )
  • ترکاز ایر ( استانبول )
  • هواپیمایی فارس قشم ( مشهد )

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

فرودگاه بین المللی مشهد درسال 1330 درمحل زائرسرای فعلی احداث شد . قبل ازآن درمحل ميدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجودداشت که محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود . اولین باند فرودگاه مشهد درتوسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 وادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد از نوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 درمسیر تهران به مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده میکردند باافزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 ومتعاقباً بوئینگ 727،737،707 وایرباس درسال 1357 پارکینگ، ترمینال جدید، برج مراقبت پرواز وساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب ادامه یافت .

این فرودگاه در زميني به مساحت 540 هكتار در قسمت جنوب شرقي شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازي ظرفيت پذيرش كليه هواپيماها تا رده بويينگ 747 را دارد.

بيش از 10 شركت داخلي و 7 شركت خارجي به فرودگاه بين المللي مشهد پرواز دارند و ظرفيت اين فرودگاه سالانه حدود سه ميليون و 500 هزار نفر مسافر داخلي و نزديك به 730 هزار نفر مسافر خارجي است و هر ساله بيش از 27 هزار زائر حج تمتع و 208 هزار زائر حج عمره را مي‌پذيرد.

همچنين از فرودگاه مشهد به بيش از 26 فرودگاه داخلي و به طور متوسط روزانه 70 پرواز و در اوج تقاضا 120 پرواز انجام مي‌شود.

خطوط هوایی

  • آریا ایر (تهران)
  • بحرین ایر (بحرین)
  • هواپیمایی آسمان (اهواز، اصفهان، شیراز، تهران، زاهدان، بحرین، بیشکک، دوبی، دوشنبه)
  • ایران ایر (گرگان، بیرجند، بحرین، بیروت، فرانکفورت، تهران ، جده، کوالالامپور، کویت، دمام)
  • هواپیمایی ایران ایرتورز (آبادان، اردبیل، اهواز، تهران، بندرعباس، شیراز، بوشهر، چابهار، کرمانشاه، خرم آباد، رشت، ساری، شهرکرد، تبریز، ارومیه، یزد، زاهدان، اصفهان، بیشکک، دوبی)
  • جزیره ایرویز (کویت، دوبی)
  • کیش ایر (کیش، تهران، اصفهان، تبریز، دمشق)
  • ماهان ایر (تهران،اهواز، عسلویه، آبادان، کرمان، شیراز، زابل، زاهدان، اردبیل، زنجان، اصفهان، بندرعباس، کیش، بانکوک، دمام، دمشق، کویت، بحرین)
  • هواپیمایی سعودی (جده، دمام، مدینه)
  • ارم ایر (تهران، شیراز، تبریز)
  • هواپیمایی فارس قشم (تهران، اصفهان)
  • هواپیمایی کاسپین (تهران، دمشق)
  • گلف ایر (بحرین)
  • عراقی ایر (بصره، نجف)
  • کام ایر (کابل)
  • قطر ایر (دوحه)
  • هواپیمایی ساها (تهران، اصفهان)
  • شاهین ایر (لاهور)
  • ترکیش ایرلاینز (استانبول)
  • زاگرس ایر (تهران، اصفهان)



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 17 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

Mehrabad airport 2.jpg

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته است.

پیشینه

نام اصلی روستای مهرآباد «حسین‏آباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسين‏آباد را به ناصرالدین شاه هبه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمت‌الدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی رویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک او خارج شد و دادخواهی پسر دوستمحمدخان، دوستعلی‏ معیری نزد رضاشاه هم بی فایده بوده است.

در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به آلمان واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال،۱۳۱۷ به دست ایشان عملاً فرودگاه مهرآباد بنیادگذاری شد.

 نقش آمریکاییان

از کسانی که در ساخت و توسعهٔ ترمینالهای بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند می‌توان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که بهمراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند.[۱][۲] مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.[۳]

پس از انقلاب

در سال ۲۰۰۵ میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارت‌اند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره ۳ فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه‌های چهار و پنج و شش که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار می‌رود.


فرودگاه مهرآباد در سال ۲۰۰۵ قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری و ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بین‌المللی بوده است.

در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران خدمات دهی به ۶۱ میلیون مسافر در سال بود و ۹۰ درصد مسافران هواپیما از ۱۲ فرودگاه پرواز می‌کردند. به طوری که ۴۵ درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههای مراکز استان‌ها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده می‌شوند.»

این فرودگاه مجهز به سیستمهای ILS و VOR است.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از هنگام تأسیس در سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۵۷ «هواپیمایی ملی ایران» نام داشت که به اختصار «هما» نیز خوانده می‌شد. نام رسمی بین‌المللی آن از آغاز تا کنون «ایران ایر» (Iran Air) است

تأسیس

گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۹۴۲، نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام ایرانین ایرویز تأسیس نمودند. این شرکت به جابجایی مسافر و بار در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای می‌پرداخت و علاوه بر آن یک پرواز هفتگی باری نیز به اروپا انجام می‌داد. ناوگان آن از تعدادی هواپیمای داگلاس دی سی ۳ تشکیل شده بود. بعدها تعدادی هواپیمای دی سی ۴ و ویسکانت نیز به ناوگان ایرانین ایرویز اضافه شد.

در سال ۱۹۵۴، یک شرکت هواپیمایی خصوصی دیگر به نام پرشین ایرسرویسز (پاس) در تهران تشکیل شد. پاس فعالیت‌های خود را در زمینه حمل بار آغاز کرد و بعدها به حمل مسافر در مسیرهای داخلی منتهی به تهران نیز پرداخت. این شرکت در سال ۱۹۶۰ پروازهای بین‌المللی خود را در مسیرهای اروپایی آغاز نمود. این مسیرها شامل تهران-لندن، تهران-پاریس، تهران-ژنو و تهران-بروکسل می‌شد. این پروازها با استفاده از هواپیماهای دی سی ۷ اجاره شده از شرکت سابنا انجام می‌گرفت.

در روز ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۲، دو شرکت ایرانین ایرویز و پرشین ایرسرویسز در یکدیگر ادغام شده و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر (IRAN AIR) تأسیس گشت. این شرکت ملی اعلام شد و تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور را در اختیار گرفت. در همان زمان نشان هما برای این شرکت تازه تأسیس طراحی گشت.

هما پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویکرز و آورویورک آغاز نمود و در سال ۱۹۴۶ به عضویت کامل یاتا در آمد.

دوران طلایی

اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۹۶۵ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای جت گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰ عصر طلایی هما نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ تعدادی بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ تعدادی بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران قیمت بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و اس پی از سال ۱۹۷۵ آغاز گشت.

در میانه دهه هفتاد میلادی، هما پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا انجام می‌داد، در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵ با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیث‌رو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرد.

در ۸ اکتبر سال ۱۹۷۲ هما قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا كه در آوریل ۱۹۸۰ با توجه به روی دادن انقلاب ایران و دگرگون شدن سیاست‌های حكومت، این قرارداد فسخ شد. هما آخرین شرکت هوایی خارجی بود که قرارداد خرید این هواپیما را فسخ می‌کرد.

در سال ۱۹۷۸ هما ۶ فروند ایرباس مدل آ-۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال هما به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقصد لس آنجلس و سیدنی بود.

در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ می‌شد.) در آن سال‌ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب عالم به نحو احسن استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند. این روند با انقلاب ۱۹۷۹ ایران به كلی متوقف شد.

ساختمان مرکزی هواپیمایی ایران ایر توسط مهندسان اسرائیلی ساخته شد.[۳]

پس از انقلاب ۱۳۵۷

پس از پیروزی انقلاب ایران، با دگرگون شدن سیاست‌های حکومت، انجام برخی پروازهای بین‌المللی هما تغییر نمود و از ۲۶ فوریه ۱۹۷۹، تعدادی از آنها نظیر تهران-تل آویو به کلی تعطیل شد. همچنین تهران به تنها مرکز انجام پروازهای بین‌المللی شرکت تبدیل شد و قرار شد فرودگاه بین‌المللی شیراز تنها در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین تمام فرودگاه‌های ایران به جز فرودگاه مهرآباد شبکه پروازهای بین‌المللی خود را از دست دادند.

آخرین فرود هما در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در روز ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد. دولت آمریکا پرواز روز بعد هما را درحالی که برای فرود آماده می‌شد به فرودگاه مونترال تغییر مسیر داد و اعلام کرد به دلیل تنش‌های ایجاد شده در روابط دو کشور در جریان اشغال سفارت آمریکا در تهران، هواپیماهای ایرانی حق فرود در هیچ یک از فرودگاه‌های ایالات متحده را ندارند. این خط هوایی پس از گذشت ۲۸ سال هنوز بازگشایی نشده‌است. در سال ۲۰۰۵ و در جریان سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به مقر سازمان ملل وی با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا دیدار نمود و با توجه به درخواست‌های مکرر آنان به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران دستور داد به پیگیرِی راه اندازی مجدد این مسیر هوایی بپردازد. با وجود نامه نگاری‌های صورت گرفته از سوی ایران هنوز پاسخی از طرف آمریکا دریافت نشده‌است. با تعطیلی خط هوایی نیوِیورک هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ اس پی هما به طور گسترده در مسیرهای آسیایی و اروپایی به کار گرفته شدند.

در دهه ۱۹۸۰ با توجه به جنگ هشت ساله ایران و عراق و مشکلات ناشی از آن پیشرفت چندانی در هما صورت نگرفت. در این دوران اکثر پروازهای داخلی و بین‌المللی شرکت با لغو و یا تأخیرهای مکرر روبرو می‌شد. در آن زمان همچنین تمام پروازهای شرکت به مقصد فرودگاه آبادان مرکز فعالیت‌های نفتی ایران تعطیل شد. این روند تا زمان برقراری آتش بس بین در سال ۱۹۸۸ یافت.

نام رسمی شرکت در سال ۱۹۸۱ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. در این سال هما ۱٫۷ میلیون مسافر را جابجا کرد.

با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی با وجود افزایش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت هوایی ایران از سوی آمریکا، هما تنها توانست چند فروند هواپیمای کوچک فوکر ۱۰۰ را از شرکت سازنده هلندی آن خریداری کند.

از مهم‌ترین اتفاقات دیگر دهه نود میلادی برای هما می‌توان به راه اندازی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی در ایران اشاره کرد. با توجه به سیاست‌های دولت ایران در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی شرکت‌های هواپیمایی مختلفی مانند هواپیمایی ماهان، هواپیمایی کاسپین و کیش ایر تأسیس شدند که به انحصار هما در پروازهای داخلی و خارجی پایان بخشیدند. در حال حاضر شرکت هواپیمایی در حال رشد ماهان را می‌توان مهم‌ترین رقیب داخلی هما ارزیابی کرد.

در سالهای پایانی دهه ۱۹۹۰ با توجه به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا در دوره ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی، هما توانست قرارداد خرید چند فروند هواپیمای مدرن ایرباس ای ۲۰۰-۳۳۰ را با شرکت اروپایی ایرباس نهایی کند، این قرارداد هم در سال ۲۰۰۱ با توجه به فشارهای ایالات متحده آمریکا لغو شد. در همان سال شرکت ۵ فروند ایرباس آ-۳۱۰-۲۰۰ و ۱ فروند ایرباس آ-۳۱۰-۳۰۰ را به صورت دسته دوم از ترکیه خریداری کرد. از جدیدترین اقدامات هما می‌توان به خرید دو فروند ایرباس آ-۳۰۰-۶۰۰ دسته دوم از شرکت المپیک ایرلاینز یونان اشاره کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هما به شما می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هما ناوگانی فرسوده و قدیمی دارد. این شرکت نه تنها جایگاه ممتاز جهانی خود در دهه هفتاد را به کلی از دست داده بلکه با سرمایه گذاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات عربی متحده، قطر و بحرین بر صنعت هوایی خود، در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان یک شرکت هواپیمایی درجه دو شناخته می‌شود.

بسیاری از پروازهای بین‌المللی هما به دلیل کمبودهای این شرکت متوقف شده و شبکه پروازی داخلی این شرکت نیز با وجود افزایش تقاضاها تغییر چندانی نکرده‌است. به دلیل عمر زیاد هواپیماهای این شرکت میزان تاخیر پروازهای آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است. بسیاری از هواپیماهای هما به دلیل نقائص فنی جزئی بازنشسته شده‌اند، چرا که شرکت قدرت تعمیر و تامین قطعات یدکی آنها را ندارد. نمونه این هواپیماها را می‌توان در فرودگاه مهرآباد دید. یک بوئینگ ۷۴۷ اس پی این شرکت نیز بعد از شکستن ارابه فرود آن در سال ۲۰۰۴ در فرودگاه پکن، بلا استفاده شده‌است. با این حال هما سعی دارد با اجاره یا خرید هواپیماهای دست‌دوم از کشورهایی مانند ترکیه یا خرید هواپیماهای روسی بخشی از کمبودهای خود را رفع کند.[۴]


در ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان پیشنهادی به جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند که براساس آن به ازای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای امتیازاتی به ایران تعلق می‌گرفت، از جمله این امتیازات لغو تحریم‌های هوایی علیه ایران بود. البته با توجه به پاسخ منفی ایران به این پیشنهاد به نظر می‌رسد تحریم‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

سعید حسامی مدیرعامل در مصاحبه با روزنامه ابرار اقتصادی پیرامون احتمال قطع پروازهای ایران ایر به اروپا بر اثر تحریم گفت :«اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش می‌کند تا زمینه را برای قطع پروازها فراهم کند.» [۵]

ساختار سازمانی

هما در حال حاضر یک شرکت کاملاً دولتی است. این شركت در مجموع ۸۸۸۷ نفر را در استخدام خود دارد، كه از این تعداد ۱۱۹۸ نفر خدمه پرواز، ۱۷۳۲ نفر تكنسین پرواز و نگهداری هواپیما و ۱۹۰۰ نفر نیز كارمندان و كاركنان بخش‌های خدماتی هستند.

 خانواده هما

پاریس، دایرهٔ ۸، خیابان ۶۳ شانزلیزه، دفتر ایران‌ایر

ایران ایرتور

هما در سال ۱۹۹۲ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور را با استفاده از چند فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ که در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری‌های تازه استقلال یافته آن اجاره کرده بود راه اندازی نمود. ایران ایرتور در بهمن ۱۳۸۵ با بهره گیری از سیزده فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ به خدمت رسانی در مسیرهای داخل ایران می پرداخت. ایران ایرتور به طور کامل از شبکه فروش و خدمات فرودگاهی هما استفاده می‌کند و به همین دلیل تنها شركت هواپیمایی ایرانی به جز هما به شمار می‌رود كه می‌توان بلیت پروازهای داخلی آن را به راحتی در خارج از ایران نیز تهیه كرد. پایگاه‌های اصلی آن در فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه بین‌المللی مشهد قرار دارد. ایران ایرتور در زمینه انجام پروازهای چارتر نیز فعالیت می كند.

گروه هتل‌های هما

گروه هتل‌های هما یکی از شرکت‌های تابعه ایران ایر به شمار می‌رود. این شركت اداره مجموعه‌ای از هتل‌های پنج ستاره رادر شهرهای بزرگ ایران برعهده دارد. هتل‌های این گروه در شهرهای تهران، شیراز، بندر عباس و مشهد (دو شعبه) قرار گرفته اند. تمام این هتل‌ها به جز شعبه دوم مشهد که در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید، پیش از سال ۱۳۵۷ ساخته شده اند.

این گروه در سال ۱۳۵۷ توسط دولت ایران تأسیس گشت و اداره مجموعه‌ای از هتل‌های مصادره شده از شرکت‌های آمرِیکایی را بر عهده گرفت. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل شرایتون تهران اشاره کرد، که بعدها به هتل هما تغییر نام یافت. این گروه در حال حاضر بیش از ۸۰۰ اتاق در اختیار دارد. اگر چه تمام شعبه‌های هتل هما پنج ستاره درجه بندی شده اند، امکانات، خدمات و چیدمان آنها چندان شباهتی به استانداردهای جهانی هتل‌های پنج ستاره ندارد.

خصوصی‌سازی

در تیر ۱۳۸۵ با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی درباره اصل ۴۴ قانون اساسی ایران توسط علی خامنه‌ای به رییس جمهور، دولت ایران اجازه پیدا کرد سهام بسیاری از شرکت‌های وابسته به خود را از طریق بازار بورس واگذار کند که هما نیز یکی از این شرکت‌ها بود. البته با توجه به این که هما در سال‌های گذشته همواره شرکتی زیان‌ده بوده، به نظر نمی‌رسد در اولویت برنامه‌های خصوصی سازی دولت ایران قرارداشته باشد.[نیازمند منبع]

 

بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر برفراز فرودگاه هیث‌رو لندن

ناوگان عملیاتی هما شامل هواپیماهای زیر است : (آمار مربوط به فروردین ۱۳۸۶) .[۶]


[۷]

نوع تعداد گنجایش
ایرباس آ۳۰۰-۶۰۰ آر ۴ ۲۵۳–۲۶۵
ایرباس آ۳۰۰-بی۲ کی ۴ ۲۷۷
ایرباس آ۳۰۰-بی۴اف اجاره‌ای از شرکت ایران ایرتور ۲ ۲۷۸
ایرباس آ۳۰۰-بی۴ ۴ ۲۷۸-۲۹۵-۲۶۲
ایرباس آ۳۱۰-۳۰۰ ۲ ۲۰۰
ایرباس آ-۳۲۰ ۳ ۱۴۷
بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ ۴ ۱۵۴
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی ۲ ۴۳۴
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی اجاره از شرکت Qwest Airways ۱ ۴۷۰
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ بی ۱ ۴۷۰
بوئینگ ۷۴۷ اس پی ۴ ۵۹۲
فوکر ۱۰۰ ۴ ۱۰۴
فوکر ۱۰۰ اجاره‌ای از شرکت چابهار ۱۲ ۱۰۴
جمع کل فروند 47 صندلی ۹۲۵۴

میانگین سنی ناوگان هما بیش از ۲۲ سال است.

 آ-۳۱۰های زمین‌گیر

هما ۶ فروند ایرباس آ-۳۱۰ دست دوم را به دلیل مشکلات فنی کنار گذاشته است. مشکل اصلی هما ناتوانی در اورهال موتورهای جنرال الکتریک آنهاست.

در مهرماه ۱۳۸۵ نمایندگان کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساندند که به موجب آن شرکت‌های آمریکایی با وجود قانون تحریم‌های داماتو می‌توانند به ارسال قطعات و تعمیر ایرباس‌های هما بپردازند.

نوسازی ناوگان

هما قصد دارد هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ خود را در آینده نزدیک از رده خارج نماید. با توجه به تحریم‌های آمریکا مذاکرات خود را برای خرید هواپیماهای نسل جدید پهن‌پیکر روسی آغاز نموده است. براساس قرارداد منعقده با شرکت روسی کراس ایر در مهر ۱۳۸۵، دو فروند هواپیمای مدرن ایلیوشین آی‌ال ۳۰۰-۹۶ (Ilyushin il-96) به صورت اجاره‌ای در اختیار هما قرار خواهد گرفت و در صورت رضایت از عملکردشان قرارداد خرید ۴ یا ۵ فروند از آنها با ایلیوشین نهایی خواهد شد.

حوادث پیش آمده برای ناوگان توپولف ۱۵۴ ایران ایرتور، مسئولان هما را بر آن داشته تا به فکر جایگزینی برای آن باشند. در این راستا مذاکرات برای خرید ۵ فروند توپولوف ۲۱۴ (Tupolev Tu-204) با شرکت روسی توپولوف آغاز گشت. این هواپیما در کلاس هواپیمای ایرباس آ-۳۱۰ فعلی ایران ایر است. با نهایی شدن این قرارداد هواپیماهای مذكور در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ و با آهنگ یک فروند در ماه به شرکت واگذار خواهد شد (ممکن است این قرارداد به ۱۰ فروند افزایش یابد.) [۸][۹]

هما همچنین علاقه‌مندی خود را برای خرید هواپیماهای کوچک سوخو سوپرجت ۱۰۰ اعلام کرده است.

در آذرماه ۱۳۸۵ شرکت توپولوف تعدادی از محصولات جدید خود شامل هواپیمای توپولوف ۲۱۴ و هواپیمای جدید توپولوف ۳۳۴ را در فرودگاه مهرآباد تهران به نمایش گذاشت. در این مراسم که با حضور وزیر راه و ترابری و وزیر دفاع ایران و مدیران شرکت روسی برگزار شد، توانمندی‌های توپولوف برای مسئولان ایرانی ارائه گشت. همین موضوع احتمال همکاری‌های گسترده کارخانجات روسی را با شرکت‌هایی نظیر هما درآینده تقویت می‌کند.[۱۰]

در روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ یک بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی هما که به دلیل مشکلات فنی مدت‌ها زمین گیر شده بود پس از طی کردن تعمیرات اساسی در شرکت فجر آشیان (وابسته به وزارت دفاع ایران) به ناوگان این شرکت بازگشت. سایر هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی هما (۳ فروند دیگر) نیز به جز یكی اورهال شدند كه دیگری نیز تا پایان سال ۱۳۸۷ اورهال می شود. مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی از تحقيق براي خرید ۴۰۰ هواپیما توسط این ایرلاین با كشورهای مختلف خبر داد. هواپیماهای توپولوف ۲۰۴، هواپیمای MD جزو هواپیماهایی هستند كه به تازگی توسط هماقرار است خريداري شود.

 آرم و رنگ‌آمیزی

طراحی آرم شرکت هما در پاییز ۱۳۴۰ بر گرفته از سرستون پرنده‌نمایی در تخت جمشید که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب ، توسط آقای ادوارد زهرابیان انجام شد.[۱۱] رنگ آمیزی هواپیماهای هما به شکل زیر است: بدنه‌ای کاملاً سفید با کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ بالای پنجره مسافران و نشان هما به رنگ آبی پررنگ بر روی دم هواپیما که یک نوار آبی رنگ بالای آن قرار دارد. مدل هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده است.

 ویژگی‌ها

  • پس از سال ۱۳۵۷ نوشیدنی‌های الکلی از فهرست پذیرایی هما حذف شد.
  • سیگار کشیدن در تمام پروازهای داخلی و خارجی هما ممنوع است.
  • ایران ایر در کنار هواپیمایی سعودی تنها شرکت هواپیمایی جهان است که هواپیماهای بوئینگ ۱۰۰-۷۴۷ بی را از بوئینگ خریداری نمود.
  • کد هما در شرکت بوئینگ عدد ۸۶ است.

حوادث

  • در۵ دسامبر سال ۱۹۵۲ یک فروند داگلاس دی سی ۳ هما در نزدیکی تهران سقوط کرد، در اثر این حادثه ۲۷ نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند.
  • در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۰ یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ هما در حالی که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام ۱۲۰ مسافر پرواز جان سپردند.
  • در ۳ جولای ۱۹۸۸ پرواز شماره ۶۵۵ هما که از بندرعباس راهی دبی بود توسط ناو آمریکایی وینسز بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. بر اثر این حادثه همه ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه پرواز جان باختند. مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا کردند که خدمه ناو، ایرباس پهن‌پیکر هما را با یک فروند هواپیمای جتگنده اف۱۴ نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته‌اند.
  • در تاریخ ۲ ژانویه سال ۲۰۰۸ یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ هما با شناسه EP-IDB که با ۱۰۰ مسافر در صدد برخاستن از فرودگاه مهرآباد برای انجام یک پرواز داخلی به مقصد شیراز بود، پس از آتش گرفتن موتور و بالش از باند خارج شد. در جریان این حادثه که زیر بارش سنگین برف رخ داد به هیچ کس آسیبی وارد نشد.[۱۲]
  • در ۱۳۸۸/۷/۱۳ پروازی از تهران به مدینه بعد از ۲۰ دقیقه پرواز به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگشت.این برگشت به علّت منفجر شدن موتور سمت راست بود.


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : دو شنبه 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

شرکت هواپیمایی تابان (Taban Airlines) یکی از جدیدترین شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایران است. مرکز این شرکت در شهر مشهد است.

این شرکت در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران شد و از سال ۱۳۸۵ پروازهای خود را به طور رسمی آغاز کرد.

تاریخچه

شرکت هواپیمایی تابان توسط خلبان اصغر عبدالله پور و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و شرکت سهامی توس گستر فعالیت خود را آغاز کرد.

مقاصد

این شرکت از تهران به مقاصد زیر پرواز دارد :

  • پروازهای داخلی : اصفهان - اهواز - بجنورد - بیرجند - خرم آباد - شیراز - طبس - کرمان - کیش - مشهد
  • پروازهای خارجی : دمشق - استانبول - دوبی

و از مشهد نیز به مقاصد زیر پرواز دارد :

  • داخلی : آبادان - اراک - اصفهان - تبریز - تهران - زاهدان -شهرکرد - کرمان -کیش - همدان
  • خارجی : دمشق - دوبی

مقصدهای مهم بین‌المللی

آلماتی - دمشق - دوبی - اسپارتا - استانبول - عشق آباد

 

ناوگان تابان شامل هواپیماهای زیر می‌شود: [۱]

  • 7 فروند توپولف-۱۵۴
  • ۲ فروند BAe 146


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

بوئینگ 400-747 ماهان در فرودگاه دبی

هواپیمایی ماهان (Mahan Air) یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایرانی است که دفتر اصلی آن در تهران قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۲ در کرمان تأسیس گردید. سهامدار عمده‌ٔ این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین  است.


در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۸، وزارت بازرگانی آمریکا چندین شرکت را به‌خاطر فروش ۳ فروند هواپیمای ساخت آمریکا به ماهان ایر، به مدت شش ماه از برخورداری از امتیازات تجاری دولت آمریکا محروم کرد.


هواپیمایی ماهان در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۷ بدلیل نقص در مسائل ایمنی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفت و پروازهای این شرکت به دوسلدورف و منچستر و دیگر مقاصد اروپایی لغو شد. نهایتاً اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۸، تقریباً یک سال پس از آن‌که ماهان ایر را به خاطر «عدم رعایت استاندارهای ایمنی» در فهرست سیاه قرار داده بود، نام این شرکت را از این فهرست خارج کرد.


مقصدهای داخلی

  • از تهران: ماهشهر - عسلویه - کیش - اصفهان - شیراز - بندرعباس - سیرجان - کرمان - ایرانشهر - زاهدان - زابل - مشهد - کرمانشاه - سنندج - خرم آباد - اهواز - اردبیل - قشم
  • از مشهد: تهران - عسلویه - کرمان - زابل - کرمانشاه - اهواز - اردبیل - بندرعباس - اصفهان - کیش
  • از کرمانشاه: تهران - مشهد - بندرعباس - عسلویه
  • یک مسیر هوایی نیز بین سیرجان و ایرانشهر برقرار است.

 مقصدهای بین‌المللی

بانکوک(ازتهران و مشهد) - دهلی - امریتسار - دوبی - اربیل - بحرین - دمام(از مشهد)- بیشکک - دوسلدورف - استانبول - کویت - بغداد - نجف - کوالالامپور (از شیراز)-آلماتی-مسقط

ناوگان

هواپیماهای زیر در ناوگان هواپیمایی ماهان در حال خدمت هستند:

  • ایرباس A300B4
  • ایرباس A300-600
  • ایرباس A310-300
  • ایرباس A320-200
  • بوئینگ B747-300
  • بوئینگ B747-400
  • BAe 146

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

تا چند سال پیش در ایران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برای تامین نیروی انسانی خود در کادر پرواز آزمون هایی را برگزار میکرد و نفرات برگزیده را برای آموزش خلبانی و مهمانداری بورسیه میکرد. اما چند سالی است که این آزمون ها برگزار نمی شود و خود شخص باید به آموزشگاه ها و مراکز آموزشی خلبانی و مهمانداری خصوصی مراجعه کند و پس از پایان دوره های مربوطه با آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شانس خود را برای استخدام شدن امتحان کند.

هم اکنون باشگاه های خلبانی خصوصی در ایران که تعداد آنها بسیار کم (2 با 3 ) میباشد فعالیت دارند و با در اختیار داشتن هواپیماهای پایپر سسنا تکنام و ... به آموزش افراد میپردازند.(متاسفانه سطح آموزش در برخی از این شرکت ها بسیار پایین است و همچنین هواپیما ها از تجهیزات لازم جهت پرواز برخوردار نیستند.)

مدارک خلبانی غیر نظامی در ایران(و بسیاری از کشورها) و حداقل نیازهای آنها :

1- مدرک خلبانی شخصی (Private Pilot License) - PPL

برای داشتن این مدرک چک پزشکی سطح 2 40 ساعت پرواز(5 ساعت سیمولاتور) و همچنین قبول شدن در آزمون تئوری(سوالها کاملا انگلیسی میباشد) مربوطه و همچنین قبول شدن در چک پرواز لازم است.

2-مدرک خلبانی تجاری (Commercial Pilot License)- CPL

این مدرک که مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد شامل 150 ساعت پرواز (جمعا با PPL) و چک پزشکی سطح 1 و مانند PPL قبول شدن در آزمون تئوری و چک پرواز میباشد.

مهارت پرواز با آلات دقیق (Instrument Rating) – IR

این مهارت شامل 40 تا 50 ساعت (20 ساعت سیمولاتور و 20 سعات پرواز) میباشد قبول شدن در امتحان تئوری و عملی.(به عنوان مثال برای پرواز در ابر و یا مواقعی که دید کم است داشتن این مهارت ضروری است.)

نکته: پیش نیاز برای دریافت این مهارت داشتن مدرک PPL و یا CPL میباشد.

نکته:مدرک CPL همانطور که اشاره شد مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد و با در دست داشتن این مدرک میتوان به فعالیت تجاری (خلبانی تجاری) پرداخت (البته IR نیز الزامی است).

نکته: پس از دریافت مدرک CPL مدرک PPL باطل شده به دلیل اینکه ارزش مدرک CPL بیشتر بوده و دربرگیرنده PPL نیز میباشد.

به شما توصیه میکنم برای دریافت این مدارک به همین ترتیبی که در اینجا نوشته شده است اقدام کنید.(دلیلشو خودتون در زمان آموزش و پرواز ها خواهید فهمید)
هزینه های آموزش:

طبق آخرین اطلاعاتی که بدست آوردم هزینه PPL شامل کلاس تئوری و پرواز بین حدود 5 میلیون تا 5 میلیون و نیم میباشد(تومان)

و برای CPL بین حدود 15- 18 میلیون میباشد(شامل PPL نیز میباشد. یعنی در کل PPL CPL)

و برای IR حدود 4- 5 میلیون.

بعد از قبولی در امتحاناتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برگزار میشود(تئوری و عملی) شما میتوانید در آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شرکت کنید .

مدرک تحصیلی :

دیپلم به بالا (دیپلم ریاضی بهتره اما خیلی تفاوتی نداره و سایر دیپلمه ها هم میتوانند در آزمون ها شرکت کنند.)


شاید برای استخدام دیپلمه های ریاضی تقدم داشته باشند. اما فكر نمی كنم مثل گذشته در این مورد تاكید داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید